از انتقال آب دریا تا روش‌های نوین آبیاری در شهر باغ‌راه‌های ایرانی

همه آب را مایه حیات بشریت می‌دانیم چرا که اگر روزی نباشد نفس زمین به شماره خواهد افتاد و دیگر نمی توان زندگی کرد. خداوند منشأ حیات را آب معرفی کرده است حال تغییرات در حوزه این نعمت بزرگ از بزرگترین چالش‌های قرن حاضر است که می تواند به طور جدی باعث بسیاری از تحولات مثبت و منفی جهان باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه آب نه تنها برای مصارف آشامیدنی و امور روزمره کاربرد دارد بلکه برای رفع مشکلات صنایع و کاربردهای کشاورزی نقش اصلی و عمده ایفا می‌کند. افزایش جمعیت دنیا، بحرانی به نام بحران آب را در جهان به وجود آورده است و ملتی موفق خواهد بود که بتواند آب را به نحو احسن مدیریت کند و در این بین نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوی مصرف و ارتقای فرهنگ شهروندی در موضوع استفاده صحیح از آب بی تأثیر نیست زیرا رسانه‌ها می‌توانند در تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی در جامعه نقش اساسی ایفا کنند و اولویت ذهنی و حتی رفتاری شهروندان را تعیین کنند.

متأسفانه یکی از معضلات اساسی در کشور ما، مصرف‌گرایی مفرط است که بر همین اساس رسانه‌ها با نهادینه کردن فرهنگ صحیح مصرف آب، ارائه و معرفی روش‌های مناسب استفاده از منابع آبی و ارتقای آگاهی عمومی و آموزش مصرف کنندگان می‌توانند در شکل‌گیری الگوی مطلوب نگرش‌ها و هنجارهای رفتاری مخاطبان تأثیر بسزایی داشته باشد. در این بین رسانه‌ها اعم از رادیو، تلویزیون، خبرگزاری‌ها و مطبوعات می‌تواند در تشویق افراد به اصلاح الگوی مصرف آب نقش شایانی داشته باشد و با آموزش مصرف صحیح آب توسط کارشناسان، فرهنگ صحیح مصرف را در جامعه ترویج دهند زیرا اگر در رسانه‌ها به نحو صحیح و با استفاده از نظرات کارشناسی متخصصین علوم رفتاری و اجتماعی به آن پرداخته شود می‌توان تأثیر بسزای آن را در اصلاح نگرش‌ها و ایجاد انگیزه در جهت رفتار مصرف بهینه در بین جوامع بشری و شهروندان مشاهده کرد.

ایجاد حساسیت و پویایی در جامعه، نقش اساسی رسانه‌ها در موضوع مصرف آب است که باید به صورت جدی دنبال شود و برای عبور از بحران آب، شهروندان نقش کلیدی و اساسی دارند و در این میان، رسانه‌ها با داشتن دغدغه آب، نسبت به تغییر فرهنگ، نگرش‌ها و آداب و رسوم شهروندان در راستای صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف آب باید تلاش فراوانی داشته باشند.

انتقال آب دریای خزر

«سید محمد ناظم رضوی» شهردار سمنان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این شهر به دلیل کمبود ریزش‌های جوی و نامناسب بودن پراکنش زمانی و مکانی آن در زمره شهرهای نیمه خشک و خشک ایران قرار دارد. مضاف بر آن، رشد روز افزون جمعیت و کاهش سرانه آب، گسترش شهرنشینی و توسعه بخش‌های کشاورزی و صنعت، پدیده‌های اکوسیستمی و کاهش منابع تجدید شونده آب باعث شده است تا مجموعه مدیریت شهری سمنان توجه ویژه‌ای به کنترل مصرف آب و استفاده بهینه از آن معطوف دارد.

وی می‌افزاید: یکی از بزرگترین مصرف کنندگان آب در شهر سمنان، فضاهای سبز است که شهرداری سمنان تاکنون برنامه‌های مدیریت مصرف و تأمین آب را در این حوزه به اجرا گذاشته است، انتقال و تصفیه پساب مهدی‌شهر، ایجاد تصفیه خانه فاضلاب شهر و ایجاد سیستم آبیاری قطره‌ای نمونه‌ای از این خدمات هستند.

شهردار سمنان می‌گوید: انتقال آب دریای خزر یکی از مهمترین برنامه‌هایی است که با اجرای آن می‌توان به تأمین آب شرب و خام برای مصارف صنعتی و غیرصنعتی در شهرهای نیمه خشک و خشک مانند شهر و استان سمنان امیدوار بود.

روش‌های نوین آبیاری

«سید محمد قاسمی» رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری سمنان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شهرداری سمنان طی سال‌های اخیر در خصوص مدیریت مصرف آب اقداماتی نظیر جداسازی کامل آب شرب از آب خام، توسعه شبکه‌های آبیاری تحت فشار و افزایش راندمان آبیاری، جایگزین کردن گیاهان پر آب و حساس با گیاهان بومی و مقاوم، ایجاد سایه اندازی در بستر چمن به وسیله کاشت درختان پهن برگ، ممنوعیت کاشت چمن و گونه‌های آب دوست، بهره برداری از پساب تصفیه خانه مهدی‌شهر، آبیاری در ساعات خنک شبانه روز و برنامه زمان بندی آبیاری‌ها بر اساس نیاز آبی گیاهان را در دستور کار خود قرار داده است.

وی می‌افزاید: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سمنان به جهت افزایش راندمان آبیاری و کاهش هدر رفت آب و نیز کاهش میزان تبخیر اقدام به افزایش شبکه آبیاری تحت فشار کرده است که این طرح در پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر از جمله پارک بانوان "فرشتا" که در مراحل نهایی احداث بوده، اجرایی شده و در این پارک از کاشت گونه‌های پر آب کاشت چمن خودداری شده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سمنان می‌گوید: سیستم آبیاری نوع "بابلر" برای درختان کهنسال که سالیان متمادی به صورت غرقابی آبیاری می‌شدند اجرایی شد و به جهت حفاظت از منابع آبی به مساحت ۳۵ هکتار انتقال پساب تصفیه خانه مهدی‌شهر صورت گرفت.

وی می‌افزاید: به صورت تقریبی ۸۰ درصد از بسترهای سبز شهر سمنان نظیر خیابان و بلوارها، رفیوژهای میانی، پارک‌ها و بوستان‌ها مجهز به شبکه‌های آبیاری تحت فشار و قطره‌ای شده‌اند.

قاسمی اظهار می‌کند: شهرداری سمنان در خصوص طرح احیای چاه‌های آب خام با توجه به نوع بافت و ساختار خاک شهر سمنان که روزنه‌ها یا چشمه‌های موجود در لوله‌ها، جداره‌ها و چاه‌های آب را پس از چند سال مسدود می‌کند و موجب کاهش دبی چاه می‌شود، برای نخستین بار با کمک شرکت‌های دانش بنیان و با بهره‌گیری از مواد شیمیایی اقدام به باز کردن چشمه‌های مسدود شده کرد که این عمل در نتیجه موجب افزایش دبی چاه‌ها شده است.

رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری سمنان می‌گوید: از دیگر اقدامات شاخص و طرح‌های مهمی که در زمینه استفاده بهینه از منابع آبی در دست اقدام است، می‌توان به تصفیه خانه جنوب شهر سمنان اشاره کرد که مطالعه و بررسی بر روی جمع‌آوری روان آب‌های سطحی و استفاده در فضای سبز شهری نیز در دستور کار قرار دارد.

وی می‌افزاید: رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف آب با توجه به مخاطبان فراوان خود نقش محوری را دارند و می‌توانند بر مخاطبان خود علیه بحران کم آبی و خشکسالی تأثیر بسزایی بگذارند همچنین این رسانه‌ها هستند که می‌توانند از روش‌های مختلف به موضوع کم آبی و ترویج الگوی صحیح مصرف ورود کنند و باید بیش از پیش در این زمینه فعال باشند.

کد خبر 509208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.