حال اصفهان خوب نیست/بستری بیماران کرونایی از مرز ۲ هزار نفر گذشت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در اصفهان قرنطینه کامل به معنای واقعی و سکون را نداشتیم و بیشتر به صورت فرسایشی و تعطیلی اصناف بوده است و این اتفاق تأثیر محدودی در کاهش انتقال ویروس کرونا داشته و در کل امروز حال اصفهان خوب نیست و بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها از مرز دو هزار نفر گذشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آرش نجیمی پیش از ظهر امروز _ شنبه دوم مردادماه _ در خصوص وضعیت بحرانی شیوع کرونا در شهر اصفهان و افزایش آمار بستری شدگان در بیمارستان‌ها در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: استان اصفهان در شرایط بحرانی است و احتمال دارد با شیب تندی از پیک چهارم به سرعت بگذریم و با تعداد بیشتری از بیماران مواجه شویم، بیشترین تعداد بیمارانی که داشتیم در موج چهارم کرونا بوده است، در ۲۹ فروردین بیشترین تعداد با رقم ۴۴۰ بستری را داشتیم و در اردیبهشت ماه این آمار به دو هزار و ۵۰۰ بیمار بستری رسید و در حال حاضر ۳۶۰ بیمار بستری داریم و تعداد کل بستری شدگان مبتلا به کووید ۱۹ از تعداد دو هزار نفر گذشته است.

وی افزود: با این شتاب در هفته آینده آمارها بیش از این تعداد می‌شود و تقریباً بیمارستان‌ها در آستانه تکمیل بوده و به مرز بستری سه هزار بیمار می‌رسند و ظرفیت‌ها کامل می‌شود و در حال حاضر بیمارستان الزهرا (س) به بستری بیماران کرونایی اختصاص داده شده و تقریباً تخت‌های آن در حال پر شدن است.

اختصاص کل ظرفیت بیمارستان الزهرا (س) به بیماران کرونا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: ابتدا قرار بود ۵۰ درصد بیمارستان الزهرا (س) درگیر پذیرش بیماران کرونایی باشد و با انفجار شیوع ابتلای بالا مواجه شدیم در نتیجه کل بیمارستان به پذیرش بیماران کووید ۱۹ اختصاص یافته است و ظرفیت بیمارستان الزهرا (س) حدود ۵۰۰ بیمار است و بیمارستان امین هم تکمیل و روند پذیرش دچار مشکل شده است، شرایط بحرانی است و با بالا بودن آمار ابتلاء با بلندترین موج شیوع کرونا در هفته‌های آینده مواجه هستیم و احتمالاً تا ۱۵ مرداد ماه سیستم کارآمد بهداشت و درمان و بیمارستان‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

وی در خصوص مصوبات قرنطینه در موج پنجم، خاطرنشان کرد: شرایط رعایت پروتکل‌ها در مدیریت کووید ۱۹ با شرایط قبلی متفاوت است و قرنطینه کامل در موج‌های قبلی تنها برای تعطیلی اصناف بود و قرنطینه کامل نداشتیم، اما نباید این اتفاق می‌افتاد چرا که تنها اصناف متضرر می‌شدند و با توجه به این که رعایت بهداشت در بقیه مکان‌ها هم وجود نداشت در واقع با تعطیلی اصناف هم اتفاق جدیدی نمی‌افتاد.

عدم همکاری اصناف در موج پنجم کرونا / تصمیم‬‌گیری‌ها در حد صورتجلسه است

نجیمی با اشاره به این که در موج پنجم کرونا اصناف برای قرنطینه همکاری نمی‌کنند، اظهار کرد: شاید هیچ متولی در رعایت قرنطینه‌ها در سطح استان وجود ندارد و تصمیم‌گیری‌ها در حد صورتجلسه است و در جامعه باعث کاهش بیماری نمی‌شود.

وی تأکید کرد: نگرانی ما این است که در این موج شاهد افزایش ابتلای بیماران باشیم و با رعایت نشدن پروتکل‌ها و نبود همکاری‌ها نمی‌توانیم تنها میزان مقاومت سیستم بهداشت و درمان را ملاک عمل قرار داد.

وی ادامه داد: اگر شرایط به همین صورت باشد باید در هفته‌های آینده افرادی پاسخگو باشند که نسبت به این مسئله بی‌توجه هستند و باید همه ما پاسخگوی ارائه نشدن خدمت به بیماران کووید ۱۹ باشیم و با این کارخانه تولید کرونا که بر اثر رعایت نشدن پروتکل‌ها و قرنطینه در شهر اصفهان داریم باید کل سیستم پاسخگو باشد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در حال حاضر در شهر اصفهان دو هزار و ۲۱ بیمار کرونا بستری هستند و از این تعداد یک هزار و ۳۲۶ بیمار مربوط به شهر اصفهان است و این آمار نشان دهنده این است که ۶۵ درصد بیماران مربوط به شهر اصفهان است و کج سلیقه‌ای‌ها، نبود مدیریت‌ها، بازگشایی آب زاینده رود، رفت و آمدها، نبود قرنطینه کامل باعث وقوع این اتفاق است.

واکسینه شدن بیش از ۶۰ درصد سالمندان

وی خاطرنشان کرد: باید برای کنترل شرایط بحرانی فعلی برنامه‌ریزی دقیق و همکاری بین ارگانی داشته باشیم، در استان اصفهان تاکنون ۴۹۰ هزار نفر دوز واکسن دوم را دریافت کردند و ۱۳۴ هزار نفر دوز دوم واکسن را دریافت کردند و پوشش واکسیناسیون اول ۱۰ درصد بوده و پوشش واکسیناسیون دوم ۲.۶ درصد است و خوشبختانه ۶۱ درصد گروه سالمندان ۶۰ سال به بالا واکسن دریافت کرده‌اند.

نجیمی تصریح کرد: نباید با انجام واکسیناسیون و احساس اطمینان خاطر از ایمنی کرونا باعث ایجاد شرایط بحرانی شود. شیوع ویروس در روزهای اخیر افزایش داشته و حجم مراجعات به بیمارستان‌ها بالا رفته و گروه‌های سنی مختلف درگیر ابتلاء به کرونا هستند، در این موج کودکان هم درگیر ابتلاء به کرونا هستند.

وی اظهار کرد: مدیریتی که اکنون در زمینه قرنطینه کووید ۱۹ وجود دارد کمکی به کنترل شیوع این ویروس نمی‌کند و این اتفاق در هفته‌های آینده رویکرد ناخوشایندی را در استان به بار خواهد آورد.

افزایش بیماران بدحال سالمند در موج‌های قبلی کرونا

نجیمی افزود: به تدریج آمار بیماران بدحال افزایش می‌یابد و این موضوع دلایل متفاوتی دارد، هفته قبل ۱۵۰ بیمار بدحال داشتیم که امروز این آمار به ۲۵۰ نفر رسیده است و با افزایش آمار بیماران قطعاً تعداد مرگ‌ومیرها هم شدت می‌یابد.

وی تأکید کرد: در موج‌های قبلی بیماران بدحال سالمند زیادتر بودند و با انجام واکسیناسیون این روند نسبت به موج‌های قبلی کاهش داشته است. در آینده زمانی بیشترین فوت را خواهیم داشت که روند ابتلاء به کووید ۱۹ زیاد باشد و با افزایش موارد ابتلاء در شرایط فعلی به طور یقین در هفته‌های آینده آمار فوتی‌ها هم بیشتر خواهد بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: تقریباً همه بیمارستان‌ها درگیر بستری بیماران کرونایی هستند و آمار بالای بیماران را در بیمارستان امین داریم، بیمارستان الزهرا (س) آمادگی پذیرش ۷۰۰ بیمار را دارد و تاکنون بیش از ۲۳۰ نفر را بستری کرده است.

وی اظهار کرد: تقریباً روزانه ۳۲۰ بیمار به سیستم بیمارستان‌ها اضافه می‌شود و در طول ۱۰ روز آینده با یک هزار بیمار جدید مواجه می‌شویم که ظرفیت تخت‌ها را پر می‌کند و شرایط پذیرش را کامل خواهد کرد.

نجیمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا، در مورد ابتلای کودکان به کرونا و ویژگی‌های کرونای دلتا، گفت: بیمارستان امام حسین (ع) ۳۵ کودک مبتلا به کرونا دارد که ۱۰ نفر از آنها در آی سی یو بستری هستند، ویروس دلتا با کرونای قبلی تفاوت زیادی ندارد و علائم آن را افراد متوجه می‌شوند. باید رعایت بهداشت و قرنطینه‌ها بیشتر باشد هنوز با جمعیت بالایی در استان مواجه هستیم که کرونا نگرفته‌اند یا واکسن دریافت نکرده‌اند یا مستعد ابتلاء هستند، بیشترین جهش‌ها در کرونا دلتا در قدرت انتقال است و علائم آن نسبت به سوش‌های قبلی تا حدودی تغییر یافته است.

تأثیر بازگشایی زاینده‌رود بر شیوع کرونا

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما قرنطینه کامل شهر و استان بود که در هیچ کدام از موج‌ها رعایت نشد. با اعمال قرنطینه می‌توان از جهش انتقال جلوگیری کرد و آمار ابتلاء را کاهش داد و با نپذیرفتن ستاد ملی کرونا این موضوع، کج سلیقگی و نبود مدیریت هوشمند، شیوع کرونا در استان افزایش می‌یابد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: باز شدن آب زاینده رود در این زمینه تأثیرگذار بوده است، در موج پنجم با جهش ویروس و قدرت انتقال بالای بیماری، جدی بودن مسئولانی که با موضوع کووید ۱۹ درگیر هستند لازم به نظر می‌رسد، اما در عمل شاهد این اتفاق نیستیم.

وی افزود: در بسیاری از کشورها شرایط مساعد خواهد شد و در حال حاضر در استان اصفهان دورنمای بحرانی برای موج پنجم کووید ۱۹ وجود دارد، البته در مردادماه وضع واکسیناسیون بهتر می‌شود و گروه معلمان و زندانیان واکسینه خواهند شد و این اتفاق باعث ایجاد شرایط بهتر در شهریور ماه خواهد شد.

نجیمی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایمنا، گفت: افرادی هم که واکسن می‌زنند می‌توانند انتقال دهنده ویروس باشند. افرادی که واکسن نوبت دوم را دریافت کردند ایمنی کامل ندارند و ملزم به رعایت موازین بهداشتی و پروتکل‌ها هستند. عادی انگاری برای مردم و مسئولین اتفاق افتاده است و رفتارهای کنترل این ویروس باید از همان ابتدای شیوع در سال ۹۸ رخ می‌داد و در حال حاضر با واکسیناسیون، شاهد کمرنگ شدن توجه مردم به ابتلای زیاد این ویروس هستیم.

وی با تأکید بر این که در دنیا اثبات شده، قرنطینه‌های ۱۰ تا ۱۴ روز در کاهش شیوع ویروس مؤثر است، افزود: در استان اصفهان دو روز قرنطینه کامل به معنای واقعی و سکون کامل را داشتیم و مابقی به صورت فرسایشی و تنها تعطیلی اصناف بوده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: تعطیلی اصناف تأثیر محدودی در انتقال ویروس کووید ۱۹ داشته است و این اتفاق‌ها به دلیل مدیریت غیرهوشمند بوده و در کل امروز حال اصفهان خوب نیست و بستری بیماران در بیمارستان‌ها از دو هزار نفر گذشته است.

کد خبر 509292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.