"پورتو"؛ پانزدهمین خواهرخوانده اصفهان

با امضای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی اصفهان و پورتو پرتغال توسط شهرداران دو شهر به صورت آنلاین، این دو شهر به صورت رسمی خواهرخوانده شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خواهرخواندگی پیمانی است برای ایجاد رابطه‌ای دوستانه و هدفمند به جهت تبادل اطلاعات، تجارب و توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، بین یک جامعه شهری و جامعه شهری مشابه خارجی آن برقرار می‌شود؛ کلانشهر اصفهان تاکنون با ۱۴ شهر جهانی عقد خواهرخواندگی بسته و تعاملات خوبی با این شهرها برقرار کرده است.

آئین امضای تفاهم نامه خواهرخواندگی اصفهان و پورتو پرتغال توسط شهرداران این دو شهر به صورت برخط برگزار شد.

پورتو لقب پانزدهمین خواهرخوانده اصفهان را به خود می‌گیرد و بر این اساس دو شهر می‌توانند با بهره‌گیری از اشتراکات و بنای تاریخی و فرهنگی خود، تعاملات فرهنگی ایران و پرتغال را نمایندگی کنند و نقطه ارتباط فرهنگی دو کشور باشند.

پانزدهمین خواهرخوانده اصفهان

استارتاپ‌ها عامل تعامل اصفهان و پورتو هستند

قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان در این مراسم اظهار کرد: این خواهرخواندگی با پیشنهاد سفارت ایران در پرتغال و پیگیری دو طرف اکنون تحقق پیدا کرد تا پورتو پانزدهمین خواهرخوانده اصفهان باشد و پس از آن با انعقاد قرارداد میان اصفهان و حیدرآباد هند شانزدهمین خواهرخواندگی این شهر شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هر دو شهر نقاط مشترک زیادی دارند، افزود: ثبت بخشی از میراث تاریخی هر دو شهر در یونسکو باعث شده تا اصفهان و پورتو مقصد گردشگری بوده و در توسعه این امر جایگاه مهمی داشته باشند.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: خواهرخواندگی یک قرارداد بین دو شهرداری است اما زمینه را برای تعامل میان دو شهر ایجاد کرده و دانشگاه، باشگاه‌های ورزشی و مراکز فرهنگی شهرها می‌توانند در سایه این قرارداد با یکدیگر تعامل داشته باشند.

وی تصریح کرد: این تفاهم نامه برای تمام کسانی که تمایل دارند در حوزه‌های مختلف میان دو شهر نقش‌آفرینی کنند تسهیل‌گر است لذا از هم‌اکنون می‌توانیم تجارب خود را منتقل و برای توسعه روابط میان دو شهر از آن استفاده کنیم.

نوروزی گفت: پورتو در سال ۲۰۱۸ بهترین شهر استارتاپی اروپا بوده و اصفهان نیز فعالیت خوبی در سال‌های اخیر برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داده است که این امر می‌تواند یکی از زمینه‌های همکاری باشد.

وی افزود: با حمایت انجمن دوستی ایران و پرتغال، می‌توان هفته فرهنگی را در هر دو شهر برگزار کرد که نمونه آن را با خواهرخوانده‌های دیگر اصفهان تجربه کرده‌ایم.

شهردار اصفهان از شهردار پورتو درخواست کرد که از شهر زیبا و تاریخی اصفهان بازدید کند زیرا این شهر، یک شهر مهم جهانی در عرصه‌های مختلف است و تاکید کرد: امیدوارم قرارداد خواهرخواندگی برای هردو شهر سبب خیر و برکت باشد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با تقدیر از بخش امور بین‌الملل شهرداری اصفهان، نقش آن را در توسعه روابط اصفهان با دیگر شهرها بسیار مهم دانست و گفت: در این دوره مدیریت شهری دو شهر به خواهر خوانده‌های اصفهان اضافه شد و یکی نیز در شرف اضافه شدن است؛ در کنار آن، چند شهر که روابط خواهرخواندگی با آن‌ها به فراموشی سپرده شده بود، با به میدان آمدن بخش بین‌الملل شهرداری مجدداً احیا شد.

نوروزی ابراز امیدواری کرد: مجموعه مدیریت شهری در دوره‌های بعد بتواند از این فرصت برای توسعه روابط اصفهان با دیگر شهرها و بهزیستی مردم و ارتقای صنعت گردشگری پیش آمده، نهایت استفاده را کرده و در آینده عدد خواهرخوانده‌های اصفهان افزایش یابد تا این شهر بتواند از همه ظرفیت‌های بین‌المللی خود استفاده کند.

وی گفت: اگر این شور و شعف و انگیزه قوی در شهرداری نبود موفقیت‌ها در عرصه بین‌المللی اتفاق نمی‌افتاد بنابراین از تمام کسانی که در این مسیر تلاش کردند کمال تشکر را دارم.

پانزدهمین خواهرخوانده اصفهان

روابط اصفهان و پورتو با محوریت کودکان و موسیقی توسعه یابد

روی موری را، شهردار پورتو در این مراسم در پاسخ به دعوت شهردار اصفهان برای سفر به این شهر ایران، وی نیز شهردار اصفهان را برای سفر به پورتو دعوت و اظهار کرد: تاکنون به اصفهان نیامده‌ام اما تعریف آن را از پسرم که چندی پیش به این شهر سفر کرد شنیدم و او از زیبایی و فضای دوستانه اصفهان گفت.

وی با بیان اینکه ما از هم اکنون با انعقاد قرارداد خواهرخواندگی، با یکدیگر دوست هستیم، افزود: ما نه تنها کشور شما رو می‌ستاییم بلکه تاریخ ارزشمند و میراث تاریخی که توسط یونسکو به ثبت رسیده را نیز مورد توجه قرار می‌دهیم زیرا این میراث برای مردم کشورها امری بسیار مهم است.

شهردار پورتو با تاکید بر اینکه احترام زیادی برای فرهنگ به ویژه شعر و شعرای ایرانی قائل است، تصریح کرد: مایلم این اشعار به زبان پرتغالی ترجمه شود.

وی به زندگی شهروندان مهاجر ایرانی در پرتغال اشاره کرد و گفت: انجمن دوستی ایران و پرتغال می‌تواند با تمرکز بیشتر بر داشته‌های اصفهان به ویژه در حوزه کودکان و موسیقی فعالیت خود را تقویت کند.

موری را با اشاره به لزوم توسعه روابط ورزشی میان دو شهر، خاطرنشان کرد: حضور مهدی طارمی فوتبالیست ایرانی در پورتو برای ما اهمیت زیادی دارد و این حضور در ارتقای روابط بین دو کشور مؤثر است

وی ابراز امیدواری کرد: قرارداد خواهرخواندگی میان اصفهان و پورتو سبب تقویت حوزه‌های اقتصادی و تجاری بین دو شهر و کشور باشد.

موری را گفت: از جانب خودم به نمایندگی از مردم پورتو این لحظه را بسیار مهم می‌دانم و برای کاروان ایران در المپیک آرزوی موفقیت دارم و برای مردم ایران زندگی بهتر پس از شیوع کرونا را آرزو دارم.

پانزدهمین خواهرخوانده اصفهان

اصفهان با پرتغال رابطه‌ای ۵۰۰ ساله دارد

مرتضی دامن پاک، سفیر ایران در پرتغال در این مراسم اظهار کرد: خرسندم که در خدمت دو شهردار اصفهان و پورتو برای انعقاد این قرارداد هستم و از هر دو برای برقراری پیوند میان دو شهر که فرایند آن بیش از یک سال به طول انجامید تشکر می‌کنم.

وی خواهرخواندگی اصفهان و پورتو را حاصل تلاش مستمر هر دو طرف دانست و افزود: بر این باورم که خواهرخواندگی می‌تواند بستر و چهارچوبی برای تعاملات فرهنگی، اقتصادی، ورزشی و سایر حوزه‌ها فراهم کند و چند هفته پیش در دیدار با شهردار و رئیس شورای شهر پورتو دلایلی که لازم است پیوند میان دو شهر ایجاد شود را تشریح کردم.

سفیر ایران در پرتغال ادامه داد: دو کشور از ۵۰۰ سال پیش به ویژه در زمانی که اصفهان پایتخت حکومت صفوی بوده، ارتباطات گسترده‌ای باهم داشته‌اند و از لحاظ پیشینه تاریخی و داشتن میراث فرهنگی شهرهایی برجسته و از مقاصد مهم گردشگری محسوب می‌شوند.

وی به حضور فوتبالیست‌های ایرانی در لیگ پرتغال اشاره و اضافه کرد: فارغ از بحث‌های فرهنگی، حوزه‌های ورزشی نیز می‌تواند عاملی برای تعامل بیشتر میان دو شهر باشد همانطور که سپاهان اصفهان در صدد امضای پیمان همکاری با باشگاه پورتو قرار دارد.

دامن‌پاک خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی اصفهان ارتباط نزدیکی با همتای پورتویی خود دارد و اقتصاد می‌تواند یکی از زمینه‌های همکاری میان دو شهر باشد.

وی به ارتباط دانشگاه‌های اصفهان و پورتو اشاره کرد و در خصوص لزوم توسعه روابط فرهنگی میان دو شهر گفت: امضای تفاهم نامه همکاری در حوزه‌های فرهنگی به ویژه آنکه انجمن دوستی ایران و پرتغال هم‌اکنون فعال است، می‌تواند سبب توسعه روابط شود. شایسته است هفته فرهنگی پورتو در اصفهان برپا شود.

کد خبر 510294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.