موافقت با کاربری کافه در بناهای مسکونی خاص/اصلاح بسته محرک اقتصادی

اعضای شورای شهر تهران لوایح شهردار تهران در خصوص «اخذ بهای خدمات ارائه شده به مهاجران و اتباع خارجی» و «اصلاحیه مصوبه ارتقای ایمنی تخریب و گودبرداری‌های ساختمانی شهر تهران را بررسی و با تغییر کاربری بناهای مسکونی خاص به صورت کافه و گالری موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به اینکه لوایح شهردار تهران در خصوص «اخذ بهای خدمات ارائه شده به مهاجران و اتباع خارجی» و «اصلاحیه مصوبه ارتقای ایمنی تخریب و گودبرداری‌های ساختمانی شهر تهران» توسط اعضای شورا بررسی شد، سید محمود میرلوحی در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران اظهار کرد: از گذشته برای ثبت خدمات ارائه شده به خانواده‌های غیر ایرانی مبالغی دریافت می‌شد و کمیسیون ماده واحده این لایحه شهرداری را تأیید کرده است و برای خانواده دو نفره ۲۵۰ هزار تومان، برای خانواده سه و چهار نفره ۳۵۰ هزار تومان و برای خانواده پنج نفره ۴۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به صورت سالانه به هنگام صدور کارت اقامت دریافت خواهد شد و ۴۰ درصد آن برای نیازهای همین مهاجرین استفاده می‌شود و ۶۰ درصد آن هم برای شهرداری است.

وی افزود: امروزه حضور اتباع خارجی در شهرهای ما به خصوص تهران زیاد است و باید نظم و نسق پیدا کند. البته این مبالغ در قبال خدماتی که به ایشان در حوزه‌های مختلف ارائه می‌شود، دریافت خواهد شد. که لایحه بدون مخالف و موافق و پیشنهاد به رأی گذاشته شد و با ۱۸ رأی موافق به تصویب رسید.

در جلسه امروز همچنین در خصوص «اصلاح بند یک تبصره سه ماده واحده مصوبه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران و مجوز انتشار ۳۵ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی به منظور اجرای طرح‌های حمل و نقل عمومی شهر تهران» مورد بررسی قرار گرفت و رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای شهر تهران در این خصوص گفت: در این دوره بدهی‌ها را پرداخت کردیم و جایی هم بدهی نداشتیم، تنها یک مورد است که آن هم تعهد دولت بوده که سال‌ها مطالبات شهرداری تهران معوق مانده و در این زمینه کم کاری شده است.

وی افزود: این مصوبه تخصیص اوراق قرضه برای حمل و نقل عمومی است که آن را مشخص‌تر و دقیق‌تر کردیم. طبق این مصوبه به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود با تأیید وزارت کشور و رعایت قوانین نسبت به انتشار اوراق مالی تا سقف مبلغع ۳۵ هزار میلیارد تومان با مطالعات توجیهی و مطابق ضوابط و مقررات اقدام کند. و در پایان ماده واحده و تبصره‌ها بدون پیشنهاد به رأی گذاشته شدند و با ۱۸ رأی موافق به تصویب رسید.

سپس محمد سالاری به ارائه گزارش خود از لایحه دوم پرداخت و گفت: شورای شهر تهران سابقا در سال ۹۱ مصوبه‌ای را در خصوص ارتقای ایمینی تخریب و گودبرداری داشته است اما طی این سال‌ها علی رغم مصوبه‌ای که شورا در سال ۹۱ داشته است، یکی از مهمترین مشکلات شهر تهران، خطرات ناشی از گودبرداری‌های پر خطر بوده است که با رویکرد مدیریت شهری دوره پنجم، اقدامات خوبی انجام شد.

وی افزود: طی این سال‌ها در شهرداری تهران اساساً موضوعی به نام «پیش پروانه» باب شده بود و شهرداران مناطق با بدون پشت سر گذاشتن فرانید قانونی با اخذ عوارض پروانه صادر می‌کردند که جلوی این امر گرفته شد و در دوره پنجم چنین موضوعی نداشتیم و بخش عمده این گودبرداری‌ها مربوط به همان زمان است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تصریح کرد: در کمیسیون عمران و حمل و نقل و و کمیسیون شهرسازی و معماری جلساتی داشتیم الزاماتی برای شهرداری‌های مناطق مشخص کردیم و خوشبختانه بسیاری از این گودها پر شدند. این مصوبه‌ها یک مصوبه جامع است که نگرانی‌ها را رفع می‌کند.

کلیات دستور به رأی گذاشته شد و با ۱۶ رأی موافق به تصویب رسید و ادامه آن به جلسه بعدی شورای شهر تهران موکول شد.

زهرا صدراعظم نوری در خصوص طرح «الزام شهرداری تهران جهت احداث بنای یادمان و بازسازی مزار مطهر شهدای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی واقع در بهشت زهرا» مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: مزار شهدای قبل از انقلاب در دو قطعه از بهشت زهرا قرار دارد اما در آن دو قطعه از سه هزار قبر موجود، پنج الی هشت مورد شهید وجود داشت. از طرفی به غیر از این قطعات، در قطعات دیگری هم به صورت پراکنده شهدای قبل از انقلاب وجود دارند. لذا موضوع را کلی‌تر دیدیم و از بهشت زهرا خواستیم با همکاری بنیاد شهید، جامع‌تر به موضوع توجه کند. که کلیات طرح به رأی گذاشته شد و با ۱۵ رأی موافق به تصویب رسید.

در این جلسه طرح " فرآیند اعطا تسهیلات، تعریف کاربرد، فعالیت و بهره‌برداری از اماکن تاریخی ثبت شده و واجد ارزش ثبت نشده " امروز در صحن شورای شهر تهران، ری و تجریش تصویب شد با تصویب این طرح که به پیشنهاد حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران مطرح شد؛ کافه‌ها، گالری‌ها و امثال این مشاغل می‌توانند با دارا بودن شرایط قانونی در املاک با کاربری مسکونی دایر شوند و شهرداری مکلف است امکان این فعالیت را فراهم و مجوزهای لازم را صادر کند.

در جریان جلسه سیصد و سیزدهم شورای شهر تهران بررسی یک فوریت لایحه «اصلاح ماده ۱۵ مصوبه بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و بحرانی ناشی از کرونا» در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

مجید فراهانی در ادامه با طرح سوالی اظهار کرد: سوال من در خصوص نوسازی بخش اتوبوسرانی است که قرار است هزار میلیارد تومان به صورت نقد و غیر نقد پرداخت شود. اصل کار درست است اما منبع تأمین آنکه از منابع ناشی از پروژه‌ای مشارکتی و سرمایه‌گذاری است محل سوال است.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: چرا که در تبصره بودجه سال ۱۴۰۰ گفته بودیم شهرداری مجاز است ۱۰ درصد از تمامی ردیف‌های تملک دارایی را کسر و به ردیف متمرکز اجرای پروژه‌ها با مشارکت بخش خصوصی ببرد تا ۱۰ درصدی که از جاهای دیگر کسر می‌شود به عنوان آورده شهرداری در پروژه‌های مشارکتی لحاظ شود.

وی افزود: در مورد تبصره ۱۹ که مربوط به پروژه‌های مشارکتی بوده است و قرار بود ۱۰ درصد از آن برای پروژه‌های مشارکتی استفاده شود، خلاف عمل می‌کنیم و محل مصرف ۱۰ درصد را از جای دیگری تأمین می‌کنیم. اگر قرار بود تبصره تغییر کند چرا خود تبصره را تغییر ندادیم؟

مناف هاشمی، در توضیح یک فوریت این لایحه گفت: در بسته محرک حدود چهار هزار میلیارد تومان برای خط ۱۰ مترو تهران پیش بینی شد، اما برای جذب آن مجبور به ارائه اصلاحیه‌ای در این قسمت شدیم که با اولویت خط ۱۰، توسعه شمالی خط سه نیز در نظر گرفته شد و محدودیت این مبلغ تنها برای خط ده برداشته شد چرا که پیمانکاران در دیگر خطوط مترو نیز مطالباتی دارند و به علاوه اینکه بتوانیم یک صد هزار میلیارد تومان نیز برای اتوبوسرانی استفاده کنیم.

وی افزود: دو مناقصه‌ای که اخیراً برگزار کردیم، ۳۰ درصد آن را نقد اعلام کردیم چرا که شهرداری امکان تأمین نقدی را نداشته و بخشی از اوراق مشارکت نیز که باید توسط بانک رفاه تأمین می‌شد، پرداخت نشده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به سوال «در مورد تبصره ۱۹ که مربوط به پروژه‌های مشارکتی بوده است و قرار بود ۱۰ درصد از آن برای پروژه‌های مشارکتی استفاده شود، خلاف عمل می‌کنیم و محل مصرف ۱۰ درصد را از جای دیگری تأمین می‌کنیم. اگر قرار بود تبصره تغییر کند چرا خود تبصره را تغییر ندادیم؟» خاطرنشان کرد: در لایحه نوشته شده است در پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری این اقدام رخ دهد و در ادامه گفتیم از محل تبصره ۱۹ باقی آن تأمین شود.

در ادامه یک فوریت این طرح به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

کد خبر 509653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.