هنوز هزاران ملک شهرداری شناسایی نشده است

مدیرعامل سابق سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران از وجود هزاران ملک متعلق به شهرداری تهران خبر داد که هنوز شناسایی نشده اند و برای پیدا کردن آن حق کشف درنظر گرفته شده است.

به گزارش ایمنا دوشنبه هفته گذشته بخشی از گفت و گوی با شکرالله بنار مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران، منتشر شد و افشاگری‌های وی درباره سنگ اندازی برخی در شورای شهر در مسیر جذب سرمایه گذار در تهران، جنجال بسیاری به راه انداخت. گمانه زنی‌های برخی حاکی از این است که یک مورد از ابطال قراردادهای این سازمان ۲۰ هزار میلیارد به شهر تهران خسارت وارد کرده است.

ساعاتی پس از اینکه مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری خبر از ارائه اسناد تخلفات شهرداری به دستگاه‌های امنیتی و نظارتی داد، از سمتش برکنار شد.

شکرالله بنار پس از انتشار این مصاحبه به شدت تحت فشار قرار گرفت و خبر از ارائه گزارش‌هایی از تخلفات و اسناد آن به دستگاه‌های امنیتی و نظارتی داد و ادعا کرد: دیو ۷ سر فساد در شهرداری تهران شکل گرفته است. ساعاتی پس از انتشار این خبر، وی از برکناری‌اش از سوی شهردار تهران خبر داد و گفت: من نه استعفا ندادم و نه درخواستی برای بازنشستگی داشتم که امروز خبر موافقت آقای امامی معاون مالی و اقتصاد شهرداری در این باره منتشر شده است.

وی با اشاره به اینکه ۳ ماه بیشتر به موعد بازنشستگی‌اش نمانده است، افزود: اعلام این تخلفات و سنگ اندازی ها از سوی من برای گرفتن پست در آینده نبود و بنایی برای ادامه کار در حوزه شهرداری تهران را ندارم. اما وظیفه خود می‌دانستم مسببان این شرایط را به مردم معرفی کنم.

هرچند نامی از افراد و اعضای شورای شهر که مورد اشاره مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری بودند، برده نشد، اما علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در واکنش به اظهارات وی در رشته توییتی نوشت: یکی از مدیران میانی ‫شهرداری مصاحبه مفصلی با یکی از خبرگزاری‌های رسمی علیه اینجانب انجام داده و اتهامات دامنه‌داری را نسبت داده است که صدر تا ذیل آن کذب است. وی از شهردار و مرکز ارتباطات شهرداری تهران خواسته است که نسبت به ادعای بنار واکنش نشان دهند از طرح شکایت از وی پاسخگویی‌اش درباره «نشر اکاذیب، تهمت و افترا» سخن گفته است.

در سازمانی که ۱۵ سال آورده‌اش نزدیک به صفر بود، ۱۹ هزار میلیارد جذب سرمایه داشتم

اعطا در حالی سخن از ناکامی مدیریتی بنار در پایان دوران مدیریت پنجم سخن گفته است که مدیرعامل برکنار شده سازمان سرمایه گذاری خود را موفق‌ترین مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در طول ۱۵ سال گذشته می‌داند و اعلام کرده است، در دوره مدیریت ۲ ساله و نیمه‌اش در این سازمان بیش از ۱۹ هزار میلیارد، جذب سرمایه برای شهرداری تهران داشته است.

وی با اشاره به اینکه در ۱۵ سال گذشته، آورده سازمان سرمایه گذاری تقریباً صفر بوده است در حالی که سالیانه شهرداری ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیاردی جذب سرمایه برای این سازمان تکلیف می‌کرد، گفت: این اعداد که هیچ گاه محقق نمی‌شد، اما همزمان با حضور من این عدد به ۱,۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت که با به سرانجام رساندن آن برای سال بعد یعنی سال ۱۳۹۹ تکلیف جذب سرمایه سازمان به ۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، و امسال نیز این رقم ۴ هزار میلیارد تومان است و به راحتی قادریم تکالیفمان را انجام دهیم.

ابرسازمان شهرداری نباید فقیر باشد

بنار در جایگاه یک متخصص و اقتصادان این سازمان را عظیم‌ترین سازمان اقتصادی شهرداری دانست که به اندازه صدها سازمان در این نهاد می‌تواند کارایی داشته باشد و با تاکید بر اینکه تهران شهری است که پتانسیل تقاضایی بالایی دارد، ادامه داد: ابر سازمانی مثل شهرداری نباید فقیر باشد. وقتی ما از محل آرامستان ها، سازمان میادین میوه و تره بار، حمل و نقل و مترو، زیباسازی، برج میلاد، مراکز فرهنگی و… و میلیون‌ها نقطه گردشگری که در شهر تهران داریم، می‌توانیم بدون اتکا به تراکم شهرداری را اداره کنیم، اما شهرداری تهران تا جایی که تمرکز اختیار سرمایه گذاری در این سازمان به طور واقعی ایجاد نشود اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

شرایط بهره برداری از ۸۰۰ هزار مترمربع از فضاهای تجاری در بوستان‌های تهران و ۵۴۰ هزار مترمربع از واحدهای تجاری شهرداری دچار ابهام است

بنار گفت: در فضاهای سبز و بوستان‌های تهران چیزی حدود ۸۰۰ هزار متر مربع فضای تجاری وجود دارد که نحوه اداره آن دچار ابهام است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته ۵۴۰ هزار متر مربع واحد تجاری از سوی شهرداری ساخته شده که سر و ته درآمدزایی آنها مشخص نیست و ظرفیت‌های بالایی برای سرمایه گذاری در آنها وجود دارد، تاکید کرد: هنوز در شهر تهران هزاران ملک متعلق به شهرداری وجود دارد که شناسایی نشده و برای آن حق کشف در نظر گرفته است.

مدیرعامل سابق سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران از وجود هزاران پروژه در سازمان سرمایه گذاری خبر داد که صاحب ندارد و وجود آن‌را به هیأت مدیره و سازمان املاک گزارش داده است.

بنار بی برنامگی و نبود دیدگاه ملی و عدم قبول «ام القری» بودن پایتخت در مدیریت شهری تهران را از دلایل نرسیدن به اهداف بزرگ در شهرداری دانست و گفت: هرچند در این دوره قرارداد ۷۰۰ میلیون دلاری تهیه گاز لندفیل با کره‌ای ها به دلیل تحریم به سرانجام نرسید اما این نشان می‌دهد می‌توانیم از ظرفیت‌های ملی هم استفاده کنیم. حتی می‌توانستیم در زمینه نصب زباله سوز در آرادکوه با چینی‌ها به نتیجه برسیم، اما بی برنامگی و اظهار نظرهای شخصی در حوزه سرمایه گذاری باعث کاهش کارایی آن شد.

بنار با انتقاد از اینکه شهرداری در این دوره تنها توانست فضای التهابی کرونا را مدیریت کند، و نتوانست به دلیل موانع موجود، پروژه‌های شهر آی تی، شهر مالی و … را اجرایی کند، گفت: این سازمان می‌تواند در کنار جریان خارجی و دولت، بودجه ۴۶ هزار میلیاردی‌اش را به حدود ۴۰۰ هزار میلیارد برساند، چون این شهر، یک «کلان شهر» در ابعاد جهانی است و در آن عرضه و تقاضا حرف اول را می‌زند و باید تهران تا قزوین، تا استان‌های شمالی را یک حوزه جمعیتی دید و برای شعاع ۱۲۰ کیلومتری آن و تأمین نیازهای حوزه جمعیتی ۲۵ میلیون نفری ایرانی ساکن در این محدوده برنامه‌ریزی کرد، چون تمامی نیازهای روزمره این حوزه بهم گره خورده است.

منبع: مهر

کد خبر 509236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.