امشب در آسمان، مقابله سیاره زحل را ببینید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره زحل، دوشنبه _۱۱مردادماه_ در وضعیت مقابله قرار خواهد گرفت.

فاطمه فخرایی فرد با بیان این که وقتی سیاره زحل در مقابل خورشید در آسمان قرار بگیرد اصطلاحاً در وضعیت مقابله قرار دارد، اظهار کرد: سیاره زحل دوشنبه _۱۱ مردادماه_ در صورت فلکی جدی در کم‌ترین فاصله از زمین قرار دارد و بیشتر اوقات شب قابل مشاهده است و حدود نیمه شب به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد.

وی افزود: سیاره زحل از موقعیت رصدخانه لارستان بین ساعات ۲۰:۳۵ تا ۰۵:۳۱ قابل رصد خواهد بود و زمانی که به ارتفاع ۱۰ درجه از افق جنوب شرقی برسد در حدود ساعت ۲۰:۳۵ می‌توان این سیاره را در آسمان مشاهده کرد. ساعت ۰۱:۰۳ در موقعیتی ۴۳ درجه بالاتر از افق جنوبی به نقطه اوج خود در آسمان می‌رسد.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: به طور کلی وقتی یک سیاره در وضعیت تقابل قرار بگیرد تقریباً در بیشتر شب قابل مشاهده خواهد بود. زمانی که یک سیاره در آسمان در مقابل خورشید قرار دارد به این معنا است که حوالی زمان غروب خورشید طلوع می‌کند و تقریباً در زمان طلوع خورشید نیز غروب می‌کند. فاصله سیاره زحل از زمین دوشنبه _۱۱ مردادماه_ 8.94 AU خواهد بود و قطر دیسک یا اندازه زاویه‌ای آن ۱۸.۶ ثانیه قوسی است که با قدر ۰.۲ در آسمان می‌درخشد.

فخرایی فرد با اشاره به دومین رویداد این روز، ادامه داد: دوشنبه _۱۱ مردادماه_ ماه در ساعت ۱۲:۰۵ به اوج زمینی می‌رسد و تقریباً ۴۰۴ هزار کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. ماه به دورترین نقطه در امتداد مدار خود به دور زمین می‌رسد و کمی کوچک‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. فاصله ماه از زمین متفاوت است زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و کمی بیضی شکل است.

وی ادامه داد: ماه در کمترین فاصله با زمین به حدود ۳۵۶ هزار کیلومتری از کره خاکی می‌رسد و در دورترین نقطه ۴۰۶ هزار کیلومتر با زمین فاصله دارد. به همین دلیل زمان اعلام فواصل اجرام آسمانی معمولاً میانگین فواصل را مد نظر قرار می‌دهند که برای ماه ۳۸۵ هزار کیلومتر است.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: اندازه زاویه‌ای ماه نیز بین ۲۹.۴ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متغیر است همچنین روشنایی ماه نیز متفاوت است بنابراین با توجه به تغییر همزمانی فازهای ماه تشخیص این مسئله در عمل و با چشم دشوار است. ماه ۲۳ روزه در تاریخ ذکر شده ۲۹ درصد روشنایی دارد و ساعت ۰۱:۰۰ در صورت فلکی ثور طلوع می‌کند.

کد خبر 510767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.