۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
رنگ ها در گود ۱۰۰ ساله مشهد

گود فخار منطقه ای در محدوده شهرداری منطقه پنج مشهد است که قدمت آن به حدود یک قرن پیش بازمی گردد، منطقه ای مسکونی در عمق ۷ متری زمین که این روزها و بعد از اجرای طرح «هر خانه یک رنگ» جانی دوباره گرفته و ظاهری متفاوت پیدا کرده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، رنگ به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم بصری است که در جای جای شهر از جمله بدنه و نمای ساختمان‌ها، پوشش بام، کف سازی ها، مبلمان شهری، فضای سبز، خودروها و حتی رنگ آمیزی لباس افراد می‌توان آن را مشاهده کرد؛ مؤلفه‌ای که نقش مهمی در تعیین چهره رنگی شهر دارد و به نوعی زیست پذیری در این فضاها را تحمل پذیرتر می‌کند.

در واقع رنگ‌ها بیان کننده احساس شهر هستند و می‌توانند شهری را سرزنده، شاد، غمگین یا سرد نشان دهند. همچنین به‌کارگیری رنگ‌ها باعث برجسته کردن زیبایی‌های شهر یا در جایی باعث پنهان سازی عیوب طراحی می‌شود.

در گذشته هر شهر هویت رنگی خاص خود را داشت. بنابراین، نقش رنگ در شهر هم به لحاظ نمادین و اعتقادات مذهبی و سنتی ساکنان و هم ایجاد آرامش روانی و هم به لحاظ عملکردی و هماهنگی با زمینه و شخصیت بنا و محیط اطراف، مطلوبیت فضایی را ایجاد می‌کرد. به عنوان مثال بناهای مذهبی با تزئینات کاشی فیروزه‌ای رنگ در زمینه خاکی شهرهای کویری، با آسمان آبی، درختان سبز و بناهای خاکی و گنبدهای فیروزه‌ای رنگ، تصویری چشم‌نواز در ذهن و خاطر هر بیننده‌ای حک می‌کرد.

شهرهای امروزی غالباً خاکستری هستند؛ پل‌ها، ساختمان‌های سیمانی، سنگی و درختانی که از فرط آلودگی هوا سبزی شأن رنگ باخته و دیگر مجالی برای عرض اندام رنگ در آنها باقی نگذاشته است.

در سال‌های اخیر شهرداری مشهد اقدامات خوبی در زمینه رنگ آمیزی شهری در راستای افزایش شور و نشاط در شهر و محلات کرده است. از جمله این اقدامات می‌توان اجرای «طرح هر خانه یک رنگ» در گود فخار اشاره کرد.

گود فخار با مساحت ۱.۴ هکتار در محدوده میدان میرزا کوچک خان مشهد و با جمعیت ۶۷۲ نفر است که در گذشته به دلیل دارا بودن خاک مرغوب و حفاری این منطقه برای تأمین خاک مورد نیاز کوره‌ها، هم اکنون با عمق هفت کیلومتر به محلی برای سکونت شهروندان تبدیل شده است، حسب اطلاعات موجود و روایت اهالی قدمت زندگی در این محدوده به حدود ۱۰۰ سال پیش باز می‌گردد.

همچنین نقل است که از خاک این محدوده در ساخت بخش‌هایی از بنای حرم مطهر نیز استفاده شده است.

در گذشته این گود وضعیت مناسبی نداشت و وجود ۹ هزار و ۱۰۰ متر مربع زمین خالی مزید بر علت شده و به محلی برای حضور معتادان متجاهر و مصرف مواد مخدر و همچنین وجود حیوانات موذی تبدیل شده بود، همچنین وجود تپه‌های ماهوری شکل و خارهای یک متری در زمین‌های خالی این منطقه شرایط بدی را برای ساکنان ایجاد کرده بود که در راستای ساماندهی منطقه، شهرداری مشهد در ۶ ماهه دوم سال ۹۹ موضوع بهسازی این گود را در دستورکار اجرایی خود قرار داد. علاوه بر این به دلیل عدم وجود فضای بازی برای کودکان، در زمینی به مساحت هزار و ۳۰۰ متر یک پارک برای کودکان ساخته شده است.

در حال حاضر در این گود ۶۷۲ نفر در قالب ۲۲۰ منزل سکونت دارند و تغییرات ایجاد شده رضایت نسبی ساکنان را به همراه داشته است اما نقطه عطف ساماندهی این گود، اجرای طرح «هر خانه یک رنگ» است. که در این راستا ابتدا جداره منازل زیرسازی و با سیمان سفید همسطح سازی شده و سپس با رنگ‌های مختلف به سلیقه ساکنان منازل، رنگ آمیزی شده که این اقدام زیبایی منحصر به فردی ایجاد کرده و فضای محله بیش از پیش رنگ و بوی زندگی به خود گرفته است و قرار است در گام بعدی گلدان گذاری‌هایی نیز صورت بگیرد.

کد خبر 509345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 0
    میخواهم واکسن بزنم