رونق اقتصادی شهرها با تبدیل پارکینگ‌ها به پارکلت

مقامات شیکاگو، بزرگترین شهر ایالت ایلینوی در آمریکا از طریق نصب پارکلت‌ها در مقابل مراکز خرید، رونق اقتصادی را برای شهر به ارمغان آوردند و به عنوان الگویی موفق برای سایر شهرهای جهان عمل کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه در بسیاری از شهرهای جهان ما به طور پیوسته شاهد تبدیل فضای پارک خودروها به پارکلت‌ها هستیم که مکان‌هایی برای گرد هم آمدن مردم به شمار می‌رود. محبوبیت این فضاهای سبز کوچک تا حد زیادی به نوع تردد شهرنشینان بستگی دارد به این صورت که افراد سوار بر دوچرخه و عابران پیاده بیشتر به وجود آن‌ها پی می‌برند و به گذراندن اوقاتی در آنجا جذب می‌شوند. این در حالی است که رانندگان و سایر مردم سوار بر وسایل حمل و نقل موتوری اغلب بسیار سطحی به کاربری پارکلت‌ها نگاه می‌کنند و نمی‌توانند از مزایای بیشمار آنها باخبر شوند. در این بین، پرسشی که ذهن بسیاری از مردم را مشغول کرده، این است که آیا وجود پارکلت‌ها در شهرها می‌تواند در رونق اقتصادی آن‌ها کمک کند؟ در ادامه به بررسی این موضوع در شیکاگو پرداخته می‌شود که با نصب پارک‌های جیبی با رونق اقتصادی قابل توجهی مواجه شد.

رونق اقتصادی شهرها با تبدیل پارکینگ‌ها به پارکلت

وجود پارکلت و ترویج پیاده‌روی

شواهد حاکی است که در خیابان‌هایی با پارکلت‌های متعدد، مردم بیشتر به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری گرایش دارند و نرخ ترافیک خودرویی در آن‌ها بسیار پایین است. در این راستا، مدیران شیکاگو از صاحبان مراکز تجاری خواستند پارکلت‌هایی در محل کار خود نصب کنند تا تأثیر این اقدام بر رونق اقتصادی را ارزیابی کنند. فضاهای جدیدی که پارکلت‌ها در آن‌ها نصب شد "مناطق مردم" نام گرفت و در مدت زمانی بسیار کوتاه، افراد بسیاری را به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در محیط اطراف خود جذب کرد. برنامه‌ریزان شیکاگو متوجه شدند که پس از نصب پارکلت‌ها، حدود ۸۰ درصد فضاهای اطراف پارکلت‌ها، تردد چشمگیر عابران پیاده را تجربه کرد به طوری که در این خیابان‌ها ترافیک عابر پیاده شکل می‌گرفت.

رونق اقتصادی شهرها با تبدیل پارکینگ‌ها به پارکلت

بیش از یک سوم کاربران "مناطق مردم" نیز ادعا کردند که اگر این پارک‌های جیبی وجود نداشت، اوقات فراغت خود را در منازلشان طی می‌کردند. در واقع وجود پارک‌های کوچک سبز در مناطق مردم شیکاگو نه تنها مردم را به سمت پیاده‌روی در شهر جذب می‌کرد بلکه گرایش آن‌ها به بازدید از فروشگاه‌های مقابل پارکلت‌ها را نیز افزایش می‌داد. در این بین صاحبان مراکز تجاری نیز ادعا کردند که از زمان نصب این فضاهای سبز کوچک، امنیت منطقه افزایش یافته و نرخ فروش آن‌ها نیز بالا رفته است.

رونق اقتصادی شهرها با تبدیل پارکینگ‌ها به پارکلت

توجه بیشتر مردم به مراکز خرید

مناطق مردم در شیکاگو باعث شد توجه مردم به مراکز خرید بیشتر شود و علاوه بر این که خود به خرید از این فروشگاه‌ها می‌پرداختند، سایر مردم غایب را نیز به بازدید آن‌ها سوق می‌دادند به عبارت دیگر وجود پارکلت‌ها و افزایش بازدید از مراکز تجاری به نوعی منجر به تبلیغات برای آن‌ها شد چرا که جذابیت این فضاهای سبز، مردم را به دعوت عزیزان خود در این مکان تشویق می‌کرد. بسیاری از فروشندگانی که در مقابل محل فعالیت خود پارکلت نصب کرده بودند در مصاحبه با رسانه‌های اجتماعی از افزایش چشمگیر بازدید کنندگان خبر می‌دادند و حتی برخی نیز شاهد تبلیغاتی از پارکلت‌های خود توسط دیگران در شبکه‌های مجازی نظیر اینستاگرام بودند.

رونق اقتصادی شهرها با تبدیل پارکینگ‌ها به پارکلت

توقف طولانی‌تر مردم و فروش بیشتر محصولات

بسیاری از فروشندگان مناطق مردم در شیکاگو بر این باور بودند که حتی افرادی که تنها برای گذراندن اوقات فراغت به پارکلت‌ها می‌آمدند، پس از مدت زمان کوتاهی استراحت به بازدید از مراکز تجاری جذب می‌شدند که همین امر احتمال خرید توسط آن‌ها را افزایش می‌داد. بسیاری از بازدیدکنندگان نیز مدعی شده بودند که هر چه زمان طولانی‌تری را در این مکان‌ها طی می‌کردند، بیشتر به سمت خرید محصولات برنامه‌ریزی نشده جذب می‌شدند. فروشندگان مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و فست‌فودها نیز از افزایش چشمگیر فروش محصولات خود از زمان نصب پارکلت‌ها خبر داده و ادعا کرده بودند اغلب افرادی که با اهداف دیگری به بازار می‌آیند نیز به خوردن و نوشیدن در پارکلت‌ها جذب می‌شوند.

رونق اقتصادی شهرها با تبدیل پارکینگ‌ها به پارکلت

بدیهی است که "مناطق مردم" شیکاگو می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر نقاط دنیا عمل کند و صاحبان مراکز تجاری را به نصب سازه‌های مشابه در مقابل محل فعالیت خود جهت رونق اقتصادی سوق دهد. نصب این پارک‌های جیبی هزینه زیادی در بر نخواهد داشت با این حال می‌تواند در جذب هر چه بیشتر مردم به بازدید از مراکز تجاری کمک زیادی کند و در نهایت مزایای اقتصادی بیشماری را برای شهر و شهروندان به ارمغان آورد. از سوی دیگر اقدام صاحبان مراکز تجاری به نصب پارکلت‌ها می‌تواند سرمایه‌گذاری خصوصی در برنامه‌های عمومی را افزایش دهد که این کار نیز به سهم خود در رونق شهر نقش مهمی ایفا می‌کند.

گزارش از: زهرا عباسپور، مترجم ایمنا

کد خبر 509474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.