افغانستان؛ خروج سخت‌تر از ورود

عرصه روابط بین الملل در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مهم و چشمگیری از نیمکره شرقی تا غربی بود که به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی بین‌المللی طی هفت روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

درخواست انگلیس برای ازسرگیری مذاکرات وین برای احیای برجام

دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس روز سه شنبه -۲۹ تیرماه-تصریح کرد که دولت لندن همسو با موضع ایالات متحده آمریکا از ایران می‌خواهد که سر میز مذاکره بازگردد تا اطمینان حاصل شود که «می‌توانیم درباره بازگشت به برجام به نتیجه برسیم.»

وی طی اظهاراتی در مجلس عوام، بدون اشاره به این که کدام کشور ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، از تدابیر جبرانی ایران تحت برجام انتقاد کرد و افزود: قویاً از ایران می‌خواهیم تمام اقداماتی را که ناقض برجام است متوقف کند.

وزیر امور خارجه انگلیس درباره توقف مذاکرات برجامی در وین ادعا کرد که از نظر دولت لندن، مهلت این مذاکرات نامحدود و ابدی نیست.

مذاکرات دیپلمات‌های گروه ۱+۴ و ایران درباره احیای توافقی که ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد، پس از شش دور گفت‌وگوهای فشرده و مستمر در وین، به مراحل پایانی نزدیک شده است.

افشای بیماری خطرناک بایدن توسط پزشک کاخ سفید

رانی جاکسون، پزشک سابق کاخ سفید در دوره‌های ریاست جمهوری باراک اوباما و دونالد ترامپ پیش‌بینی کرد جو بایدن رئیس جمهوری کنونی این کشور با یک بیماری جدی مواجه است و مجبور خواهد شد پیش از پایان دوره مسئولیتش استعفا دهد.

وی که در میان ۱۴ قانون گذار جمهوری‌خواه است که خواهان آزمایشات سلامتی جامع از رئیس جمهوری آمریکا شده‌اند اعلام کرد که در صورتی که بایدن استعفا ندهد قانون بیست و پنجم آمریکا شامل او خواهد شد که عدم صلاحیت ریاست جمهوری بایدن را تأیید می‌کند.

از قانون بیست و پنجم آمریکا زمانی استفاده می‌شود که رئیس جمهوری این کشور فوت شود، استعفا دهد یا صلاحیت نداشتن او تأیید شده باشد.

جاکسون در یک برنامه تلویزیونی گفت: بایدن با یک مشکل جدی مواجه است و وضعیت او بدتر خواهد شد. این دیگر یک آبروریزی نیست. وی گیج است و گم شده به نظر می‌رسد. او به ندرت می‌تواند یک جمله پیوسته و کامل بگوید. بایدن باید یک آزمایش جامع انجام دهد و نتیجه آن را منتشر کند.

اربیل: مخالف خروج ائتلاف آمریکا از عراق هستیم

مسئول دپارتمان روابط خارجی اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: عراق هنوز از بی ثباتی و دخالت برخی کشورها در امور داخلی خود رنج می‌برد همچنین فاقد یک نیروی نظامی پایدار است که بتواند از تکرار تجربیات قبلی که صدمات مادی و انسانی وحشتناک به آن وارد کرد جلوگیری کند.

وی افزود: ما فاجعه‌ای را که در سال ۲۰۱۴ بر سر کشور آمد، دیدیم و شاهد بودیم که چگونه شبه نظامیان داعش توانستند یک سوم کشور را اشغال کنند و ده‌ها هزار تن کشته شدند. احتمال تکرار این تجربه هنوز هم وجود دارد."

اخیراً یک منبع در هیئت مذاکره کننده عراق در واشنگتن اعلام کرد که این هیأت هنوز با هیئت آمریکایی در مورد خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق توافق نکرده است.

پکن: آمریکا "مبدع دیپلماسی زورگویانه" است

شیه فنگ، معاون وزیر خارجه چین با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در شهر تیانجین چین دیدار کرد.

وی افزود: تدابیر متقابلی که چین علیه واشنگتن اتخاذ می‌کند، "مشروع و معقول" هستند.

معاون وزیر خارجه چین ضمن درخواست از آمریکا برای تغییر دادن "سیاست خطرناک و ذهنیت شدیداً منحرف خود" تاکید کرد: روابط چین_آمریکا اساساً در یک بن‌بست قرار دارد زیرا برخی آمریکایی‌ها چین را به عنوان یک دشمن موهوم به تصویر می‌کشند.

وندی شرمن از تاریخ ۲۵ تا ۲۶ ژوئیه به شهر تیانجین چین سفر کرده است.

شیه فنگ خاطرنشان کرد: مدتی است که برخی آمریکایی‌ها به هنگام صحبت درباره نزاع با چین و چالش‌های پیش روی آمریکا "زمان وقایع حمله به بندر پرل هاربر و ماهواره اسپوتنیک" را به پیش می‌کشند. برخی کارشناسان بین‌المللی از جمله برخی اساتید دانشگاه آمریکایی چنین چیزی را به عنوان مقایسه چین با ژاپن در جنگ جهانی دوم و مقایسه آن با اتحاد شوروی سابق در زمان جنگ سرد تلقی می‌کنند. به نظر می‌رسد با به تصویر کشیدن چین به عنوان یک دشمن موهوم جرقه یک احساس ملی هدفمندی در آمریکا زده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شاید آمریکا امید دارد با شرور جلوه دادن چین این کشور را مقصر مشکلات ساختاری خودش مطرح کرده و به نحوی نارضایتی عمومی داخلی بر سر مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به سمت دیگر هدایت کند. به نظر می‌رسد که برای به زیر کشیدن چین کمپینی علیه تمامیت دولت و تمامیت جامعه به راه افتاده است. این به نحوی است که انگار در صورت مهار توسعه چین، تمام چالش‌های خارجی و داخلی آمریکا ناپدید خواهند شد و آمریکا دوباره بزرگ خواهد شد و "پاکس آمریکانا" (صلح آمریکایی) به حرکت به جلو ادامه خواهد داد.

شیه فنگ با درخواست از آمریکا برای رسیدگی در درجه اول به مسائل حقوق بشری خودش تاکید کرد که آمریکا در جایگاه سخنرانی کردن در زمینه دموکراسی و حقوق بشر برای چین نیست. این مقام ارشد وزارت خارجه چین تاکید کرد، آمریکا به لحاظ تاریخی در نسل کشی علیه بومیان قاره آمریکا دست داشته است همچنین در مقطع فعلی آمریکا ۶۲۰ هزار نفر از مردمش را به خاطر پاسخ معیوب به همه گیری کووید ۱۹ از دست داده است. در سطح بین‌المللی نیز اقدامات نظامی و جنگ‌های آمریکا ناشی از دروغگویی این کشور درباره حقایق، سبب به بار آمدن یک فاجعه غیرضروری برای جهان شده‌اند.

وی افزود: چطور آمریکا می‌تواند خودش را به عنوان سخنگوی دموکراسی و حقوق بشر جهان به تصویر بکشد؟

معاون وزیر خارجه چین اظهار کرد: طرف آمریکایی در جایگاه سخنرانی کردن در زمینه دموکراسی و حقوق بشر چین نیست. اگر دموکراسی، آزادی‌ها و حقوق بشر از همه مردم کوچه و خیابان در چین سلب شده و بدون رهبری قدرتمند حزب کمونیست چین و یک نظام سیاسی مؤثر و یک مسیر توسعه متناسب با شرایط چین، چطور ممکن بوده که مردم این کشور یک چنین خلاقیت و ثمربخشی عظیمی را ایجاد کنند؟ بدون اینها چطور یک کشور بسیار بزرگ همچون چین با داشتن بالغ بر یک میلیارد نفر جمعیت توانسته تا کنون دو معجزه شامل رشد اقتصادی سریع و ثبات اجتماعی پایدار را رقم بزند و همچنین این برای ملت چین چطور ممکن بوده که در عرض تنها ۱۰۰ سال یک تغییر شکل بزرگ را رقم زده و از مرحله ایستادن روی پای خود به مرحله ثروتمندی و قدرتمند شدن برسد؟

شیه فنگ افزود: مطالعات غربی‌ها نشان داد که بالای ۹۰ درصد چینی‌ها از دولت کشورشان راضی هستند که اتفاقی قابل توجه برای هر کشوری در جهان محسوب می‌شود.

بایدن دلایل خروج آمریکا از افغانستان را تشریح کرد

جو بایدن روز پنجشنبه اعلام کرد که مأموریت نظامی نیروهای آمریکایی در افغانستان در تاریخ ۳۱ اوت پایان می‌یابد.

وی در توجیه تصمیم خود برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در افغانستان در شرایطی که طالبان در مناطق قابل توجهی از کشور به پیشروی‌های زیادی دست یافته است، گفت که او نسل دیگری از آمریکایی‌ها را به جنگ افغانستان نمی‌فرستد.

وی خطاب به کسانی که خواهان ادامه حضور آمریکا در افغانستان هستند، پرسید: «چند نفر دیگر، چند هزار دختر و پسر آمریکایی دیگر را می‌خواهید به خطر بیندازید؟ من نسل دیگری از آمریکایی‌ها را به جنگ افغانستان نمی‌فرستم، آن هم بدون انتظار منطقی برای دستیابی به نتیجه‌ای متفاوت.»

رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که در هیچ لحظه‌ای نمی‌توان گفت که مأموریت تمام شده است و افزود: "تنها از آن جهت که ما اسامه بن لادن را به چنگ آوردیم و دیگر تروریسم از آن نقطه از جهان نشأت نمی‌گیرد، مأموریت تمام شده است."

بایدن تاکنون بارها تأکید کرده است که پیروزی در جنگ افغانستان ممکن نیست و مسئله این کشور «راه حل نظامی ندارد».

وی افزود: ما در حال پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا هستیم. ما برای ساختن یک کشور وارد افغانستان نشدیم. این حق و مسئولیت مردم افغانستان است که به تنهایی در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند و این که چگونه می‌خواهند کشور خود را اداره کنند. "

در مورد آینده افغانستان نیز بایدن گفت که از نظر سازمان اطلاعات آمریکا سقوط دولت افغانستان بعید است و کنترل طالبان بر افغانستان حتمی نیست.

بایدن افزود که وی به طالبان اعتمادی ندارد اما در مقابل به توانایی‌های نیروهای افغان اعتماد دارد.

وی تأکید کرد که ایالات متحده مسئولیت تلفات غیرنظامیان را در صورت کنترل طالبان بر افغانستان بر عهده ندارد و به کار خود برای آزادی آمریکایی‌های بازداشت شده در افغانستان ادامه خواهد داد.

آمریکا طالبان را به تشدید و ادامه حملات هوایی تهدید کرد

ژنرال کنت مک‌کنزی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده (سنتکام) ضمن طرح این هشدار به خبرنگاران گفت: «ایالات متحده در روزهای اخیر حملات هوایی خود را برای حمایت از نیروهای دولتی افغانستان افزایش داده و ما آماده هستیم تا در صورت ادامه حملات طالبان سطح این پشتیبانی را در روزهای آینده بالاتر ببریم.»

فرمانده عملیات نظامی ارتش آمریکا در افغانستان در ادامه تصریح کرد: «ترجیح می‌دهم روشن‌تر صحبت کنم. دولت افغانستان طی روزهای آینده تحت آزمون بسیار دشواری قرار خواهد گرفت. طالبان سعی دارد به حملات خود ماهیتی گریزناپذیر ببخشد اما آنها در اشتباه هستند؛ پیروزی طالبان اجتناب ناپذیر نیست.»

این تهدیدها در حالی مطرح می‌شود که ایالات متحده تاکنون بخشی از نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده و طبق جدول زمانی بندی شده‌ای که جو بایدن بر اجرای دقیق آن تاکید دارد قرار است همه نظامیان آمریکا در نهایت تا پایان ماه اوت این کشور را ترک کنند.

کد خبر 509865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.