تاریخ حوزه اصفهان صحنه‌های دلپذیر و نورانی را ثبت کرده است

استاندار اصفهان گفت: تاریخ حوزه اصفهان صحنه‌های دلپذیر و نورانی را ثبت کرده که وصفش دهان به دهان به ما رسیده و حکایت از جلوه‌های باشکوه ادب معنویت و اخلاق دارد. سیرت پاک آن حوزه همواره در گفتار و رفتار خویش اخلاق را آموزش داده و ذهن و فکر خود را به سمت و سوی تولید هدایت کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس رضایی، شامگاه سه‌شنبه _ پنجم مردادماه _ در اولین کنگره مکتب اخلاقی اصفهان، اظهار کرد: نام اصفهان همواره در تاریخ به مثابه یکی از خاستگاه‌های بزرگ فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی بوده و خاستگاه بسیاری از مکاتبات بزرگ فکری و فلسفی و هنری بوده و در سه دوره مهم آل بویه، سلجوقیان و صفویان، مرکز و پایتخت ایران زمین به شمار می‌رفته است.

وی افزود: آثار علمی و فرهنگی بر جای مانده از ادوار مختلف تاریخی شهر همچنان ناشناخته باقی مانده و از چند و چون آن آگاهی کاملی در دسترس نیست از سده‌های نخستین اسلامی تاکنون دانشمندان و عالمان بسیاری در این شهر در تربیت شده‌اند که نام هر یک از آنان جهانی و فراتر از مرزهای ایران رفته و شرح آرا و افکار هر یک دفتری جداگانه می‌طلبد.

استاندار اصفهان ادامه داد: این شهر در دوره‌های مختلف تاریخی و با مذاهب و گرایش‌های گوناگون مردمان آن همواره در دانش‌های عقلی و نقلی سرآمد بوده و مجموعه رفت و آمد دانشمندان بزرگ جهان اسلام به شمار می‌رود. اصفهان افزون از برخورداری از مکاتب بزرگ فلسفی، عرفانی، فقهی، اصولی ادبی و هنری در زمینه اخلاق و حکمت عملی نیز پیشتاز است. مکتب اخلاقی اصفهان از آغاز تا کنون با کوشش فراوان ارزش‌های اخلاقی را پاس داشته و راستان و استوار آن را پرورانده و به جامعه بشری تحویل داده است.

رضایی اضافه کرد: خدمات شگفت این مکتب در راه تعالی انسان‌ها و نشر و گسترش ارزش‌های اخلاقی به ژرفای جامعه بر هیچ انسانی پوشیده نیست، از جمله مفاهیم و انگارهای مکتب اصفهان را نه تنها در مسائل اخلاقی و اسلامی بلکه می‌توان در حوزه‌های شهرسازی و رونق و آبادی و طراحی و فضاهای شهری عصر صفوی مشاهده کرد که حکیم شیخ بهاالدین عاملی سرآمد آن است و بر اساس اصول تعادل و توازن فضایی و کالبدی اصفهان را شکل داده و باب عنایت به مفهوم "عالم همه منظر اوست" در اصفهان ساخته شده که پس از قرن‌ها هنوز رنگ بوی معنوی و انسان‌شناختی و عرفانی خود را حفظ کرده تا جایی که در آن یک نظم معنایی بر مبنای خاک آب گیاه و هوا شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: گذشته درخشان این حوزه و روش زندگی مردانه خدا و اسوه‌های دانایی و پرهیزگاری گواه صادق بر این سخن است. حوزه اخلاقی اصفهان مانند سایر حوزه‌های اسلامی ادامه‌دهنده هدف انبیا و اولیای الهی در رسالت بزرگ اخلاق حسنه است زیرا اساساً تفقه در دین بدون زور در دنیا و زدودن کاستی‌های اخلاقی از دامنه یک عالمه فقیه کارساز نیست. تاریخ حوزه اصفهان صحنه‌های دلپذیر و نورانی را ثبت کرده و زبان به زبان به ما رسیده که حکایت از جلوه‌های باشکوه ادب معنویت و اخلاق دارد. سیرت پاک آن حوزه همواره در گفتار و رفتار خویش اخلاق را آموزش داده و از غرب به ذهن و فکر خود را به سمت و سوی تولید هدایت کردند.

استاندار اصفهان ادامه داد: نام بزرگانی مانند ابن‌مسکویه، ابن‌سینا، راغب اصفهانی، عبدالرزاق کاشی، ملا محمدتقی مجلسی، آقامحمد بیدآبادی و ملا مهدی نراقی برای همه ایرانیان آشنا بوده و حکایاتی از اخلاقیات یا ذکری از احوال آنان یا کلماتی از آثارشان به گوش همه رسیده است و هنوز هم یاد و خاطره بزرگانی مانند حاج آقا رحیم ارباب، حاج میرزا علی آقا شیرازی، حاج ملا حسین علی صدیقی و حاج شیخ محمود مفید و استادان وی مانند آخوند کاشانی و جهانگیرخان قشقایی در ذهن و ضمیر مردم اصفهان زنده است و تأثیر انفاس قدسی و مکارم اخلاقی آنان جای جای این شهر دیده می‌شود.

رضایی اضافه کرد: در عصر حاضر از آیت الله العظمی مظاهری که از اساتید به‌نام حوزه‌های علمیه و فقهای طراز اول همچنین حضرت آیت الله ناصری که از ستاره‌های درخشان آسمان مکتب اخلاقی اصفهان هستند می‌توان نام برد.

وی تصریح کرد: این که چگونه و در چه شرایطی حوزه علمیه اصفهان توانست انسان‌هایی چنین بالا و بلندتری را در خود پرورش داده که هر کدام به نوبه خود می‌تواند جهانی را سرافراز کرده و لذت بخش باشد، مثال‌زدنی است؛ چه بسا از جمله رازهای این همه توانمندی و انسان‌پرور بودن، این حقیقت بود که آن‌ها با وجود مرجعیت و آمد و شد و ریاستی که برایشان فراهم آمده بود زاهدانه زیستند و آنگونه به دنیا بی رغبتی نشان دادند که هر انسانی را به حیرت وا می‌دارد.

استاندار اصفهان یادآور شد: امروز خرسند و مفتخریم که نهادهایی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و حوزه علمیه اصفهان و خانه حکمت دانشگاه اصفهان در تلاشی بزرگ بر آن شده‌اند که خاستگاه‌های اصلی و سرچشمه‌های اولیه جریان‌های اخلاقی جهان اسلام و شخصیت‌های اخلاقی و معنوی حوزه کهن اصفهان را شناسانده و گامی بزرگ در راه اطلاعیه روحی و اخلاقی انسان امروز بردارند.

رضایی اضافه کرد: امروز وظیفه ما آن است که شخصیت‌های موفق و بلندآوازه در میدان دانشگاه به معنویات، رویکرد جدی داشته‌اند و همین سبب شده که عمرشان پربار و برکت باشد و بسیاری از دانش آن بهره ببرند را به عنوان سرمایه اجتماعی احیا کنیم. چه خوب است که دانشگاهیان و حوزویان فرصت را غنیمت بدانند و با مراجعه به این گنجینه گرانبها به تحقیق و بررسی آثار گرانسنگ نگاشته شده در مکتب اخلاقی اصفهان بپردازند و بر اساس آثار ارزشمندی مانند تهذیب اخلاق ابن مسکویه، منازل السائرین ملا عبدالرزاق کاشانی، رسائل و آثار اخلاقی بابا افضل کاشی، آثار اخلاقی ملا محمدتقی مجلسی، المحجبه البیضا ملا محسن فیض رسائل و مکتوبات عرفانی آقامحمد بیدآبادی، جامع‌السعادات ملا محمد مهدی نراقی و آثار و تالیفات اخلاقی معاصر به ویژه تصنیفات گران سنگ مراجع عالیقدر آیت الله مظاهری  را بیشتر مورد احترام قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: امید است این حرکت زیبنده تداوم یابد و با تشکیل دبیرخانه دائمی برای مکتب اخلاقی اصفهان بتوانیم رویکرد و جریان‌ها و شخصیت‌های بزرگ اخلاقی و معنوی فرهنگ ایرانی اسلامی را احیا کنیم.

کد خبر 510264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.