استیون واینبرگ فیزیکدان و برنده جایزه نوبل درگذشت+ زندگینامه

استیون واینبرگ فیزیکدان مشهور که به دلیل یکپارچه‌سازی نیروی الکترومغناطیسی با نیروی ضعیف و شکل دادن مفهوم "برهمکنش الکتروضعیف"(electroweak interaction) به همراه دو دانشمند دیگر برنده جایزه نوبل شده بود، در ۸۸ سالگی درگذشت.

به گزارش ایمنا، کریستین سیناترا، سخنگوی دانشگاه تگزاس اظهار کرد: واینبرگ که از دهه ۱۹۸۰ استاد این دانشگاه بود، به گفته همسرش "لوئیز" جمعه در آستین تگزاس درگذشت. این فیزیکدان چندین هفته در بیمارستان بستری بود و علت مرگ هنوز منتشر نشده است.

" جی هارتزل"، رئیس دانشگاه تگزاس در بیانیه‌ای گفت: فوت "استیون واینبرگ" غمی بزرگ برای دانشگاه تگزاس و جامعه است.

زندگینامه استیون واینبرگ

"واینبرگ" اهل نیویورک بود و در اوایل کار خود محقق دانشگاه کلمبیا و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی بود. قبل از پیوستن به دانشکده تگزاس در سال ۱۹۸۲ در دانشکده دانشگاه هاروارد و انستیتوی فناوری ماساچوست فیزیک و نجوم تدریس می‌کرد.

"شلدون گلاشو"(Sheldon Glashow) و "استیون وینبرگ" (Steven Weinberg) و محمد "عبدالسلام" (Abdus Salam) در سال ۱۹۷۹ موفق شدند جایزه نوبل فیزیک را برای پروژه یکپارچه‌سازی نیروی الکترومغناطیسی با نیروی ضعیف و شکل دادن مفهوم "برهمکنش الکتروضعیف"(electroweak interaction) به دست بیاورند.

در فیزیک ذرات، برهمکنش الکتروضعیف (electroweak interaction) توصیفی برای یکپارچه سازی دو نیرو از چهار نیروی بنیادی طبیعت است.

منبع: ایسنا

کد خبر 509609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.