چهره‌های در سایه یا گزینه‌های روی میز؛ شهردار آینده اصفهان کیست؟

چهره‌های زیادی برای انتخاب به عنوان شهردار آینده اصفهان مطرح هستند که برخی از آن‌ها از مدت‌ها پیش مطرح بودند و برخی دیگر نیز اخیرا دور از هیاهوی اخبار غیررسمی وارد میدان رقابت برای رسیدن به جایگاه شهردار اصفهان شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هنوز تب و تاب انتخابات ۱۴۰۰ شوراهای شهر بالا نگرفته بود و چند ماه تا پایان دوره مسئولیت مدیریت شهری پنجم مانده بود که حرف و حدیث‌ها درباره شهردار آینده اصفهان آغاز شد. البته به گمانه‌زنی آن زمان چندان نمی‌شد اعتماد کرد زیرا ترکیب شورای شهر و آرایش سیاسی آن هنوز مشخص نبود تا آنکه موعد تبلیغات انتخاباتی فرارسید.

لیست‌ها با کمی فاصله زمانی از یکدیگر و تفاوت در محدودیت برای انتخاب چهره‌های شاخص بسته شدند و به‌طور غیررسمی هر لیست شاخص از یکی از دوره‌های مدیریتی در شهر اصفهان دفاع می‌کرد تا به نحوی نشان دهد اگر رأی مردم با ۱۳ نفر آن لیست بود، کدام فرد یا نزدیکان او شهردار آینده اصفهان خواهد بود.

انتخابات ۱۴۰۰ با راهیابی لیست جبهه نیروهای انقلاب به شورای ششم شهر اصفهان تمام شد تا شورا یکدست شود و کار انتخاب شهردار هم تا حدودی راحت‌تر باشد. نمی‌شود این لیست را نگاه کرد و آن را جدا از مرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار اسبق اصفهان و فعلی قم دانست. همان زمان انتخابات هم اعضای منتخب شورای ششم، مدام در معرض سوالات پیرامون مدیریت سقائیان‌نژاد بودند و خود را متعهد به شفاف‌سازی در خصوص پروژه خط یک مترو، میدان امام علی (ع) و معضلات دیگر بر جای مانده از آن دوران می‌دانستند.

سقائیان‌نژاد یا تیم سقائیان‌نژاد؟

همین حدس و گمان‌ها باعث شد تا خیلی‌ها آمدن شهردار اسبق به شهرداری را محتمل بدانند؛ هر چند که عباس حاج‌رسولیها، رئیس اسبق شورا و منتخب شورای ششم پیشتر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، کوچ سقائیان‌نژاد به قم را افتخاری برای خود و تیم خود در شورای ادوار گذشته می‌دانست و در نشست خبری پس از انتخابات مقابل چند تن از اصحاب رسانه برای آوردن مجدد سقائیان‌نژاد به اصفهان مقاومت می‌کرد اما هرچه به روزهای آغاز به‌کار شورای ششم نزدیک می‌شویم، حرف و حدیث‌ها از آمدن مجدد وی با رایزنی شدید چند تن از اعضای شورای منتخب قوی‌تر می‌شود.

البته این احتمال در شرایطی مطرح است که شورای شهر قم بتواند گزینه قابل اتکایی برای شهرداری این کلانشهر انتخاب کند و سقائیان‌نژاد نیز راهی هیئت دولت یا دیگر دستگاه‌های رده بالای حاکمیتی نشود. گفته می‌شود او یکی از گزینه‌های جدی برای استانداری اصفهان یا ریاست دانشگاه آزاد اسلامی یا حتی وزارت علوم است. با فرض اینکه هیچکدام از این انتصابات به سقائیان‌نژاد نرسد هم باید با تأمل به این گزینه نگاه کرد. روزهای پایانی فعالیت شهردار اسبق چندان آرام نبود و او با استیضاح، ساختمان دروازه دولت را ترک کرد شاید همین چالش‌ها سد بزرگی مقابل شهردار شدن مجدد سقائیان‌نژاد باشد.

از این گزینه که بگذریم و توضیحات گذشته را در خصوص رغبت اعضای شورای شهر به سبک مدیریتی سقائیان‌نژاد مرور کنیم، آمدن قائم مقام شهردار قم به اصفهان نیز می‌تواند یکی از اتفاقات قابل پیش‌بینی، هنگام انتخاب شهردار آینده باشد به عبارتی شورای شهر گزینه‌ای را روی میز دارد که چم و خم کار کردن در شهرداری به سبک سقائیان‌نژاد را می‌داند و افکار عمومی هم چندان در برابر او موضع نخواهد گرفت.

محمدابراهیم معتمدی، که از حدود یک سال پیش قائم مقام سقائیان‌نژاد در شهرداری قم شده است، پیشتر مدیرعامل سازمان آرامستان‌ها، سازمان زیباسازی و مدیر روابط عمومی شهرداری اصفهان بود. وی سابقه زیادی در حوزه‌های فرهنگی مذهبی دارد و یکی از گزینه‌های جدی برای تصدی شهرداری اصفهان است.

سایه مدیر سابق بر ساختمان شهرداری

تا حرف از شهرداران سابق است، می‌توان مهدی جمالی‌نژاد را هم به عنوان یکی از گزینه‌های مطرح برای آینده شهرداری اصفهان دانست. این در حالی است که گمانه‌زنی برای حضور او در شهرداری اصفهان کمرنگ‌تر از استانداری اصفهان یا شهرداری مشهد است.

شاید بتوان سناریوی مشابه سقائیان‌نزاد را برای جمالی‌نژاد هم متصور شد و حضور یکی از نزدیکان به دوره مدیریتی او را در سمت شهردار اصفهان متحمل‌تر دانست. البته این احتمال در صورتی که لیست دیگر اصولگرایان در انتخابات رأی می‌آورد، بسیار قوی‌تر بود اما به هر شکل، علیرضا صلواتی، معاون سابق حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان و مجری فعلی طرح‌های زیربنایی استان اصفهان، یکی از گزینه‌های روی میز شورای ششم محسوب می‌شود.

اگرچه شاید برخی او را گزینه طیف دیگری از اصولگرایان اصفهان که دستشان از کرسی‌های شورا کوتاه ماند می‌دانند اما انعطاف صلواتی در تعامل با گرایش‌های سیاسی متفاوت نشان می‌دهد که او چندان هم از شهردار شدن فاصله ندارد.

شهردار شدن صلواتی در شرایط مطرح است که برخی نیز او را صرفاً یک گزینه روی میز می‌دانند، گزینه‌ای که حدس و گمان‌ها حول او بگردد تا شورا در فرصت مناسب گزینه نهایی خود را انتخاب کند. احتمالی که برای یکی دیگر از گزینه‌های جدی شهرداری یعنی علیرضا قاری قرآن نیز مطرح است. وی مدیرکل راه و شهرسازی استان است که قبلاً معاون شهرسازی شهرداری اصفهان بود. شانس او برای رسیدن به صندلی شهردار بیش از صلواتی است اما گفته می‌شود او نتوانسته اعضای شورا را برای انتخاب به عنوان شهردار مجاب کند.

گزینه‌های دوست داشتنی برای دولت سیزدهم

حسین آذین سرپرست سابق دفتر آستان قدس رضوی در اصفهان نیز دیگر گزینه جدی برای تصدی منصب شهرداری اصفهان است. ارتباط نزدیک او با مرتضی بختیاری، قائم مقام تولیت آستان رضوی هنگامی که آیت‌الله رئیسی تولیت این آستان را بر عهده داشت، می‌تواند یکی از مواردی باشد که گمانه‌زنی درباره آمدن او به شهرداری را تقویت کند. احتمالاً بختیاری نقش برجسته‌ای در دولت سیزدهم به ریاست سیدابراهیم رئیسی دارد و این امر قدرت رایزنی آذین را به شرط شهردار شدن تقویت می‌کند و چه چیزی مطلوب‌نر از این برای شورای شهری که مردم اصفهان اعضای آن را به چانه‌زنی برای اجرای پروژه‌ها با اعتبار ملی می‌دانند.

در کنار آذین، همچنین چند چهره در سایه از میان سرداران سپاه که سابقه عمرانی قوی دارند نیز برای رسیدن به پست شهردار اصفهان مطرح هستند که آمدن یا نیامدن آن‌ها به شهرداری چندان سر و صدا نداشته است.

خبر آمدن حمیدرضا فولادگر، نماینده سابق اصفهان در مجلس شورای اسلامی هم یکی از جذابیت‌های انتخاب شهردار در دوران پیش از استقرار شورای ششم بوده است. او یک گزینه سیاسی و کارکرده اصولگرا اما در عین معتدل است، رابطه خوبی هم با حاکمیت ملی دارد هم محلی و اگر دولت آینده برای او منصبی را در نظر نگرفته باشد، یکی از گزینه‌های جدی برای شهردار شدن محسوب می‌شود.

گفتنی است او مانند چند تن از دیگر گزینه‌های مطرح، باید شروط قانونی برای انتصاب شهرداران کلانشهرها را دارا باشد در حالی که برخی درباره موعد بازنشستگی و سابقه اجرایی او شک و تردیدهایی را مطرح می‌کنند که شورای شهر را مکلف به بررسی دقیق آن خواهد کرد تا بلایی که در دوره پنجم بر سر بسیاری از کلانشهرهایی مانند تهران، مشهد و اهواز با انتصاب شهرداران بازنشسته یا فاقد سوابق اجرایی آمد، در دوره ششم بر سر اصفهان نیاید.

نام‌هایی مانند علی قاسم‌زاده، مدیرعامل اسبق سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و عبدالرسول امامی مدیر اسبق شهرداری منطقه ۱۰ اصفهان و هاشم امینی، مدیرعامل شرکت آبفای اصفهان نیز به گوش می‌رسد که احتمال آن چندان قوی نیست مگر اینکه شورای ششم نتواند معیارهای خود را منطبق با گزینه‌های دیگر ببیند.

شورای ششم پیش از موعد قانونی آغاز به‌کار شورا، هیئت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌های خود را شناخته است تا انتخاب محمد نورصالحی، یکی از گزینه‌های جدی برای شهردار آینده اصفهان عملاً خط بخورد.

نورصالحی در مصاحبه‌ای با ایمنا از انتصاب سرپرست برای شهرداری تا زمان آمدن حکم قانونی شهردار آینده خبر داد در حالی که شورای پنجم تا آمدن شهردار منتخب، جمالی‌نژاد شهردار سابق را بر منصب شهرداری نگه داشته بود.

کد خبر 509987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.