ربیعی: نباید بهانه‌ای برای استمرار تحریم به تحریم‌گران داد

سخنگوی دولت گفت: ما در مقابله با جنگ اقتصادی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که احساس مقاومت و پایداری ایران، باید کماکان از سوی تحریم‌کنندگان درک شود؛ برای همین نباید بهانه‌ای برای استمرار تحریم به تحریم‌گرها داد.

به گزارش ایمنا، علی ربیعی امروز -سه‌شنبه پنجم مردادماه-در نشست خبری هفتگی که به صورت مکتوب برگزار شد اظهار کرد: سال‌های اخیر را باید سال‌های گذار و سال‌های حیاتی خواند و توصیف کرد. تحمل سه سال تحریم و سه سال پُرفشار اقتصادی که در ماه‌های اخیر آثار حاد آن بر زندگی مردم مشهودتر شده است، پاندومی کرونا و ابهام در زمان پایان یافتن ویروس کووید ۱۹ و ضرورت مبارزه بی‌امان ملی با آن، در کنار کم‌آبی و خشکسالی بی‌نظیر در ۵۰ سال اخیر و تأثیر آن بر آب و کشاورزی، در مجموع باعث ایجاد فشاری کم‌نظیر بر جامعه شده است.

وی افزود: بزرگترین قدرت اقتصادی و نظامی جهان با همه توان و ظرفیت خود، به اقتصاد در حال رشد ایران، حمله کرد. قرار بود در یک جنگ اقتصادی، ایران را مغلوب و دچار فروپاشی کنند. البته صدمه و آسیب زیادی در این جنگ، به مردم وارد شد و دولت در کنار مردم، با تصمیمات اقتضایی، در این نبرد، دشمن را ناکام گذاشت اما آثار آن پس از شکست آمریکا، کماکان در زندگی مردم ادامه دارد.

سخنگوی دولت با اشاره به تغییر دولت و انتقال قدرت در کشور گفت: مجموعه این موارد ایجاب می‌کند تا ما بیش از هر دوره‌ای، با هوشمندی همگانی و همدلی ملی بتوانیم این دوره را پشت سر بگذاریم و بتوانیم فردایی بهتر را برای ایران ترسیم کنیم.

ربیعی ادامه داد: ما در مقابله با جنگ اقتصادی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که احساس مقاومت و پایداری ایران، باید کماکان از سوی تحریم‌کنندگان درک بشود؛ برای همین نباید بهانه‌ای برای استمرار تحریم به تحریم گران داد.

وی تصریح کرد: اپیدمی کرونا و خشکسالی نیز مسأله‌ای جهانی است و همه کشورهایی که درگیری جدی با آن دارند، با بحران مواجه‌اند؛ سال‌ها است که آب، مؤلفه مهمی در امنیت جهانی محسوب می‌شود. در همین راستا، ما برای مبارزه با خشکسالی و کرونا نیز نیاز به همکاری و همیاری ملی داریم و در صورت بروز رفتار غیر همدلانه، جامعه دچار تنش خواهد شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: دولت همه توان خود را تا آخرین ساعات کاری به کار خواهد گرفت تا دولت آینده بتواند با آرامش، ماه‌های آغازین فعالیت خود را شروع کند. همه ما ایرانیان، چه آنان که به رئیس‌جمهوری منتخب رأی داده‌اند و چه آنها که رأی نداده‌اند، ضمن درک شرایط موجود و مشکلات تحمیل‌شده ناشی از تحریم و کرونا به ملت و دولت، به عنوان یک وظیفه ملی، باید همدلانه و با صبوری گام بردارند تا جامعه در آرامش از این مقطع عبور کند.

درباره کرونا، واکسن کرونا و تحریم

ربیعی با بیان اینکه با امیدها و بیم‌های زیادی در مقابله با کرونا مواجه هستیم، گفت: لازمه موفقیت در مبارزه با ویروس کرونا، رفتار معطوف به سلامت توسط همه آحاد جامعه، از سطح فرد تا نهادهای مختلف و همچنین اجرای برنامه واکسیناسیون با گسترش تولید واکسن می‌باشد.

وی اظهار کرد: سیاستگذاری سلامت اگر برنامه‌ریزی و حرکت همزمان در هر دو عرصه به طور توأمان انجام بشود، موفق خواهد بود. «کنش معطوف به سلامت مردم و جامعه» و «برنامه‌ریزی برای ایمن‌سازی جامعه و «مبارزه با کرونا» سه عرصه مهم حوزه سلامت و مقابله با گسترش ویروس کووید ۱۹ است که در کنار سیاست‌گذاری اقتصادی و اجتماعی، می‌تواند موجب پیروزی در مبارزه با کرونا باشد.

سخنگوی دولت افزود: در عرصه مقابله با ویروس و ایمن‌سازی مردم، دولت از ابتدا در یک برنامه‌ریزی دو جانبه که امروز صحت آن اثبات شده است، پیگیر واردات و تولید واکسن کرونا شد. در این مسیر، در مورد زمان ورود واکسن به کشور، ابهاماتی پیش آمده که لازم است توضیحی درباره‌اش ارائه کنیم. ما جز کشورهای پیشگام در خرید واکسن بودیم که از کوواکس و کشورهای روسیه و چین و هرجایی که امکان خرید واکسن وجود داشت، برای خرید واکسن اقدام کردیم.

ربیعی ادامه داد: بدون تردید، تحریم و عدم تبادل مالی بزرگترین مانع در دستیابی به واکسن بود. تا اینکه بالاخره تحریم‌گران اجازه خرید واکسن از منابع ارزی ما در خارج را صادر کردند. مشکل دیگر ما در حوزه خرید واکسن، محدودیت کشورهای تولیدکننده و متأثر شدن برنامه‌ریزی‌های ما از سیاست‌های این کشورها بود.

وی اضافه کرد: دولت تمام تلاش خود را برای خرید واکسن به عمل آورد و با وجود اینکه هیچ کشوری در دنیا شبیه ایران نیست که با موانع خرید واکسن مواجه شده باشد، اما تاکنون به رغم همه مشکلاتی که مردم، بخشی از آنها را خبر دارند، واکسن وارد کشورمان شده و این روند در هفته‌های اخیر، سرعت بیشتری یافته است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: خوشبختانه ظرفیت شبکه بهداشتی کشور برای واکسیناسیون فراتر از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دوز در روز رسیده است.

ربیعی افزود: فعلاً رکورد ۴۲۴ هزار واکسن در روز ثبت شده که امیدواریم مردم عزیز بر اساس اطلاعیه‌های صادره وزارت بهداشت اقدام به ثبت‌نام کنند که با این اتفاق در روزهای آتی سرعت واکسیناسیون هم افزایش پیدا خواهد کرد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه فراهم و دسترسی فعلی به واکسن مطلوب هست چنانکه ما واکسن حتی برای دوز دوم و تکمیل واکسیناسیون گروه‌های سنی اعلام شده از هم اکنون موجود هست و فراخوان ثبت نام برای واکسیناسیون بیماری‌های زمینه‌ای و بیماران صعب‌العلاج و خاص که تاکنون واکسینه نشده‌اند نیز بزودی صادر خواهد شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: شایان ذکر است طی روزهای اخیر اولین محموله واکسن آسترازنکا تولیدی ژاپن به کشور وارد شد و ان‌شاءالله اگر مشکلی پیش نیاید با وعده‌ای که عزیزان در ژاپن دادن جمعه هم محموله دوم یعنی مجموعاً دو میلیون و ۹۰۰ هزار دوز این واکسن تکمیل خواهد شد.

سبد ۱۰ میلیونی واکسن از چین نیز دو روز گذشته تکمیل شد

ربیعی خاطرنشان کرد: امیدواریم در هفته‌های آتی به رغم تأخیری که کوواکس در ارسال واکسن برای کشورهای مختلف از جمله کشور ما داشته بتوانیم با توجه به پیش خریدی که انجام شده محموله‌های جدید واکسن کوواکس رو دریافت کنیم. البته به موازات آن روز به روز و هفته به هفته تولید داخل افزایش پیدا خواهد کرد و با افزایش پلکانی تولید داخل ما انشاالله در هفته‌های آتی هموطنان عزیزمان دغدغه کمتری خواهند داشت.

وی افزود: به نظر می‌رسد ریل گذاری برای برنامه واکسیناسیون عمومی انجام شده و با منظم شدن واردات و تولید داخلی، واکسیناسیون شهروندان در مدار خود بر اساس برنامه و مالی واکسیناسیون انجام خواهد شد. اما مهم‌تر از همه اینها، مساله خستگی مردم از رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: هیچ کشوری در جهان بدون همکاری مردم، توفیق نسبی در غلبه به کرونا به دست نیاورده است و کشور ما هم مستثنا از این واقعیت نیست. به عنوان مثال به پیشنهاد وزارت کشور و تأیید قرارگاه مبارزه با کرونا، تهران اخیراً شش روز تعطیل شد اما به رغم هشدارهای متعدد، شاهد هجوم مردم برای سفر بودیم و همین عدم همکاری مردم، باعث کم اثر شدن این تصمیم شده است.

ربیعی تصریح کرد: شرایط اپیدمی نشان می‌دهد بدون تلاش جمعی و رعایت پروتکل‌ها، قطعاً زمان طولانی‌تری را باید برای غلبه بر یک بیماری، در نظر بگیریم و هزینه‌های بیشتری چه مالی و چه جانی باید پرداخت شود.

وی ادامه داد: فارغ از بحث کرونا، باید بپذیریم که بنا بر برآوردهای علمی، به علت مراودات بین‌المللی‌ای که بین کشورها وجود دارد، جامعه بشری وارد عرصه جدیدی از بیماری‌های واگیردار شده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: حال اگر ویروسی مثل کرونا مرگبار بوده و سرعت فراگیری زیاد هم داشته باشد، وضعیت کشورها در این زمینه خیلی سخت می‌شود. واقعیت مسلّم این است که هیچ برنامه‌ای برای کنترل این بیماری بدون همکاری مردم، موفق نخواهد شد و اگر مردم همراهی نکنند کشورها مجدد با موج‌های جدید کرونا مواجه می‌شوند.

سالگرد عملیات مرصاد

ربیعی افزود: امروز سالگرد مقابله درهم کوبنده گروه‌های مردمی با یورش مهاجمانی است که چنان قربانی جاه طلبی‌های خود بودند که مشتاقانه خود را در اختیار دیگران قرار دادند و کورکورانه به خاک میهن هجوم آوردند.

وی ادامه داد: واقعه مرصاد و تحلیل غلط تجاوزگران که گمان می‌کردند مردم خسته از جنگ دیگر تاب مقاومت در برابر تجاوزی تازه را نخواهند داشت، همچنان می‌تواند حاوی درس‌های آموزنده‌ای برای امروز هم باشد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: شاید برخی از بدخواهان ملت ما گرفتار تکرار این خطای محاسباتی شده باشد که خستگی مردم ایران از فشارهای ناشی از تحریم و کرونا، ما را به ملتی گرفتار ضعف در روحیه و عزم در دفاع از مام میهن تبدیل کرده و فرصت خوبی برای آنها به منظور افزودن بر شکاف‌ها و اختلاف‌های و بهره‌برداری از ناملایمات اقتصادی و اجتماعی ما فراهم آورده است.

ربیعی اظهار کرد: بنا بر تجارب تاریخی، ملت ما نشان داده که حتی در شرایط بحرانی هم در برابر تهدید علیه تمامیت ارضی و وحدت ملی یکپارچگی و عزم خود را برای مقابله با هر نوع بدخواهی حفظ می‌کند.

وی اضافه کرد: واقعه مرصاد در پیچ و خم تاریخ پژواک می‌کند که هیچ کس نباید با افتادن در دام اشتباه محاسباتی، اراده ملت ما را برای دفاع از امنیت و تمامیت سرزمینی ایران عزیزمان آزمایش کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: اما در یک نگاه تاریخی، مرصاد نشان داد که چگونه برخی قدرت جویان با تصورات غلط به دنبال تحقق جاه طلبی‌های بی‌مبنای خود حتی تن به بیگانه دادند و تا به خاک و خون کشیدن هم وطنان خود به پیش رفتند. آنها برای همیشه یاد گرفتند که برخلاف آن نظریه ساده‌لوحانه که تصور می‌کرد بعد از شکستن خط اول هیچ مانعی در مقابلشان وجود نخواهد داشت، مقاومت مردمی و مدنی بزرگترین مانعی است که همیشه پیش روی این ساده‌اندیشان بدخواه قد علم خواهد کرد. این سرمایه و پشتوانه همیشگی ما هوشیاری و هوشمندی مردم بود که باید آن را پاس بداریم. یاد و خاطره شهدای مرصاد گرامی باد.

تبریک به مدال‌آوران المپیک

ربیعی افزود: در روزهای اخیر با درخشیدن ورزشکاران ایرانی در المپیک توکیو، شاهد لحظات شادی‌بخشی برای مردم ایران بودیم. موفقیت همه ایرانی‌ها در عرصه‌های مختلف چه ورزش یا هنر و سینما و علم و دانش، برآمده از توانمندی و روح موفقیت خواهی ایرانی است. مجدداً صمیمانه تبریک گفته و آرزوی موفقیت‌روزافزون برای همه ایرانیان دارم.

وی درگذشت علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را تسلیت گفت و افزود: خدمات زنده‌یاد علیرضا تابش چه آن موقع که در ایام جنگ استاندار کردستان بود و چه بعدها در بنیاد مسکن، از او چهره‌ای خدوم ملت ساخته است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا دستور کار مذاکرات جامع‌تر از برجام را در ارتباط با دولت ایران پیش کشیده است و راهبرد احیای برجام با تغییر دولت دوازدهم تغییر خواهد کرد، گفت: ما هم این گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای را شنیدیم ولی تا پیش از ارتکاب احتمالی چنین اشتباه بزرگی قصد نداریم بطور جدی درباره آن موضع بگیریم.

بنا نداریم مسئله دیگری را به مذاکره بگذاریم

ربیعی افزود: طی سال‌های گذشته باید به روشنی ثابت شده باشد که هر سطحی از تحریم علیه ایران محکوم به شکست است و هیچ تحریم تازه‌ای نمی‌تواند به نتیجه‌ای فراتر از تکرار شکست‌های پیشین دست پیدا کند. ما امیدواریم که دولت آمریکا به خوبی درس‌های دولت گذشته را آموخته باشد و به دام تحلیل‌ها و برداشت‌های نادرست و مخرب نیفتد.

وی ادامه داد: ما همچنان به بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام مطابق با نص توافق بدون کم و کاست پایبندیم و بنا نداریم که هیچ مسئله دیگری را به مذاکره بگذاریم. تا وقتی آمریکا و دیگر اعضای ۱+۴ به تمامی تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند، صحبت و حتی فکر کردن درباره مذاکراتی فراتر از آن بی‌معنی است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این رویکرد اصولی و مبنایی جمهوری اسلامی ایران و مستظهر به اسناد بالادستی نظام بوده و با تغییر دولت‌ها تغییر نخواهد کرد. البته دولت سیزدهم این اختیار قانونی را خواهد داشت که به شیوه منحصر به خود به مسئله، ابزارها و شیوه‌های دیپلماسی و تحقق اهداف مسامحه ناپذیر ملی نگاه کند.

دولت دوازدهم تمام مسئولیت خود را برای لغو تحریم‌ها به سرانجام رسانده است

ربیعی ادامه داد: دولت دوازدهم تمام مسئولیت خود را برای لغو تحریم‌ها در مذاکرات به سرانجام رسانده است و اگر محدودیت‌های غیرضروری اعمال شده در قانون مذکور نبود، امروز شاهد نتیجه متفاوتی می‌بودیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه افتتاح خط لوله جدید (گوره-جاسک) انتقال نفت چه اهمیت و تأثیری در صادرات نفت ایران خواهد داشت، اظهار کرد: ساخت و بهره‌برداری از مگاپروژه خط لوله انتقال نفت گوره - جاسک برای ایران مجموعه‌ای از اهداف امنیتی، اقتصادی و توسعه‌ای را در بردارد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه هرچه راه‌های انتقال انرژی در سطوح مختلف متعدد تر و متنوع‌تر باشد، به همان میزان امنیت انرژی جهانی بیشتر تأمین می‌شود، گفت: فارغ از ملاحظات امنیتی، مگاپروژه گوره - جاسک برای صنعت نفت ایران به لحاظ فنی - مهندسی و مدیریت اجرای پروژه‌های کلان، راهبردی به شمار می‌آید.

ربیعی اظهار کرد: در نگاه نخست، این پروژه در شرایطی اجرا شد که ایران شدیدترین و سخت‌ترین تحریم‌های نفتی را تجربه کرد. حضور شرکت‌های ایرانی در مراحل مختلف طراحی و اجرا، سرعت اجرای طرح با توجه به حجم کار و وسعت جغرافیایی و طولانی بودن مسیر طرح، استفاده از تجهیزات و تأسیسات ساخت داخل در مراحل مختلف ساخت خط لوله و تأسیسات مستقر در پایانه جاسک و مواردی از این دست، سبب ارتقای سطح دانش فنی و مهندسی در صنعت نفت و شرکت‌های سازنده اقلام و تجهیزات طرح شده است.

وی یادآور شد: ایجاد تأسیسات پایین‌دستی شامل پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و بخش‌های جمعی و پشتیبانی در پایانه جاسک، به‌طور طبیعی هم ابعاد پروژه را گسترش می‌دهد و هم ساحل مکران را به سومین حوزه توسعه‌ای و صنعتی برای کشور پس از خوزستان و پارس‌جنوبی تبدیل می‌کند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: خط لوله گوره - جاسک و تأسیسات صادراتی مکران زمانی اهمیت واقعی و راهبردی خود را پیدا و ایجاد آن را به لحاظ اقتصادی و توسعه‌ای توجیه‌پذیر می‌کند که ایران از ظرفیت کنونی تولید یعنی ۴ میلیون بشکه در روز فراتر رفته و به سطح تولید بیش از ۶.۵ میلیون بشکه برسد. افزایش تولید با محوریت افزایش ضریب برداشت نفت، ظرفیت جدیدی را برای صنعت نفت ایجاد می‌کند.

ربیعی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان با توجه به فشارهای موجود تصمیمات درست در خصوص خشکسالی گرفت و تصمیم معقول چیست، اظهار کرد: باید بپذیریم که با یک واقعیت پیچیده روبه‌رو هستیم. الگوی توسعه و شیوه مدیریت همه بخش‌های مصرف‌کننده آب اعم از کشاورزی، صنعت، شرب و بهداشت به پرمصرفی انجامیده است. توسعه پُرآب‌بَر، مدیریت صرفاً تأمین و عرضه آب و کم‌توجه به مدیریت مصرف و تقاضا، و بی‌توجهی به اقتصاد آب به عنوان یک رکن مهم در مدیریت مصرف، سبب شده به وضع فعلی برسیم. تغییر اقلیم و خشکسالی همه در تاریخ با اقلیم ایران عجین بوده به عامل‌های ساختاری مذکور اضافه شده است.

وی ادامه داد: ما در این وضعیت پیچیده اگر تن به فشارها برای تأمین آب کشت و کارها ندهیم – که عمده آن‌ها کشت برنج است – با مشکل مواجه می‌شویم. شرایط اخیر خوزستان همین را نشان می‌دهد. اگر هم تن بدهیم و به مقدار فعلی آب رها کنیم، باید از امروز بگوییم که در پاییز و زمستان خشک امسال خوزستان که ظاهراً مدل‌های هواشناسی سال آبی خشکی را نشان می‌دهند، با مشکل حتی تأمین آب شرب ممکن است مواجه شویم.

مسائل ساختاری و پیچیده را نمی‌تواند با مداخلات سریع حل کرد

سخنگوی دولت با بیان اینکه مسائل پیچیده ساختاری را که در کوتاه‌مدت نمی‌توان با فناوری یا مداخلات سریع حل کرد، گفت: این مسائل را باید با اجماع‌سازی بین ذی‌نفعان حل کرد. همه طرف‌های ذینفع باید وارد گفت‌وگو شوند. به‌طور مشخص در شرایط امروز خوزستان، باید کشاورزان، صنایع، مصرف‌کنندگان خانگی (مثلاً با نمایندگی شوراهای شهر و روستا)، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی، و البته همه بخش‌های مربوطه در دولت کنار هم بنشینند و گفت‌وگوهایی برای ساماندهی این وضعیت داشته باشند.

ربیعی یادآور شد: باید از سیاست‌های توده ستا، غیرعلمی و کوتاه‌مدت دوری کرد و در این صورت می‌توان هم از فجایع جلوگیری کرد و هم کشور به مسیر درست هدایت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خشکسالی واقعیت کشور است ولی انتظارات به وجود آمده فراتر از واقعیت‌ها و پتانسیل واقعی کشور می‌باشد. باید بپذیریم که پتانسیل آبی کشور محدودتر از انتظارات است.

صد درصد آب‌های تجدید پذیر را مصرف کرده‌ایم

سخنگوی دولت تصریح کرد: زمانی که ارگان‌های جهانی می‌گویند که کشورها نباید بیش از ۴۰ درصد آب‌های تجدید پذیر را مصرف کنند، و بقیه هم سهم محیط زیست و حق نسل‌های بعدی است. ما طی سال‌ها حدود صد درصد آب‌های تجدید پذیر را مصرف کرده‌ایم.

ربیعی ادامه داد: این گفت‌وگوها که در زمان بحران، بروز مسئله و مشکل انجام می‌شود باید تا حل مسائل ادامه یابد. پس از پایان بحران است که می‌شود از سرمایه اندوخته‌شده در جریان این گفت‌وگوها برای اعتمادسازی و پیشبرد بیشتر برنامه‌های اصلاحی برای آینده استفاده کرد. من در کوتاه‌مدت راه‌حلی غیر از این نمی‌شناسم.

وی افزود: البته راهکارهای فنی را هم وزارتخانه‌های ذیربط طراحی و اجرا کرده‌اند اما راهکار اصلی مدیریت بحران خشکسالی آب و حواشی آن درک مشترکی از مسئله توسط همگان و تن دادن به سیاستگذاری‌های دولت و آینده‌نگری است.

سخنگوی دولت درباره اینکه دولت چه توجیهی برای غفلت از توصیه‌های رهبری نسبت به خوزستان و بروز اوضاع فعلی دارد، اظهار کرد: خوزستان به طور ویژه مورد توجه و تاکید دولت قرار داشته و سهم اختصاص منابع استان هم نسبت به استان‌های دیگر، بیشتر بوده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: پروژه‌های متعددی برای مبارزه با ریزگردها، مقابله با سیل و سیلاب‌ها، اصلاح اساسی خطوط برق خوزستان در این دولت انجام شد و مواردی از این قبیل، به طور ویژه در کنار طرح‌های دیگر دنبال شده است.

دولت در خوزستان کوتاهی نداشته است

وی ادامه داد: ما دو طرح بزرگ درباره آب داشتیم که طی برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، قرار شد با فاینانس کشورهای خارجی، این طرح‌ها اجرا شود. اما به خاطر تحریم با مشکل برخوردیم. لذا بنا شد از منابع صندوق ذخیره ارزی یا از سهم نفت، تأمین شود. در همین راستا، همان طور که در پاسخ به سوال ایرنا مطرح کردم، طرحی تصویب شد که بر مبنای آن دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از درآمد نفت به خوزستان اختصاص می‌یابد که در مراحل تصمیم‌گیری نهایی است؛ بنابراین دولت در این زمینه، هیچ کوتاهی نداشته است و بخاطر عامل تحریم، امکان فاینانس از ایران گرفته شد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: باید همگان درباره این واقعیت صحبت کنیم که استان با کاهش کسری ۱۰ میلیارد متر مکعب بارش‌، یعنی با حدود ۳۳ درصد کاهش آب مواجه شده است. این عدد بسیار بزرگی است. با این حال موضوع خشکسالی، قابل کنترل بود اگر کشت‌های وسیعِ خارج از مقررات اعلام‌شده در استان و مصرف سه میلیارد مکعب آب بخاطر آن، صورت نمی‌گرفت.

ربیعی تصریح کرد: در طرحی دیگر، پس از بروز سیلاب ۹۸ و پدیدار شدن عوارض آن، با مجوز رهبر معظم انقلاب دایر بر برداشت از منابع صندوق توسعه ملی، اعتباری معادل ۵۰ میلیون یورو در قانون بودجه سال ۹۹ در تاریخ ۱۳.‏۰۴.‏۹۹‬ به شرکت آب و فاضلاب اهواز اختصاص داده شد.

وی افزود: به همین منظور اولویت‌های اجرایی در جهت تکمیل بخشی از طرح جامع فاضلاب اهواز با پنج سرفصل اصلی تعیین شد که تکمیل احداث تصفیه خانه شرق اهواز، احداث ۱۵ باب ایستگاه پمپاژ اصلی فاضلاب، بهسازی و ارتقا ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ اصلی فاضلاب، بخشی از آنها می‌باشد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: برای حل مشکل اصلی فاضلاب، بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته، فاضلاب خوزستان حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیارد دلار هزینه دارد. اگر کل این هزینه تخصیص یافته و طرح کامل شود، شاخص بهره‌مندی از خدمات این طرح، بعد از هزینه و اجرای کاملش، به ۸۰ درصد می‌رسد در حالی که الان حدود ۳۸ درصد است. این عدد برای متوسط کشور ۵۲ درصد می‌باشد.

ربیعی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از ۲۸ شهر استان، فقط ۱۷ شهر، موافقتنامه سازمان برنامه و بودجه را اخذ کرده‌اند. بعد از مصوبه دولت که در سال ۹۵ صادر شد، در فروردین ۹۶ منابع خوبی برای اجرای آن طرح‌ها داده شد اما با خروج آمریکا از برجام و اجرای تحریم‌ها، متأسفانه این روند متوقف شد. در همان مدت کوتاه اجرای برجام، تصفیه‌خانه شرق اهواز با هزینه ۴۰ میلیون یورو افتتاح شد اما برای ادامه پروژه، به مشکلات مالی برای تأیید فاینانس پروژه برخوردیم. اینک نیز برای رفع مشکل فعلی آب خوزستان، تصمیم گرفته شد که ۱۶۰ متر مکعب بر ثانیه، آب از سد کرخه خارج شود.

وی در پاسخ به سوال ایرنا درباره درباره رهاسازی آب سدهای بالادست استان خوزستان و اینکه آیا این رهاسازی باعث بروز مشکلاتی در روزها و ماه‌های آینده نمی‌شود، گفت: مشکلات ناشی از کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی در کشور، شرایط سختی را برای مردم مقاوم خوزستان به وجود آورده است و دولت از رنجی که به هم‌وطنان عزیزمان وارد شده، آگاه و متأسف است. اما استان‌هایی که با خشکسالی مواجه هستند به ویژه استان خوزستان، همواره در کانون توجه دولت بوده‌اند.

سخنگوی دولت افزود: روند کم‌آبی و خشکسالی یک واقعیت است که آثارش در این سال‌ها، بیشتر هویدا و در زندگی مردم ملموس شده است. برای همین، لازم است که این واقعیت بیش از هر مسأله‌ای نه فقط در کانون توجه سیاست‌گذاران صنعتی و کشاورزی بلکه در کانون توجه جامعه و سبک زندگی و مصرف مردم نیز قرار بگیرد.

ربیعی ادامه داد: ما از ابتدای دولت یازدهم به مشکلات خوزستان توجه داشته‌ایم و اقداماتی را سامان دادیم؛ هرچند بر این باوریم که مجموعه این اقدامات، کافی نبوده و باید ادامه یابد.

تصمیمات دولت برای خوزستان

وی تصریح کرد: از سال ۹۲ تاکنون ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های این استان اختصاص یافته است. بین سال‌های ۹۲ تا ۹۹ استان خوزستان از نظر اعتبارات استانی بین ۳۱ استان دارای مقام اول بوده است و اگر این اقدامات نبود امروز مساله خشکسالی و کم‌آبی، به مراتب وضعیت بغرنج‌تری پیدا می‌کرد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در تصمیمات اخیر مربوط به خوزستان نیز، هیأت دولت مقرر کرد دستگاه مسئول تغییری در نحوه توزیع آب در استان انجام دهد. البته یکی از مباحث مهم در دولت این موضوع بود که باز کردن آب به نحوی مدیریت شود که در آینده، از آثار سو این کار، پیشگیری بشود. در نتیجه این تصمیم، آب به سوی هورالعظیم جاری شده است.

ربیعی ادامه داد: در مورد آب شرب هم در زمان خشکسالی، در کل کشور باید ۶ هزار الی ۷ هزار روستا را با تانکر آبرسانی کنیم زیرا لوله‌های آب خشک می‌شوند. درباره خوزستان هم در این مقطع، با همکاری نهادهای مربوطه تدابیر لازم اتخاذ شده به روستاهایی که فاقد آب شرب هستند، از طریق تانکرها آبرسانی شود.

وی افزود: بر اساس طرحی هم که تهیه شده، مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از محل درآمدهای نفتی کشور به استان اختصاص می‌یابد. همچنین در مصوبه دیگری تصمیم گرفته شد تا برای جبران خسارت واردشده به احشام، مبلغ ۶ میلیارد تومان پرداخت شود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: همچنین قرار شد آب شیرین کن‌های لازم برای شهرهای خرمشهر و آبادان خریداری شود تا در ماه‌های آتی که به دلیل ورود زهاب‌های کشاورزی به رودخانه، آب وضعیت مناسبی ندارد، در موقع ضرورت مورد استفاده قرار بگیرد. در دولت، مساله کم آبی برای فصل پاییز هم پیش‌بینی شده است.

ربیعی تاکید کرد: درباره پروژه آب و فاضلاب استان هم در سال ۹۶ برای آب ۲۸ شهر و روستاها و مقابله با سیلاب‌ها مصوب شد از فاینانس استفاده شود. اما با توجه به تحریم‌ها، مقرر شد در صورتی که امکان استفاده از فاینانس و منابع دیگر، فراهم نشد، وزارت نفت از سهم نفت، مبلغ ۲ میلیارد دلار به این طرح اختصاص بدهد. همچنین قرار شد مبلغ ۸۰ میلیارد تومان برای تهیه و نصب آب‌شیرین‌کن‌ها اختصاص یابد تا در شهریور امسال مشکلی برای تأمین آب شر با کیفیت پیش نیاید.

وی یادآور شد: یکی از مشکلاتی که نمی‌توان از آن گذشت و باید حتماً به آن اشاره کرد، کشت شلتوک و برنج است که در این استان برخلاف مقررات انجام شده است. بنا بر گزارش وزارت نیرو حدود ۹۲ هزار هکتار کشتار برنج و شلتوک داشته‌ایم که این سطح از کشت، به آبی در حد بارش استان‌های شمالی نیاز دارد. از سوی دیگر، بند «ک» تبصره هشت قانون بودجه کشور که به کشت برنج مربوط است، موجب نوعی تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای شده برای همین، اقدام بهره‌مندان از این تبصره، توجهی به اثرات اقدامات خود نداشته‌اند.

وی یادآور شد: بنا بر گزارش وزارت نیرو ۷۰ مترمکعب از کرخه، آب رها شده است تا مورد استفاده قرار بگیرد اما متأسفانه بعد از چهار روز این مقدار آب به مقصد نرسیده چرا که کشت‌های بین راه آن را مصرف کرده‌اند؛ به همین خاطر به ناچار باید از کرخه ۱۴۰ تا ۱۶۰ متر مکعب آب خارج شود. البته به نحوی برنامه‌ریزی خواهد شد تا مشکلی در آینده پیش نیاید.

آبی که از سد گتوند خارج می‌شود مشکلی برای زراعت ندارد

سخنگوی دولت تاکید کرد: درباره سد گتوند هم ایراداتی در زمان افتتاح آن وجود داشت؛ باید می‌گذاشتند تا لحاف بتنی در کف سد ساخته بشود تا از نفوذ نمک به آب سد، جلوگیری شود اما به خاطر اصرار مسئولان بلندپایه وقت، این کار انجام نشد و به جای لحاف بتنی، لحاف رُسی تعبیه می‌کنند که آن هم بعد از مدتی شسته شده و از بین می‌رود و آب سد، شور می‌شود.

ربیعی ادامه داد: البته با تلاش‌های صورت گرفته، موضوع شوری آب سد گتوند، کنترل شده است یعنی آبی که از سد خارج می‌شود مشکلی برای زراعت ندارد و کشاورزان منطقه از آن بهره می‌برند.

وی افزود: باید بدانیم مساله خشکسالی موضوعی است که باید آن را جدی‌تر گرفته و درباره‌اش اطلاع رسانی شود. این موضوعی است که نیاز به همیاری همه ارکان جامعه از دولت و ارگان‌ها گرفته تا سمن‌ها و رسانه‌ها و عموم مردم دارد.

نتایج سیاه‌نمایی در جامعه به دولت محدود نخواهد شد

سخنگوی دولت درباره ادعای برخی کارشناسان مبنی بر اینکه تصمیمات دولت روحانی مشکلاتی برای دولت آینده ایجاد خواهد کرد، گفت: ما سال‌هاست که به سیاه‌نمایی‌ها عادت کرده‌ایم اما امروز در پایانی دولت قرار داریم، نه به عنوان سخنگو، بلکه به عنوان یک شهروند مایلم بگویم نتایج این سیاه نمایی که به قیمت دولت‌زدایی و ناکارآمد جلوه دادن دولت صورت گرفت، خوانش آن در جامعه فقط محدود به دولت نمی‌ماند. با این سیاه‌نمایی‌ها روح و روان جامعه نیز آزار دید و نتایج آن امروز در هر سنجشی مشخص شده است. پاشیدن جوهر سیاه، فقط یک نقطه را سیاه نمی‌کند.

ربیعی تصریح کرد: همه کارنامه ما روشن است و بهتر است به جای طرح ابهامات کلی، مورد به مورد در خصوص هر مسئله، مطالب مدنظرشان را بیان کنند تا علت‌یابی تبیینی دولت از مسئله به دست آید. اگر منصفانه نگاه شود، مشخص است که بخشی از مشکلات از سال ۹۷ تاکنون، ناشی از تحریم گران خارجی و نیز کسانی در داخل است که اساساً نخواستند تحریم را ببینند و تمایلی هم برای چاره‌اندیشی نداشتند.

وی ادامه داد: قرار بود در یک جنگ اقتصادی، ایران را مغلوب و دچار فروپاشی کنند. البته صدمه و آسیب زیادی در این جنگ، به مردم وارد شد و دولت در کنار مردم، با تصمیمات اقتضایی، در این نبرد، دشمن را ناکام گذاشت اما آثار آن پس از شکست آمریکا، کماکان در زندگی مردم ادامه دارد. هرچند ما همه تلاش خود را برای ایستادن و رفع مشکلات به‌کار برده‌ایم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: نگاه کنید در همین چند روز اخیر، یک روز می‌گویند کار عظیم جاسک که اتفاقاً مورد تقدیر بزرگان کشور هم قرار گرفته، یک پروژه نیمه کار است! و یک روز دیگر هم مدعی برنامه‌ریزی برای کمبود کالا می‌شوند.

ربیعی ادامه داد: ما کارنامه سیاهی به جای نگذاشته‌ایم اما کارنامه سیاه‌نمایی توسط رسانه‌های پروژه‌ای خارجی و مخالفان جریانی داخلی به جای مانده است.

منبع: ایرنا
کد خبر 510129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.