پیشنهاد یک کارشناس برای انتخاب شهردار

یک دکترای طراحی شهری گفت: یکی از مسائلی که در انتخاب شهردار باید مورد توجه باشد فقدان مدیریت یکپارچه در شهرها است در چنین شرایطی فردی باید به عنوان شهردار انتخاب شود که بتواند با سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادهای مختلف شهری مثل میراث فرهنگی یا راه و شهرسازی تعامل داشته باشد.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ویژگی‌ها و خصوصیات شهرداران اظهار کرد: داشتن تخصص برای شهردار یک شهر لازم است اما کافی نیست؛ شهردار باید جامع‌الشرایط باشد و به شهر به عنوان یک موجود زنده و پویا نگاه کند.

وی افزود: شهردار یک شهر باید حوزه‌ها و ابعاد مختلف یک شهر از جمله بعد جامعه‌شناسی، روانشناسی و فرهنگ را بشناسد و مسائل شهر را به خوبی درک کند.

این دکترای طراحی شهری با بیان این که نگاه شهردار به شهر باید نگاهی مسئله محور باشد، خاطرنشان کرد: هر شهر ویژگی‌ها ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مختص به خودش را دارد و نیاز است شهردار در مسیر مدیریت و اداره شهر روی آن متمرکز شود.

وی تصریح کرد: تنظیم سند راهبرد توسعه شهر اولین گام مدیریتی یک شهردار است تا تمامی طرح‌ها و پروژه‌ها را بر مبنای آن پیش ببرد به علاوه یک شهردار باید به اتاق فکر اعتقاد داشته باشد و مرکز مطالعات شورای شهر باید روح و قطب اصلی توسعه شهر باشد در حالی که متأسفانه امروزه این مهم چندان مورد توجه نیست.

سجادزاده تاکید کرد: در زمان تشکیل کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی، فرد مناسب و متخصصی برای کمیسیون مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا انتخاب نمی‌شود در حالی که مرکز مطالعات مغز متفکر شهرداری و شورای شهر است.

این دکترای طراحی شهری اضافه کرد: امروزه شهردار بودن تبدیل به یک شغل شده است به خصوص در شهرستان‌ها فردی که به عنوان شهردار انتخاب می‌شود حتماً باید فردی باشد که قبلاً شهردار بوده در حالی که آنچه مهم به نظر می‌رسد انتخاب فردی کارآمد و غیر سیاسی است.

وی ادامه داد: انتخاب شهردار در کشور ما سیاسی، حزبی، گروهی و جناحی است و افرادی که دغدغه‌مند هستند آگاهی دارند و متخصص هستند، معمولاً برای مسند خطیر شهردار انتخاب نمی‌شوند.

وی با بیان این که یکی از مسائلی که در انتخاب شهردار مؤثر است توجه به فقدان مدیریت یکپارچه است، گفت: در چنین شرایطی فردی باید به عنوان شهردار انتخاب شود که بتواند با سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادهای مختلف شهری مثل میراث فرهنگی یا راه و شهرسازی تعامل داشته باشد.

این دکترای طراحی شهری تاکید کرد: بسیاری از مسائل شهری و شهرداری مربوط به اختلاف میان سازمان‌ها است و یک شهردار باید از این قدرت برخوردار باشد که بتواند تعامل مناسبی در سطح شهر برقرار کند تا بتواند با معضلاتی مثل شهر فروشی و تراکم فروشی مقابله و برای شهر درآمدهای پایدار کسب کند.

کد خبر 509396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.