امشب در آسمان، مقارنه خارجی سیاره عطارد را ببینید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره عطارد یکشنبه _۱۰ مردادماه_ در مقارنه خارجی قرار خواهد گرفت.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکشنبه _۱۰ مرداد ماه_ حوالی ساعت ۱۸:۴۴ پدیده مقارنه خارجی سیاره عطارد رخ خواهد داد. مقارنه داخلی و خارجی سیارات یک وضعیت مداری است. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که یکی از سیاره‌های منظومه شمسی، خورشید و زمین در یک راستا قرار بگیرند.

وی افزود: با توجه به این که مدار سیارات زهره و عطارد داخل مدار زمین قرار گرفته، طی حادث شدن مقارنه داخلی یا خارجی ممکن است سیاره مورد نظر میان زمین و خورشید قرار بگیرد که در این صورت مقارنه داخلی رخ می‌دهد و اگر خورشید بین سیاره و زمین قرار بگیرد نیز مقارنه خارجی اتفاق می‌افتد.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره عطارد در نزدیک‌ترین رویکرد از دید ناظران زمینی فقط در فاصله یک درجه و ۴۱ دقیقه قوسی از خورشید در صورت فلکی سرطان ظاهر می‌شود و سپس برای چندین هفته کاملاً غیر قابل رصد خواهد شد (در تابش خورشید محو می‌شود).

وی تصریح کرد: همزمان با مقارنه عطارد این سیاره از اوج زمینی نیز عبور می‌کند. با توجه به این که این سیاره در منظومه شمسی دقیقاً مقابل زمین قرار می‌گیرد پس طی وضعیت اوج بیشترین فاصله را با زمین خواهد داشت که ۱.۳۴ AU خواهد بود و در صورتی که قابل مشاهده باشد قطر آن تقریباً پنج ثانیه قوسی است ولی به صورت یک قرص کاملاً روشن خواهد بود.

فخرایی فرد افزود: سیاره عطارد نیز مانند ماه و زهره در فازهای مختلف ظاهر می‌شود و زمانی که در فاز کامل قرار دارد درخشان‌تر از همیشه خواهد بود. اگرچه در این زمان در دورترین فاصله از زمین قرار دارد با این حال به دلیل نزدیکی سیاره عطارد به خورشید رصد آن در فاز کامل غیرممکن است. ساعت طلوع و غروب سیاره عطارد یکشنبه _۱۰ مردادماه_ به ترتیب ۰۶:۱۳ و ۱۹:۴۵ خواهد بود.

کد خبر 510765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.