قرار بود حناچی یک معاون زن داشته باشد اما عمل نکرد

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در گزارش عملکردی در مورد میزان افزایش نقش زنان در مدیریت شهری، مناسب‌سازی معابر و ایمن سازی فضای‌های ناایمن توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا نژادبهرام در نشست خبری خود با اشاره به عملکرد چهار ساله مدیریت شهری در حوزه زنان، مناسب سازی معابر و نوسازی بافت‌های فرسوده اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در این دوره در حوزه زنان اجرا کردیم، ساماندهی فضاهای بی‌دفاع شهری بود و شهرداری منطقه ۱۰ به عنوان پایلوت انتخاب و ۲۰۰ نقطه به عنوان فضای اولیه شناسایی شد و ۱۱۰ نقطه از آن به عنوان فضای بی دفاع شهری معرفی شد.

وی ادامه داد: در محور پایلوت، نواب به چهار قطعه تقسیم شد و در نهایت شورایاری محله گزارش کامل ایمن شدن محور را هفته گذشته ارائه کرد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به شناسایی دو هزار نقطه بی دفاع در شهر تهران در سال گذشته، گفت: یک‌هزار و ۸۰۰ نقطه از آن، رفع فضای بی دفاع شد.

وی با بیان این که طی همکاری با مرکز مطالعات شهرداری تهران چهارچوبی تحت عنوان پیوست جلوگیری از بروز فضای بی‌دفاع تهیه شد، گفت: تلاش می‌کنیم تا در طرح‌های توسعه شهری پیوست فضای بی‌دفاع شهری نیز ایجاد شود.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با بیان این که هنگامی که شورای پنجم شهرداری را تحویل گرفت، پنج درصد پست‌های مدیریتی در اختیار زنان بود گفت: امروز در پایان عمر این دوره نرخ مدیریت زنان ۱۵ درصد شده که حاکی از افزایش ۱۰ درصدی است هرچند رقم کمی است چرا که مصوبه ما ۳۰ درصد بوده است. امیدوارم شورای ششم این مصوبه را پیگیری کنند تا به این عدد برسیم.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به حذف پست مشاور امور زنان در مناطق گفت: این پست‌ها غیرقانونی بوده است و نمی‌توانیم به حذف یک کار غیرقانونی اعتراض کنیم. تلاش کردیم با سازمان امور استخدامی این پست را در مجموعه پست‌های استخدامی قرار دهیم اما موفق نشدیم و به جای آن از ظرفیت‌های موجود استفاده کردیم و نرخ مدیریت زنان به ۱۵ درصد رسید و ۷۰۳ پست مدیریتی در شهرداری امروز در اختیار زنان است.

وی تصریح کرد: تعداد زیادی از زنان ما در معاونت‌های مناطق مشغول کار هستند و این مسأله قابل توجه است و جای نگرانی نیست اما هرچقدر پست‌های متعلق به زنان را حفظ و افزایش داد مهم است.

نژادبهرام در خصوص حضور زنان در حوزه مدیریت شهری و نقش تزئینی و نمایشی برای آنها در پاسخ به سئوال خبرنگار ایمنا، گفت: حضور نیافتن زنان در عرصه مدیریتی بخشی از آن به فرهنگ و سیاست کشور بر می‌گردد که مدیریت زنان خیلی نهادینه شده نبوده و رویکرد مردسالارانه حاکم بوده است. بعد از انقلاب اسلامی تحولاتی در عرصه حضور و مشارکت زنان در حوزه سیاسی و مذهبی ایران رخ داد، اما متأسفانه به دلیل نبود زیر ساخت‌ها گاهی به عقب بازگشته‌ایم. در دوره چهار ساله ما در یک معاونت از حضور خانم اشرفی استفاده شد اما با تغییر سه شهرداری که داشتیم سیاست‌های متفاوتی اعمال شد.

وی گفت: آقای حناچی قول داد که یک معاون زن داشته باشند که به آن عمل نکرد و حق اعتراض برای ما محفوظ است. امروز نیز حضور شش زن در شورا به دلیل سهمیه بندی بانوان در لیست اصلاح طلبان است و بی تردید باید در جهت تغییر فرهنگ، گام‌های بلند برداریم تا حضور زنان تزئینی و ویترینی نباشد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حال حاضر چنین نگاهی وجود دارد نه کسانی که گزینه زن برای شهرداری مطرح می‌کنند به آن اعتقاد دارند و به آن رأی می‌دهند و نه حتی گزینه‌ای که معرفی شده خودش آمادگی پذیرش چنین مسئولیتی دارد.

میزان نوسازی بافت فرسوده به ۴۷ درصد رسید

نژادبهرام در ادامه با اشاره به مسأله بافت فرسوده در تهران گفت: سه هزار و ۲۶۸ هکتار بافت فرسوده داشتیم که یک هزار و۱۰۰ هکتار طی ماه‌های گذشته به این بافت اضافه شد گفت: البته باید میزان بافت‌های احیا شده از آن حذف شود. اکنون میزان نوسازی بافت فرسوده به ۴۷ درصد رسیده است و هفت درصد موضوع نوسازی را در دست داشتیم. این رقم در تجمیع ۱۰ درصد رشد بوده است که یک فرصت استثنایی است.

نژاد بهرام با بیان این که در این دوره ۹ کیلومتر فضای باز در بافت فرسوده منطقه ۱۷ و ۱۸ ایجاد شده است، گفت: به علاوه ۳۰ باغ را نجات دادیم و به عرصه عمومی تبدیل کردیم.

وی در خصوص این که حذف برخی مشوق‌ها مانند یک طبقه اضافه چقدر در کند شدن روند نوسازی نقش داشته است، گفت: نوسازی بافت فرسوده تک عاملی نیست و شیوع ویروس کرونا و حذف یک طبقه تشویقی نقش داشته است.

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران در پاسخ به سئوالی در خصوص اقدامات شورا در حوزه حریم گفت: در ارتباط با حریم تلاش کردیم اتفاق خوبی رقم بخورد اما نشد چرا که مدیریت یکپارچه شهری نداریم و طرحی که آماده شده بود در کشوی میز استاندار باقی ماند. حتی یک بار نام این طرح توسط شهردار عوض شد اما باز هم به نتیجه نرسید. البته با دو طرح حفاظت از محدوده بی بی شهربانو و ارتفاعات توچال تلاش کردیم که نسبت به حفاظت از این محدوده‌ها به عنوان حریم اقدام کنیم.

رهبری درباره پادگان ۰۶ مساعدت کنند

نژاد بهرام در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص سرنوشت پادگان ۰۶ گفت: برخی اعضا اعتقاد داشتند در این پادگان نباید بارگذاری شود و تمام هکتار باید در اختیار شهر قرار بگیرد. بی تردید اگر چنین اتفاقی رخ می‌داد خوشحال می‌شدیم، اما تجربه نشان می‌داد که شهرداری در چنین مواردی باید وارد معامله و تفاهم با طرف مقابل شود. تراکم اولیه در توافق یک میلیون و ۲۰۰ متر مربع بود و عملاً چیزی در اختیار شهر قرار نمی‌گرفت اما با طرحی که در حال حاضر توافق شده ۵۴۰ هزار متر مربع تراکم داده خواهد شد و همچنین ارتش نسبت به ساخت ایستگاه مترو آن محدوده اقدام خواهد کرد.

به گفته وی، شورای عالی شهرسازی و معماری نیز به ارتش و شهرداری اولتیماتوم داده که تا آخر شهریور ماه اگر این فضا به روی شهروندان باز شد این تفاهم قابل قبول است در غیر این صورت باید از ابتدا برای تعیین تکلیف تفاهم  بشود.

نژادبهرام گفت: بی تردید اگر مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه‌ای که در همین ارتباط توسط آقای میرسلیم به ایشان ارسال شده مساعدت کنند و این فضا در اختیار شهروندان قرار داده شود، اتفاق بسیار مبارکی است.

سستی اصلاح‌طلبان در میدان انتخابات

وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص کاهش آرای اصلاح طلبان در انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران گفت: در سال ۹۸ نیز در انتخابات مجلس اقبال مردم به صندوق‌های رأی کاهش یافت و ۱۱ درصد از مردم تهران در انتخابات مجلس شرکت کردند. نتوانستیم جذابیت لازم را برای مردم جهت حضور پای صندوق‌های رأی ایجاد کنیم. در میان اصلاح طلبان نیز تشتت آرا و سستی در فضا به دلیل حذف همه کاندیداهای آن‌ها وجود داشت بر همین اساس فعالیت لازم برای معرفی لیست جمهور انجام نشد. قطعاً مطالبات مردم تغییر کرده است و همه باید در مسیر خواست مردم حرکت کنند.

وی تاکید کرد: ما نیز در دوره پنجم توانستیم تصویر دیگری از نمایندگی مردم را ترسیم کنیم و تمامی طرح‌ها و لوایح در این دوره در سامانه شفافیت قرار گرفت و تمام اتفاقات صحن شورا در کمال شفافیت در برابر دید خبرنگاران بود.

وی در پاسخ به این پرسش که عملکرد ضعیف بخش اجرایی مدیریت پنجم شهر تهران در ایجاد این بی انگیزگی در رأی دادن چقدر مؤثر بوده است گفت: ما در شرایطی مدیریت شهری را تحویل گرفتیم که در این دوران کسی رغبتی برای سرمایه گذاری در مدیریت شهری نداشته است. شهردار اول ما حذف شد شهردار دوم نیز به لطف مجلس حذف شد و بیماری کرونا نیز یک سال و هفت ماه است که کشور را گرفتار کرده و شهرداری نیز با مشکلات و شرایط سختی روبرو شده است پروژه‌هایی را به سرانجام رساندیم و البته پروژه‌هایی نیز باقی ماند.

وی گفت: در مورد ترمینال شرق موضوع آن قدر پیچیده شده که حتی ممکن است مرجع قضائی ورود پیدا کند.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در خصوص انتشار برخی قراردادها که احتمال بروز تخلف در آن وجود دارد، گفت: این قراردادها در سایت شفافیت منتشر شده است و علت آن نظارت عمومی بوده است. دو سازمان بازرسی و حراست شهرداری نظارت در این موارد را انجام می‌دهند و وقتی آئین نامه معاملات رعایت می‌شود و قرارداد زیر نظر دو نهاد نظارتی سازمان بازرسی و حراست است قطعاً نظارت شده است.

نژادبهرام گفت: البته ما هم پیگیر هستیم رقم‌های اعلام شده برای مجموعه‌ای از کارها بوده که یکی از آنها طراحی لوگو است و بی تردید اگر خطایی باشد به مراجع ذی‌صلاح اعلام خواهد شد.

اقدامات شهرداری در دوران شیوع کرونا

وی در خصوص موضوع شیوع کرونا و فعالیت مدیریت شهری گفت: اگر ظرفیتی که در بهشت زهرا فراهم شده در ایام شیوع کرونا وجود نداشت تهران ۱۲ میلیون نفری در این بحران با مشکلات بسیاری روبرو می‌شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حوزه واکسیناسیون نیز شهرداری تهران با قرار دادن محل‌هایی برای مراکز واکسیناسیون کمک کرده و مصوباتی برای کاهش هزینه‌ها و تخفیف‌های ویژه کرونایی در نظر گرفته تا شهروندان احساس آرامش بیشتری کنند.

مناسب سازی ۵۰۰ کیلومتر از پیاده‌روهای شهر

نژاد بهرام در خصوص موضوع مناسب سازی در شهر تهران گفت: در ستاد مناسب سازی به عنوان نماینده شورا حضور داشتم و توانستم با کمک همکارانم مصوبه حمایت از معلولان را ارائه کنم.

وی گفت: طرح جامع مناسب سازی شهر تهران مصوب شد. از سوی دیگر طرح مناسب سازی پیاده راه‌های شهر تهران را داشتیم که ۵۰۰ کیلومتر تا آخر شهریور به پایان می‌رسد. در این طرح تمام مسیر از وجود موانع اصلاح خواهد شد که شامل کارهای زیربنایی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: ایستگاههای بی آر تی بیش از ۸۵ درصد مناسب سازی شده و اتوبوس و مینی‌بوس‌های مجهز به ظرفیت تردد این اقشار خریداری شده و تفاهم لازم برای ارائه اطلاعات برای کسب استاندارد آسانسورهای سطح ایستگاههای مترو نیز انجام شده و در مجموع امروز مناسب سازی برای شهروندان تهرانی به یک مطالبه تبدیل شده است.

کد خبر 510282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.