چالش‌های پیش روی دفاتر توسعه محلات شهری

یک کارشناس ارشد طراحی شهری گفت: دفاتر تسهیلگری که با هدف عملی کردن مفهوم بازآفرینی در محلات هدف آغاز به کار کرده‌اند، نیازمند نگرشی جز به کل است در حالی که چنین نگرشی به مفهوم بازآفرینی و در قالب دفاتر تسهیلگری یکی از بنیادی‌ترین چالش‌های پیش روی دفاتر توسعه است.

سیدمحمدعلی زبرجدیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: دفاتر تسهیلگری به عنوان تجربه جدید در سطح شهرداری‌های کشور فعال شده و تاکنون دستاوردهای خوبی داشته است.

وی افزود: هرچند این دفاتر هنوز در ابتدای مسیر خود قرار دارند و قطعاً در آینده مسائل و مشکلات کنونی خود را اصلاح خواهند کرد، اما به نظر می‌رسد بررسی و بازخوانی تجربه اجرایی دفاتر می‌تواند به روشن شدن مسیر و رفع چالش‌های پیش رو کمک کند.

این کارشناس ارشد طراحی شهری با بیان این که دفاتر توسعه محله بر اساس شرح خدمات ابلاغی موظف به تهیه و تدوین سند توسعه محله و اجرای آن در برنامه زمانی مشخص شده هستند، تصریح کرد: از آنجایی که در نظام کلان مدیریتی کشور شاهد نگرشی کل‌نگر و تمرکز گرا هستیم مفاهیم و اقداماتی که مرتبط با مشارکت مدنی و اجتماعی است با چالش‌های جدی روبرو می‌شود و بدون شک با نگاهی جامع و متمرکز در یک سیستم کلان مدیریتی نمی‌توان توقع مشارکت در سطحی خرد را داشت.

وی ادامه داد: دفاتر تسهیلگری که با هدف عملی کردن مفهوم بازآفرینی در محلات هدف آغاز به کار کرده‌اند، نیازمند نگرشی جز به کل است در حالی که چنین نگرشی به مفهوم بازآفرینی و در قالب دفاتر تسهیلگری یکی از بنیادی‌ترین چالش‌های پیش روی دفاتر توسعه محله است.

زبرجدیان اظهار کرد: اگر تلاش برای هم‌افزایی این اقدامات با نگاهی جز به کل همراه باشد می‌توان امیدوار بود گام‌های اولیه در حوزه بازآفرینی به درستی برداشته شود.

وی با بیان این که در بیشتر مواقع مفهوم تسهیلگری و متعاقباً بازآفرینی بیش از آن که جمعی و مشارکتی باشد امری دستوری است، گفت: به بیان دیگر نهاد مدیریت شهری در چارچوب وظایف تعریف شده تلاش می‌کند تا به کمک ابزار دفاتر تسهیلگری در جهت نیل به اهداف تعیین شده اقدام کند.

این کارشناس ارشد طراحی شهری افزود: تعریف نقش و جایگاه دفاتر تسهیلگری و توسعه محله ضمن آن که می‌تواند به درستی فرایند بازآفرینی را برای مدیران و متولیان امر بازآفرینی کند در تقویت قدرت عملیاتی و اجرای دفاتر تأثیر بسزایی دارد.

وی تاکید کرد: اگر نقش دفاتر تسهیلگری را به عنوان یک عنصر تسهیل‌گر در نظام و ساختار بین بخشی و نهادهای دخیل در امر بازآفرینی بپذیریم می‌توان امیدوار بود که تا حد زیادی بتوان اقدامات موثرتری را انجام داد.

زبرجدیان با بیان این که مدیریت منابع و اعتبارات از طریق هم افزایی نهادهای دخیل یکی از اقدامات مؤثر است، اظهار کرد: هرچند که بخشی از ناشناخته بودن ماهیت دفاتر توسعه محله متأثر از نو بودن سازمان بازآفرینی فضاهای شهری در شهرداری‌ها است، اما آنچه که ضروری به نظر می‌رسد اهمیت آموزش و آگاهی بخشی از طریق ماهیت و حدود فعالیت دفاتر تسهیل‌گری در سطوح مختلف است.

وی ادامه داد: توجه به الزامات بستر فعالیت این دفاتر بسیار حائز اهمیت است، زیرا بی توجهی به ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منحصر به فرد هر کدام از محلات یکی دیگر از مهمترین موضوعاتی است که در عمل دفاتر توسعه محله را با چالش‌های جدی روبرو می‌کند.

این کارشناس ارشد طراحی شهری با بیان این که بدون آگاهی از ریشه مشکلات و مسائل در محلات هدف نمی‌توان اقدامات اساسی انجام داد به عنوان مثال توجه به الگوهای سکونت و متناسب با بافت فرهنگی و اجتماعی و یا وسایل تشویقی و تسهیلات متناسب با ویژگی‌های اقتصادی و معیشتی ساکنان بافت‌ها بسیار ضروری است، گفت: نبود چنین نگاهی نقش و اهمیت حضور دفاتر تسهیل‌گری را در کنار تصمیم‌سازان پررنگ‌تر می‌کند بنابراین باید متناسب با ویژگی‌های بستر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی محلات به ارائه دستورالعمل‌ها، ضوابط و تسهیلات مختلف اقدام کرد.

کد خبر 509473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.