۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
یک کولبر دیگر در بانه کشته شد

نماینده بانه در شورای استان کردستان گفت: دو روز پیش یک کولبر در نقطه صفر مرزی شهرستان بانه به همراه پنج نفر از کولبران دیگر مورد هدف گلوله قرار گرفتند که یکی از آنها کشته و مابقی نیز مجروح شدند.

به گزارش ایمنا، ابوبکر درویشی بیشتر در این باره گفت: این اتفاق دوشنبه _۴ مردادماه_ رخ داد ولی از جزئیات حادثه اطلاعی ندارم. حتی نمی‌دانم که این افراد چند ساله بودند.

وی اضافه کرد: بیشتر کولبرانی هم که در ۱۰ سال اخیر کشته شده‌اند در داخل مرز ایران این اتفاق برایشان افتاده است.

درویشی با اشاره به اینکه شغل کولبری از قبل از انقلاب تاکنون برای مردم مرز نشین کردستان یک شغل بوده و از این طریق امرار معاش می‌کنند، ادامه داد: هم اکنون نیز به دلیل نبود شغل و سو مدیریت در شهرستان بانه جوانان چاره‌ای جز کولبری برای مخارج زندگی خود ندارند. اینجا زمین و آبی برای کشاورزی مردم وجود ندارد. تمامی زمین‌های کشاورزی توسط سرمایه داران خریداری و تبدیل به ویلا شده‌اند و اهالی همان مقدار زمینی هم که داشتند به قیمت ناچیزی از دست دادند.

عضو شورای شهر بانه اضافه کرد: مردم اینجا یا باید برای تأمین مخارج زندگی به عراق برای کارگری بروند و یا باید کولبری کنند. البته برخی نیز به استان‌های همجوار رفته و در باغات و یا کوره‌های آجرپزی به کارگری مشغولند.

وی به ایلنا گفت: کولبران افرادی هستند که از این شغل سود چندانی نمی‌برند چرا که سود بیشتر به جیب دلالان و صاحبان بار می‌رود ولی این افراد جانشان را یا بر اثر انفجار مین‌های بجا مانده از دوران جنگ تحمیلی از دست می‌دهند و یا اینکه در راه کولبری کشته می‌شوند.

کد خبر 510449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.