عملیات داعش در قلب عراق

مهم‌ترین اخبار و تحولات سیاسی هفته گذشته در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی بین‌المللی طی هفت روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

دیدار هیئت‌های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان در قطر

اعضای هیئت‌های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان روز پنجشنبه، ۳۱ تیرماه در دوحه با هم دیدار کردند.

هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان گفته است که دو طرف ضمن تبریک عید، بر ادامه، تسریع و تأثیر مذاکرات تاکید کرده‌اند.

در همین حال محمدنعیم، سخنگوی طالبان گفت که پیش از ظهر امروز، نشستی میان گروه‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان و این گروه در دوحه، برگزار شد.

وی افزود، در این نشست، درباره تداوم، سرعت و مؤثر بودن روند مذاکرات بحث و گفت‌وگو شده است.

الکاظمی: عراق دیگر نیازی به نیروهای رزمی آمریکا ندارد

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق کمی پیش از سفر رسمی خود به آمریکا در رأس یک هیئت دولتی در بیانیه‌ای اعلام کرد، این سفر بیانگر تلاش‌ها در جریان جلسات گفت‌وگوی استراتژیک برای تنظیم روابط امنیتی میان دو کشور بر اساس منافع ملی عراق است.

وی پیش از این سفر در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، کشورش دیگر نیازی به حضور نظامیان آمریکایی برای مقابله با داعش ندارد اما چارچوب زمانی رسمی برای استقرار مجدد آنها به نتایج مذاکرات با مسئولان آمریکایی منوط خواهد بود که قرار است هفته جاری انجام شود.

نخست وزیر عراق گفت، عراق همچنان خواستار آموزش و کمک برای جمع‌آوری اطلاعات نظامی از سوی آمریکاست.

وی افزود، هیچ نیازی به ادامه حضور نیروهای خارجی در خاک عراق وجود ندارد اما موعد نهایی برای خروج نظامیان آمریکایی هنوز اعلام نشده است.

الکاظمی ادامه داد، هر گونه طرح زمانی برای خروج نظامیان به نیازهای نیروهای عراقی بستگی خواهد داشت که سال گذشته نشان دادند می‌توانند به صورت مستقل با داعش مقابله کنند. مبارزه با داعش و آمادگی نیروهای عراقی مستلزم یک جدول زمانی مخصوص است و این به مذاکرات عراق و آمریکا بستگی دارد که در واشنگتن برگزار خواهد شد.

نخست وزیر عراق امروز در یک سفر رسمی چند روزه با هدف بررسی روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف و نیز مسائل مهم مشترک عازم آمریکا شد.

داعش مسئولیت انفجار در شهرک صدر بغداد را بر عهده گرفت

شهرک صدر واقع در شرق بغداد عصر دوشنبه شاهد انفجار بمب در یک بازار شلوغ بود که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت.

برخی رسانه‌ها از فردی به نام «ابوحمزه» به عنوان عامل انتحاری نام برده‌اند.

بر اثر انفجار بمب بازار الوحیلات در شهرک صدر بغداد دست کم ۳۰ تن کشته و ۶۰ تن زخمی شدند.

این در حالی است که روز یکشنبه یک نامه منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی هشدار داده بود گروه تروریستی داعش احتمالاً در روزهای عید قربان به نقاط مختلفی از بغداد از جمله شهرک صدر، کاظمیه، الشعب و الشعله حمله می‌کند؛ امری که انتقاد برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از تدابیر دیرهنگام را با وجود علم به احتمال وقوع حملات برانگیخته است.

دعوت روسیه از هند و ایران برای پیوستن به مذاکرات صلح افغانستان

روسیه چهارشنبه از عضویت ایران و هند در گروه سه جانبه "تروییکا" که با رهبری مسکو با هدف تسهیل مذاکرات صلح افغانستان تشکیل شده است حمایت کرد.

گروه "تروییکا" که شامل روسیه، چین، پاکستان و آمریکا می‌شود از سال ۲۰۱۹ تاکنون هشت بار تشکیل جلسه داده و آخرین جلسه آن در ۳۰ آوریل سال جاری در دوحه قطر برگزار شد.

در بیانیه پایانی این گروه از طالبان خواسته شد سطح خشونت‌ها در افغانستان را کاهش دهد و به دنبال حمله گسترده در این کشور نباشد.

دیمیتری سولودوو، سخنگوی سفارت روسیه در دهلی نو اعلام کرد که حضور ایران و هند در این گروه می‌تواند ظرفیت آن را افزایش دهد.

وی توضیح داد: با توجه به وخامت اوضاع در افغانستان، وظیفه رسیدن به اجماع منطقه‌ای برای حمایت از مذاکرات صلح افغانستان حیاتی‌تر می‌شود.

سخنگوی سفارت روسیه در هند اظهار داشت، "همکاری اختصاصی مسکو با دهلی نو به عنوان یک شریک فعال در مکانیسم گفتگوها در مورد مسائل افغانستان طبیعی، قابل اعتماد و آینده نگر است.

پیشنهاد مسکو برای عضویت ایران و هند در این سازمان چند روز پس از اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در اجلاس تاشکند با موضوع پروژه‌های ارتباطی منطقه مطرح می‌شود.

وزیر امور خارجه روسیه در این اجلاس گفته بود که امکان گنجاندن بازیکنان خارجی با نفوذ در تروییکای مذاکرات صلح افغانستان در حال بررسی است.

حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی در کردستان عراق

گروه مقاومت لواء الثارین عراق، بامداد شنبه ضمن اعلام حمله پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکایی در اربیل کردستان عراق، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. در بیانیه این گروه مقاومت آمده است: مسئولیت هدف قرار دادن پایگاه الحریر در استان اربیل در کردستان عراق را بر عهده می‌گیریم.

این گروه اعلام کرد، اشغالگران ترسوی آمریکایی، جاسوسان و مزدوران آن‌ها در پایگاه الحریر پناه گرفته‌اند.

بر اساس این بیانیه، در این عملیات که ساعت دو بامداد جمعه با پهپادهای مسلح انجام شد، خساراتی به تجهیزات نظامیان آمریکایی وارد آمد؛ تاکنون آمریکا و نظامیان آن به این حمله واکنشی نشان نداده‌اند.

کد خبر 509591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.