تامین آب پایدار برای سرسبزی اصفهان

شامگاه _ سه شنبه ۵ مردادماه_ بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه‌ زیرساخت آبرسانی شهرداری با حضور شهردار اصفهان، اعضای شورا و مدیران شهری به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پروژه‌های تصفیه پساب و آبرسانی به فضای سبز شهر اصفهان شامل تأمین منابع آب پایدار به منظور آبیاری فضای سبز، انتقال، ذخیره‌سازی و توزیع مناسب منابع آب فضای سبز در سطح کلانشهر اصفهان، مناسب‌سازی کیفیت پساب مورد استفاده در آبیاری فضای سبز و کاهش تبعات بهداشتی و زیست محیطی ناشی از استفاده از آن و کاهش برداشت منابع آب زیرزمینی به منظور آبیاری فضای سبز است.

یکی از این پروژه‌ها طرح ارتقای تصفیه‌خانه تکمیلی پساب سپاهان شهر (به روش انعقاد، لخته‌سازی و ته‌نشینی) با ظرفیت ۱۴۰ لیتر در ثانیه معادل ۱۲ هزار متر مکعب در شبانه روز است که با صرف شش میلیارد تومان اعتبار اجرا شد. تأمین آب پایدار و با کیفیت به منظور آبیاری حدود ۲۰۰ هکتار از عرصه‌های فضای سبز جنوب و جنوب شرق کلانشهر اصفهان، کاهش گرفتگی احتمالی سیستم‌های آبیاری تحت فشار ناشی از کدورت پساب، کاهش تبعات اجتماعی ناشی از کدورت پساب و افزایش راندمان تجهیزات فیلتراسیون و گندزدایی تصفیه‌خانه تکمیلی سپاهان‌شهر از جمله اهداف این طرح است.

انتقال منابع آب و پساب تصفیه شده از تصفیه‌خانه‌ها به مخازن و شبکه آبرسانی به متراژ ۸۶ هزار و ۲۸۰ متر طول از دیگر پروژه‌های آبرسانی است که اجرا شده است.

ذخیره و نگهداری آب و پساب تصفیه شده جهت توزیع و استفاده در فضای سبز با حجم ۲۱ هزار متر مکعب نیز انجام شده است،

ایستگاه پمپاژ و خط انتقال پساب از تصفیه خانه فاضلاب شمال اصفهان به محل تصفیه خانه تکمیلی پساب واقع در میدان المپیک به متراژ شش هزار متر طول و ظرفیت ۱۴۰ لیتر در ثانیه اجرا شده است.

نیمی از فضای سبز اصفهان تا پایان سال با پساب آبیاری می‌شود

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در این مراسم اظهار کرد: امروز در حوزه تصفیه آب، مخازن و لوله گذاری‌ها همچنین حوزه عمران و آبادانی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه افتتاح می‌شود؛ بعد از مترو که شرایطی استثنایی دارد و در چهار سال گذشته بالغ بر پنج هزار میلیارد زیر زمین این شهر هزینه شده تا شهری زیر زمین این شهر ساخته شود، پروژه‌های سالن اجلاس و تصفیه خانه‌ها بیشترین اعتبارات را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ۸۶ کیلومتر لوله گذاری و ۲۲ هزار مترمکعب مخزن سازی در ۱۹ نقطه احداث شده است، گفت: مجموعه خدمات شهری شهرداری توانسته با هزینه‌های سنگین فضای شادی‌آور و بخش مهمی از فضای سبز به عنوان هویت شهری را با تصفیه پساب که روزگاری گندابه های شهر بود، نگه داری کند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵ درصد از فضای سبز چهار هزار هکتاری شهر اصفهان با استفاده از آب‌های خاکستری آبیاری می‌شود، اظهار کرد: پیش بینی شده بود که تا پایان سال ۱۴۰۵ این میزان به ۵۰ درصد برسد در حالی که با اقدامات صورت گرفته این هدف تا پایان سال جاری محقق خواهد شد و در واقع تا پایان سال کار پنج سال دیگر پایان می‌یابد.

اجرای ۸۶ کیلومتر خطوط انتقال پساب با هزینه ۲۰۰ میلیارد تومان

حسین امیری، معاون خدمات شهری شهردار اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری در طول چهار سال گذشته تأمین منابع پایدار آب است، یکی از رویکردهای شهرداری تأمین زیرساخت‌ها خطوط انتقال و مخازن مورد نیاز همچنین احداث تصفیه خانه‌ها بوده از این رو هر دو هفته یک بار در جلسات کارگروه آب روند اجرای پروژه‌ها بررسی می‌شد.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان بیش از پنج هزار و ۲۰۰ هکتار فضای سبز وجود دارد، خاطرنشان کرد: چهار هزار و ۲۰۰ هکتار از فضاهای سبز شهر در اختیار شهرداری است که اگر بخواهیم این فضاهای سبز را نگهداری کنیم به ۵۶ میلیون مترمکعب آب نیاز داریم در صورتی که با مدیریت صحیح و بهینه برای آبیاری چهار هزار و ۲۰۰ هکتار فضای سبز در اختیار تنها ۳۶ تا ۴۰ میلیون مترمکعب آب مصرف شده است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه استفاده از آب‌های خاکستری از سال ۹۶ در شهر اصفهان آغاز شده است، اظهار کرد: تصفیه خانه سپاهان شهر با ظرفیت ۱۰۰ لیتر در ثانیه به بهره برداری رسید و امروز شاهد بهره برداری از سیستم انعقاد، ته نشینی و بهبود کیفیت تصفیه خانه با مبلغ هشت میلیارد تومان هستیم.

وی ادامه داد: بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای ۸۶ کیلومتر خطوط انتقال و کلکتور مورد نیاز سطح شهر همچنین احداث ۲۲ هزار مترمربع مخزن هزینه شده است.

امیری تصریح کرد: در حال حاضر دو تصفیه خانه در شهر اصفهان در حال بهره برداری، دو تصفیه خانه در حال احداث و دو تصفیه خانه در مرحله انعقاد قرارداد با روش سرمایه گذاری است.

وی اظهار امیدواری کرد: به سمتی حرکت شود که علی رغم آنکه پیش بینی شده بود میزان استفاده از آب‌های خاکستری تا پایان سال ۱۴۰۵ به ۵۰ درصد برسد، بتوانیم این میزان را تا پایان سال جاری محقق کنیم.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۵ درصد آبیاری فضای سبز شهر با استفاده از آب‌های خاکستری انجام می‌شود و اگر دو تصفیه خانه در حال احداث تا پایان سال تکمیل شود بی شک به ۵۰ درصد ظرفیت می‌رسیم که نوید خوبی برای حفظ و نگهداری فضای سبز شهر به عنوان فیلتر تنفسی هستیم.

کد خبر 510192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.