نژادبهرام: پاسخ اعتراض مسالمت‌آمیز اقدامات امنیتی نیست

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران گفت: شایسته نیست به خاطر اعتراض مسالمت‌آمیز در خوزستان، اقدامات امنیتی در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا نژاد بهرام در جلسه امروز (‌یکشنبه) شورای شهر تهران با اشاره به وقایع اخیر در خوزستان، اظهار کرد: وقوع حوادث قابل پیشگیری را پیش از وقوع، باید تدبیر کرد؛ دانشی که در خدمت اراده و تصمیم درست قرار نگیرد دانش کتابخانه ای است که کاربردی ندارد، کارشناسان، مهندسین و زمین شناسان که ما در برابر دانش آنها قطره‌ای هم نیستیم؛ چه شد که وقتی، لوله گذاری را از سر شاخه‌های دز و کرخه به سوی مرکز کشور، سوق دادید و نهضت سد سازی را بدون توجه به اکولوژی و محیط زیست منطقه، رونق بخشیدید و افتخار آفریدید به تصمیم گیران یادآوری نکردید که این سرزمین که پیشینه سه هزار ساله دارد و همواره با کم آبی و خشکسالی روبرو بوده است برای حفظ آب آن و استفاده بهینه از آن، صنعت قنات سازی را نمایندگی می‌کرده است چگونه شد که به یکباره، قنات‌ها رها شد؟!

وی افزود: به نظر شما پدران و مادران ما درکی برای انتقال آب، نداشتند؟ کسانی که کانال سوئز را حفر کردند بلد نبودند در پیشینه این کشور، آب را انتقال دهند؟ چرا بلد بودند، اما این کار را به نفع سرزمین و مردم آن، نمی‌دانستند.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه همواره گلایه از مدیران می‌کنیم و این صحیح و به حق است چون تصمیم گیران، آنها بودند، تصریح کرد: تصمیم سازان شما بودید مردم خوزستان و سیستان و بلوچستان که روزگاری اولی، بهشت ایران بود و دومی، انبار غله ایران بود امروز برای آب معترض است و به حق هم معترض هستند؛ چون تصمیم سازان، فراموش کرده‌اند منافع کشور در استفاده بهینه و حفظ اکولوژی منطقه است، نهضت سدسازی افتخار بود، اما در کجا و چگونه؟ روی کوه نمک!

وی افزود: تذکر می‌دهم به دولت و شخص رئیس جمهور، نخست که بسیاری از عوامل منجر به مهاجرت با از دست دادن سرمایه ملی و از کار افتادن رونق اقتصادی در خوزستان و سیستان و بلوچستان، ناشی از تصمیم گیری های مستقیم دولت بوده اکنون که کرونا امان کشور را بریده است و روزانه بر اساس آمار رسمی، بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند شایسته نیست که بخاطر اعتراض مسالمت‌آمیز عزیزانمان، خواهران و برادران در خوزستان، اقدامات امنیتی در دستور کار قرار بگیرد.

نژاد بهرام ادامه داد: به دولت تذکر می‌دهم؛ اگر چه دولتی است که در روزهای پایانی کار است، اما تا آخر، دولت جمهوری اسلامی ایران است و باید تصمیم سخت و آسان بگیرد لذا تقاضا دارم در اسرع وقت به بسته شدن سد گتوند دستور صادر شود تا آب شور به سرزمین‌های حاصلخیز ورود پیدا نکند و همچنین ضروری است مسیر انحرافی رودخانه را از مسیری امن ایجاد کنید. شما نشان داده‌اید که در سیل اخیر، می‌توانید با ایجاد مسیرهای انحرافی برای رودخانه‌ها و سدها مانع از بروز فاجعه شوید.

وی با بیان اینکه به دولت تذکر می‌دهم نسبت به بررسی سریع لوله گذاری سرشاخه‌ها در خصوص مواردی که اقدام صورت نگرفته و یا در دست اقدام است دستور توقف بدهید خاطرنشان کرد: باید میزان آب انتقالی را محدود به شرب مناطق مرکزی کنید و از ورود آب به صنایع آب بر جلوگیری کنید تا با سیستم فاضلاب همان صنایع از محل فاضلاب و تسویه آن، آب مورد نیازشان را تأمین کنند. تمام موافقت‌های اصولی در مورد صنایع آب را از مرکز کشور با توجه به نظارت محیط زیست متوقف کنید تا مرهمی باشد بر دل رنجیده خوزستان، خوزستان ایران که فریاد سلحشوری و ایرانی بودن آن در همیشه تاریخ نگین پایداری و استواری و ایثار بوده است.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران خطاب به استان خوزستان گفت: خوزستان، مردم ایران به شما مدیون است، ما مدیون ثروت‌های بی انتهای شما هستیم که سرزمین ایران را برای سال‌های سال تغذیه کرده است اهالی عزیز خوزستان ما را ببخشید و از شما پوزش می‌طلبیم.

کد خبر 509648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.