تدابیر کشورهای موفق جهان علیه کودک‌آزاری چیست؟

کودک‌آزاری بحرانی جهانی به حساب می‌آید که می‌تواند به اشکال مختلف رفتاری، جسمی، جنسی و عاطفی بر افراد زیر ۱۵ سال اعمال شود و رشد و شخصیت دائمی آن‌ها را تحت تاثیر قرار ‌دهد؛ البته متولیان امور در بسیاری از نقاط دنیا با اتخاذ تدابیری سنجیده محیط‌های امن برای رشد کودکان خود فراهم آورده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بریتانیا طی سال‌های متمادی به عنوان ایمن‌ترین کشور جهان برای کودکان شناخته شده است چرا که نرخ کودک‌آزاری در آن بسیار پایین است. دولت‌های سوئد، کانادا و استرالیا نیز در پی اعمال مقرراتی ویژه توانسته‌اند به ترتیب جایگاه‌های دوم تا چهارم کشورهای دوستدار کودک را از آن خود کنند. در واقع، در چنین کشورهایی چهارچوب‌های قانونی خاصی برای حمایت از کودکان اعمال شده است و دولت‌های آن‌ها سرمایه‌گذاری‌های لازم برای مبارزه با هرگونه خشونت در مقابل این قشر آسیب‌پذیر را فراهم آورده‌اند.

مقامات کشورهای ایمن جهان برای کودکان در کنار تمام اقدامات خود به بهبود وضعیت صنعتی کشور کمک می‌کنند و از رسانه‌ها نیز برای مبارزه با خشونت‌ علیه کودکان بهره می‌گیرند. جالب است بدانید که دانشمندان پس از انجام مطالعات متعدد به این نتیجه رسیده‌اند که سطح درآمد خانواده‌ها و میزان شیوع فقر در یک کشور جایگاه خیلی مهمی در سنجش میزان کودک‌آزاری ندارد و چه بسا کشورهایی غنی که بیشترین میزان این بحران را به خود اختصاص داده‌اند. در ادامه به تدابیر موفق‌ترین کشورهای جهان علیه کودک‌آزاری پرداخته می‌شود.

آموزش، مهمترین سهم کودکان بریتانیا علیه خشونت

بریتانیا به عنوان موفق‌ترین حکومت جهان در مقابله با بحران کودک‌آزاری تدابیر ویژه‌ای را به کار گرفته است؛ آموزش کودکان و والدین آن‌ها به صورت اجباری و در قالب دوره‌های آموزشی یکی از مهم‌‌ترین اقدامات مدیران این کشور به حساب می‌آید از سوی دیگر، دولت بریتانیا در واکنش به افزایش کودک‌آزاری‌های اینترنتی که اغلب به ناشناخته ماندن هویت شخص مجرم منجر می‌شود به طور مداوم تلاش می‌کند با بهره از تکنولوژی‌های روز دنیا، افرادی که در شبکه‌های مجازی قصد سوءاستفاده از کودکان و حتی سایر کاربران مجازی را دارند شناسایی کنند و جامعه هدف آن‌ها را مورد حمایت خود و تحت هشدار قرار دهند. در واقع بریتانیا رویکردی پیشگیرانه‌محور را در وقوع جرم‌های اینترنتی اتخاذ کرده است و به محض ظهور علائمی مبنی بر کودک‌آزاری در رسانه‌های اجتماعی از اشاعه آن پیشگیری می‌کند.

تدابیر کشورهای موفق جهان علیه کودک‌آزاری چیست؟

همچنین یکی از استراتژی‌های جالب انگلستان به منظور پیشگیری از وقوع کودک‌آزاری در کشور، شناسایی افراد بیگانه‌ای است که در سایر نقاط دنیا به سوءاستفاده از کودکان پرداخته‌اند و سفر به بریتانیا را در برنامه کار خود دارند؛ دولت از لحظه ورود، این افراد را با دقت تحت نظر قرار می‌دهد و اینگونه در پیشگیری از وقوع جرم کمک می‌کند. حمایت از قربانیان کودک‌آزاری از دیگر برنامه‌های بریتانیا در این زمینه به حساب می‌آید، در این راستا کودکانی که مورد آزار افراد فرصت طلب قرار می‌گیرند از حمایت دولت بهره‌مند می‌شوند و زمینه لازم جهت ادامه زندگی در رفاه و امنیت بیشتر برای آن‌ها فراهم می‌شود.

برگزاری اجلاس جهانی مشاوره علیه کودک‌آزاری در سوئد

سوئد اولین کشور دنیا بود که در سال ۱۹۷۹ طرح ممنوعیت کودک آزاری را مطرح کرد و نتیجه این شد که امروزه یکی از پیشتازان حمایت از حقوق کودکان در دنیا به حساب می‌آید. در فوریه سال ۲۰۱۸ دولت سوئد اجلاسی با حضور ۴۰۰ نفر از رؤسای کشورهای مختلف برگزار کرد تا این افراد استراتژی‌های خود برای خاتمه دادن به بحران کودک‌آزاری را با یکدیگر به اشتراک بگذارند در نهایت دولت سوئد استراتژی‌های مهمی را در دستور کار مبارزه با کودک‌آزاری در کشور قرار داد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به اعمال قوانین سختگیرانه علیه افراد سودجو، ایجاد محیط‌های ایمن برای فعالیت‌های کودکان و نوجوانان، حمایت از والدین و پرستاران کودکان، بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش درآمد خانواده‌ها، تأمین خدمات عمومی با کیفیت بالاتر، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای تقویت استعدادهای کودکان و نوجوانان و تاکید بر رعایت ارزش‌ها و هنجارهای عمومی اشاره کرد.

مشارکت فراگیر نهادهای کانادایی برای مبارزه با خشونت علیه کودکان

دولت کانادا به عنوان سومین کشور ایمن جهان برای کودکان، بخش اعظمی از بودجه خود را صرف تحقق حقوق و تامین رفاه کودکان کرده است. مدیران این کشور همکاری با نهادهای مختلف، بخش‌های خصوصی و عمومی را در رأس برنامه‌های مبارزه با کودک‌آزاری قرار داده‌اند و حتی به طراحی جنبشی تحت عنوان "ابتکار خشونت در خانواده" پرداخته‌اند که در این برنامه، ۱۴ سازمان مختلف با یکدیگر برای خاتمه دادن به خشونت و حمایت از قربانیان همکاری دارند. این سازمان‌ها به شناسایی مؤلفه‌های مخاطره‌آمیز در خانواده‌های مختلف و بررسی احتمال وقوع خشونت در آن‌ها می‌پردازند سپس رویکردهایی برای پیشگیری از هرگونه رفتار نامسالمت‌آمیزی در خانواده‌ها اتخاذ می‌کنند.

در واقع، کانادا به رفع کودک‌آزاری ابتدا در سطح خانواده و سپس جامعه پرداخته و از این طریق توانسته است در لیست بهترین کشورهای جهان در مبارزه با سوءاستفاده از کودکان قرار گیرد. آگاهی از وضعیت و احساسات کودکان، برقراری ارتباط با آن‌ها، زمینه‌سازی برای افزایش رفاه کودکان در محیط‌های عمومی و سهیم کردن کودکان در طراحی فضاهای بازی آن‌ها جهت افزایش اعتماد به نفس این قشر آسیب‌پذیر از دیگر اقداماتی است که دولت کانادا برای به حداقل رساندن کودک‌آزاری در پیش گرفته است.

تدابیر کشورهای موفق جهان علیه کودک‌آزاری چیست؟

ریشه‌یابی علت کودک‌آزاری‌های پیشین در استرالیا

استرالیا نیز در مبارزه با بحران کودک‌آزاری بسیار موفق عمل کرده و توانسته است آمار خشونت علیه کودکان را به حداقل برساند. دولت استرالیا مانند کانادا جلب مشارکت نهادهای مختلف کشور برای به حداقل رساندن کودک‌آزاری را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و از آن‌ها خواسته است هر یک با اتخاذ استراتژی‌هایی کودکان را تحت حمایت خود درآورند. از سوی دیگر، ممنوعیت تنبیه کودکان در مراکز آموزشی به شکل یک قانون درآمده است به طوری که متخلفان با پیگرد شدید دولت مواجه می‌شوند و چه بسا جریمه‌های سنگین یا دوره‌های حبس طولانی‌مدت برای آن‌ها اعمال شود علاوه بر این، استرالیا به ریشه‌یابی علت کودک‌آزاری‌هایی می‌پردازد که تاکنون اتفاق افتاده است و تلاش می‌کند از این طریق، وقوع موارد مشابه در آینده را به حداقل برساند. برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای استعدادیابی در میان کودکان و نوجوانان، آموزش مهارت‌های مختلف مطابق با علاقه این قشرها و بهبود روابط بین کودکان و اعضای خانواده خود از دیگر اقداماتی است که دولت استرالیا برای به حداقل رساندن کودک‌آزاری در کشور پیش گرفته و به نتایج مثبت آن دست یافته است.

کد خبر 509073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.