۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳
«حق حبس» روی آنتن می‌رود

مجموعه مستند «حق حبس» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی فرزاد خوشدست در پنج قسمت ۳۰ دقیقه‌ای پخش می شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی شبک مستند، مجموعه مستند «حق حبس» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی فرزاد خوشدست روایتی است از نجات آدم‌هایی که به دلیل نداشتن توانایی پرداخت جرایم مالی در زندان هستند و در شبکه مستند تولید شده است. این مجموعه تولید جدید شبکه مستند سیماست و به زودی در پنج قسمت ۳۰ دقیقه‌ای پخش خواهد شد.

این تهیه کننده درباره این مستند، گفت: از آنجا که من از حدود ده سال قبل من در فضاهای مختلف مثل زندان و بازداشتگاه‌ها آثاری را در این باره ساخته و چنین جریانی را در تعامل با مجرمان مختلف تجربه کرده‌ام، مدیر سابق شبکه مستند، آقای سلیم غفوری که در جریان کارهای قبلی‌ام بودند، به من پیشنهاد دادند که این بار سراغ آدم‌هایی برویم که به خاطر عدم توانایی پرداخت رقمی در زندان هستند.

خوشدست افزود: این افراد صرفاً جرایم مالی مثل کلاهبرداری و… نیستند بلکه خیلی از آن‌ها افرادی هستند که برای بخشودگی جرم‌شان دادگاه یا شاکی محکوم به پرداخت دیه و مبالغی برای آزاد شدنشان کرده است. حتی در بین آنها کسانی هستند که به دلیل مهریه در زندان هستند و با چند سکه می‌توانند آزاد شوند. مواردی هم وجود داشت که مجرم قتلی را مرتکب شده و شاکی بعد از پیگیری‌های زیاد راضی شده بود تا با پرداخت دیه رضایت دهد، البته بعضاً این قتل‌ها غیرعمد یا تصادف و سانحه هستند.

وی توضیح داد: در زندان‌های کشور در حال حاضر جمعیت زیادی به دلایل مادی گرفتار هستند و بخش عمده‌ای از این افراد می‌توانند با کمک خیران، سازمان‌ها و ارگان‌هایی چون ستاد دیه و مؤسسات خیریه که تعدادشان هم زیاد است، آزاد شوند. اما بخش عمده کاری که باید برای این معضلی که هست انجام شود، فرهنگ سازی است. یعنی ما می‌توانیم با فرهنگ سازی در این مسیر جریان‌سازی کنیم. ما افرادی را داریم که بیش از یک دهه به دلیل مبالغی که شاید امروز رقمی نیست در زندان‌ها هستند. باید به آن‌ها کمک شود.

این تهیه کننده تصریح کرد: در حق حبس، علاوه بر انعکاس ماجرای هر کدام از زندانی‌ها مددکاری حضور دارد که با آن‌ها همراه می‌شود. انتخاب این مددکار و اتفاقاتی که رقم می‌زند هم موضوع دیگری است که باید به آن پرداخت. کاراکتر اصلی این مجموعه یک مددکار به اسم حسین شیخ است که سال‌هاست در این زمینه فعالیت می‌کند. مددکار علاوه بر آن‌که مثل یک وکیل خیرخواه جریان را پیگیری می‌کند، مانند روانکاو هم با مجرم حرف می‌زند و سعی می‌کند او را آرام کند.

پژوهش، کارگردانی و تهیه‌کنندگی این مجموعه مستند را فرزاد خوشدست بر عهده داشته و از دیگر عوامل آن می‌توان به راوی ومشاور اجتماعی: حسین شیخ، تصویربردار: مهدی مولایی، صدابردار: مهدی محتشم صفا، تدوین: هانیه جلوخانی، صداگذاری: شاهین خاکپور، اتالوناژ و تیزر: فرشاد شهلایی، دستیار کارگردان: مریم موسوی، مشاور حقوقی: علی رضا سبزواریان- یونس کریمی، مدیر تولید: دُری رضایی و دستیار تهیه: بهرام سفیدی اشاره کرد.

کد خبر 510480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.