نمایندگان مجلس انقلابی با پرواز اختصاصی!

بررسی ریشه بحران‌های کم آبی، سرنوشت سفر ۳ نماینده مجلس به عراق، نحوه رسیدگی به شکایات و مشکلات سئوالات کنکور سراسری، نقش روسای جمهور سابق ایران در بروز مشکلات امروز خوزستان و بررسی اظهارات روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_ شنبه دوم مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ایران» هم‌درد با رنج «خوزستان» به بررسی ریشه بحران‌های کم آبی در کشور پرداخت و نوشت: بحران بی‌آبی خوزستان حالا به دغدغه‌ای ملی با هر نوع گرایش فکری و سیاسی تبدیل شده است. بحرانی که حتماً محصول بی‌تدبیری‌های مدیریتی طی چند دهه گذشته است. کارشناسان دلایل متعددی برای بروز چنین مشکلی نام می‌برند از جمله سدسازی‌های غیرکارشناسی شده‌ای که بحران‌ساز شده‌اند.

کاهش بارش‌های جوی هرچند اثرگذار بوده است اما وضعیت کشور همسایه یعنی عراق نشان می‌دهند اصل بحران در سوء‌مدیریت رخ داده است. مشکلاتی که باعث اعتراض مردم خوزستان و تجمعاتی نیز شده است.

فارغ از این که این اعتراض‌ها مانند هر اعتراضی می‌تواند مورد سوء‌استفاده‌های سیاسی قرار گیرد اما به واقع این حق مردم است که نسبت به شرایط دشوار خود معترض باشند. کما این که سال‌ها با تمام سختی‌ها سکوت کردند به امید آن که تدبیری برای بهبود وضعیتشان اندیشیده شود که نشد بنابراین اعتراض آنها در این شرایط به حق است.

چنانچه در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی منتشر می‌شود که نشان از غیر سیاسی بودن، مسالمت آمیز بودن و دادخواهانه بودن اعتراضاتشان است همچنین شاید بهتر باشد به ابعاد مختلف آسیب‌دیدگان پرداخت و فارغ از هرگونه نگاه سیاسی از بروز آسیب بیشتر جلوگیری کرد.

نمایندگان مجلس انقلابی با پرواز اختصاصی!

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نمایندگان مجلس انقلابی با پرواز اختصاصی!» به بررسی سرنوشت سفر ۳ نماینده مجلس به عراق پرداخت و نوشت: مجلس انقلابی هم معنا شد! همان انقلابی‌هایی که در طول دولت روحانی و مجلس دهم با هر شایعه‌ای درباره آغاز به کار پروژه جدید یا ارائه تسهیلات قانونی به افراد حقوقی فریاد وا اسلاما سر می‌دادند و از سیاه‌نمایی درباره اصلاح‌طلبان و اعتدالیون دریغ نداشتند، اکنون چهره واقعی خود را نمایان کردند.

سفر با پرواز اختصاصی به عتبات‌ عالیات به همراه خانواده! اگر چه به این سفر نرفتند، اما دهان به انتقاد از مجلس برای برنامه‌ریزی این سفر باز نکردند. نکته قابل تأمل آنجا بود که این نمایندگان مدعی می‌شوند از اختصاصی بودن سفر اطلاع نداشتند! در اذهان بسیاری هست که پورابراهیمی نماینده‌ای که نامش در لیست مسافران پرواز اختصاصی به عراق بود چندی قبل چنین گفته بود: «امروز مهم‌ترین مطالبه مردم این است که مسئولان با وحدت، انسجام و همدلی دست‌به‌دست هم دهند و برای رفع مشکل بیکاری و معیشت مردم که از ملموس‌ترین خواسته‌های آن‌هاست گام بردارند.»

همدلی مورد نظر این نماینده انقلابی سفر با هواپیمای اختصاصی به عراق و پس از لغو آن سفر به مشهد است؟! آیا نمایندگان مجلسی که خود را انقلابی می‌نامند نمی‌دانستند سفر به خوزستان برای بررسی مشکلات این استان و آرامش بخشیدن به مردم این استان ضروری‌تر از سفر به مشهد و عراق بود!

سفر خانوادگی سه نماینده مجلس به عراق موضوعی بود که سبب انتقاداتی در کشور شد. ماجرا از انتشار بخشی از نامه معاونت اجرایی مجلس خطاب به دهقانی فیروزآبادی مدیرکل امور مجلس وزارت خارجه در فضای مجازی آغاز شد که در آن تصریح شده بود محمدرضا پورابراهیمی به‌عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی‌، محمدرضا رضایی کوچی به‌عنوان رئیس کمیسیون عمران و سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به‌عنوان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عراق به اتفاق اعضای خانواده با پرواز اختصاصی به منظور زیارت عتبات‌عالیات به عراق عزیمت خواهند کرد.

زمان آغاز این سفر ۲۶ تیر و بازگشت آن اول مرداد ذکر شده بود. این سفر از آن جهت خبرساز شد که کشور در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد چنان که از یک‌سو بحران کرونا که سلامت مردم را به خطر انداخته و از سوی دیگر با توجه به اعتراضات خوزستان و سایر شهرها انتظار این بود که نمایندگان مجلس به چاره‌اندیشی بپردازند و سفر در این ایام توجیه نداشت.

ضمن این که با توجه به وضعیت اقتصادی خانوارهای ایرانی سفر با هواپیمای اختصاصی که نیازمند بودجه زیادی است، این تصور را در اذهان پدید آورد که دغدغه معیشت مردم برای نمایندگان معنایی ندارد و به‌دنبال استفاده از موقعیت‌های این‌چنینی مانند سفر به عراق با پرواز اختصاصی هستند.

نمایندگان مجلس انقلابی با پرواز اختصاصی!

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سکوت پس از مجادله‌» به بررسی نحوه رسیدگی به شکایات و مشکلات سئوالات کنکور سراسری پرداخت و نوشت: تا قبل از ۲۵ تیر ماه تقریباً یک هفته بود که هر خبرگزاری و سایت و رسانه‌ای را که می‌دیدید، خبری از جدال لفظی میان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی و سازمان سنجش داشت. ماجرای دشواری، خارج از محتوای کتاب درسی و حتی اشتباه بودن برخی سئوالات کنکور به خصوص در مبحث ریاضی، از همان روزهای پس از برگزاری آزمون سراسری خبرساز شده بود و بعد با ورود رسمی سازمان پژوهش به این بحث و آغاز مصاحبه‌ها و نامه‌نگاری‌های رئیس آن سازمان، موضوع اوج گرفت.

در یک هفته گذشته که خبرهای مربوط به اعتراضات مردم خوزستان، موضوع بی‌آبی و البته شدت گرفت پیک پنجم کرونا بیشترین تمرکز مخاطبان را به خود اختصاص داده است، آن دعوای رسانه‌ای دو سازمان هم گویا به فراموشی سپرده شده و از جواب‌هایی که این دو نهاد به هم می‌دادند و وعده‌هایی که برای پیگیری‌های متقابل می‌دادند دیگر خبری نیست. در عین حال موضوع از سوی کنکوری‌ها و خانواده‌های‌شان به فراموشی سپرده نشده است.

آنها هستند که همچنان بابت نحوه محاسبه نمرات آزمون سراسری امسال سردرگم مانده‌اند. او قبل از این که ماجرای نامه‌نگاری‌های میان دو سازمان شروع شود، پیش‌بینی کرده بود که نارضایتی داوطلبان بابت سئوال‌های آزمون سراسری به زودی سروصدایی به پا کند. نام او محفوظ می‌ماند؛ خودش معلم است و فرزندش هم از داوطلبان حاضر در کنکور امسال بود: «خودم سال‌ها معاون مقطع متوسط دوم بودم، معاون مدرسه بودم، با کنکوری‌ها و سئوالات‌شان آشنایی دارم. امسال هم چون فرزند خودم پایه دوازدهم ریاضی بود، بیشتر با این مساله درگیر شدم.»

نمایندگان مجلس انقلابی با پرواز اختصاصی!

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «‌تقصیر کدام رئیس‌جمهور است؟» به بررسی نقش روسای جمهور جمهور سابق ایران در بروز مشکلات امروز خوزستان پرداخت و نوشت: به دنبال اعتراضات اخیر در خوزستان به بحران کم‌آبی و بازداشت و زخمی‌شدن تعدادی، دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: به نیروهای امنیتی دستور داده شد بازداشتی‌های حوادث اخیر خوزستان که عمل مجرمانه‌ای نداشته‌اند به سرعت آزاد شوند. «علی شمخانی» پنجشنبه در توییتی نوشت: به نیروهای امنیتی دستور داده شد بازداشتی‌های حوادث اخیر خوزستان که عمل مجرمانه‌ای نداشته‌اند به سرعت آزاد شوند. اعتراض حق طبیعی و قابل پذیرش در جمهوری اسلامی است.

علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری هم درباره اعتراضات مردم خوزستان در توییتی نوشت: روحانی اعتراضات مدنی و حتی به خیابان آمدن را حق شهروندان خوزستانی دانست. شهروندانی که در کاهش بارندگی، خشکسالی شدید، گرمای طاقت‌فرسای ۵۰ درجه و بی‌آبی قرار دارند. این حق مسلم شهروندی آنهاست و نباید معترضان را به گروه‌های کوچک امنیت‌ستیز تقلیل داد.

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری هم در توییتی نوشت: ‏مردم خوزستان حق دارند به بحران آب معترض باشند. ‎تنش آبی در خوزستان زمانی آغاز شد که اجرای‬ طرح‌های آبرسانی در استان نیمه‌کاره ماند و با بی‌تدبیری، طرح‌های متعدد انتقال آب از سرشاخه‌های رودهای استان اجرایی شد؛ حال باید تبعات اجتماعی و امنیتی را مدیریت کرد قطعاً هیچ‌کس نباید خشونت را راه‌حل بداند.

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با طرح این سئوال مهم که چرا مسئولان مرتبط با خوزستان در این سال‌ها که برای حل مشکلات آب و سایر مشکلات موجود در آن استان تلاش نکرده‌اند مورد مواخذه قرار نمی‌گیرند، گفته است: روشن است که برای رفع مشکلات در این استان تلاش‌هایی صورت گرفته اما مسئولانی که سال‌های گذشته در خوزستان مسئولیت داشته‌اند و برای حل جدی مشکلات آنجا تلاش و کوشش شایسته و مؤثری نکرده‌اند باید مورد مواخذه قرار گیرند.

نمایندگان مجلس انقلابی با پرواز اختصاصی!

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «از مردم خوزستان هیچ گله‌ای نمی‌توان داشت» به بررسی اظهارات روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداخت و نوشت: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای اختلال ایجاد شده در دسترسی مردم به واکسن را عمدتاًً ناشی از بدقولی فروشندگان خارجی واکسن خواندند و گفتند: این مسئله یک‌ بار دیگر به مردم و مسئولان کشور یادآوری کرد که تکیه بر تولیدات دیگران موجب بروز مشکلات می‌شود بنابراین باید بتوانیم در همه مسائل روی پای خود بایستیم.

ایشان افزودند: البته در کنار تولید داخل ناگزیر از تولید خارجی مطمئن نیز استفاده می‌کنیم اما باید با تمرکز و تلاش بر روی تولید داخل جلوی منتظر و معطل ماندن مردم را گرفت و امیدواریم با توجه مسئولان، توزیع واکسن به آسانی و روانی کامل در بین مردم انجام شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به جهش‌های پی‌درپی ویروس و باقی ماندن خطرات آن، مردم را به استمرار رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی فراخواندند و گفتند: طولانی شدن قضیه بیماری نباید موجب کاهش حساسیت‌ها شود و در همه جا از جمله مراسم‌های گوناگون مذهبی و غیرمذهبی نیز باید اصل را بر رعایت کامل شیوه‌نامه‌های توصیه‌ شده از طرف مسئولین مانند ماسک و فاصله‌گذاری قرار داد.

ایشان خاطرنشان کردند: اگر مردم برای یک دوره، زحمت رعایت کامل شیوه‌نامه‌ها را قبول کنند، بیماری ریشه‌کن یا حداقل شیوع آن و ادامه خطرات جانی و خسارات مالی متوقف می‌شود.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای خطاب به مسئولان تأکید کردند: دستگاه‌های دولتی به‌صورت جدی از تولید واکسن‌های داخلی پشتیبانی کنند تا این کار به بهترین وجه انجام شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان به مشکلات مردم خوزستان اشاره کردند و گفتند: در روزهای اخیر یکی از نگرانی‌های واقعاًً دردآور، مسئله آب خوزستان و مشکلات مردم بود.

ایشان با گلایه از رعایت نشدن توصیه‌های متعدد قبلی درباره آب خوزستان و فاضلاب اهواز افزودند: اگر آن توصیه‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت مسلماً این وضع ایجاد نمی‌شد که مردم وفادار خوزستان را با وجود این همه امکانات و استعدادهای طبیعی و کارخانجات در استان، ناراضی و ناراحت کند.

نمایندگان مجلس انقلابی با پرواز اختصاصی!

کد خبر 509125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.