میزان اثربخشی واکسن چینی سینوفارم بر روی کرونای دلتا

گونه‌ی دلتا که برای نخستین بار سال گذشته در هند شناسایی شد، اکنون به گونه غالب ویروس در سراسر جهان بدل شده است و عامل افزایش اخیر در موارد کرونا در بسیاری از کشورها از جمله انگلیس، اندونزی، آمریکا و کره جنوبی است.

به گزارش ایمنا، به نقل از رویترز، نخستین بررسی منتشرشده درباره اثربخشی واکسن چینی سینوفارم نشان می‌دهد که پاسخ‌های آنتی‌بادی ناشی از آن در برابر گونه واگیرتر دلتای کرونایروس ضعیف‌تر است.

در افرادی که واکسن کرونای BBIBP-CorV ساخت شرکت سینوفارم را دریافت کرده بودند، سطح آنتی‌بادی نسبت گونه دلتای کرونای ویروس نسبت به گونه ابتدایی ویروس که در ابتدا در ووهان شناسایی شد، ۱.۳۸ برابر کاهش نشان می‌دهد.

این بررسی آزمایشگاهی بر اساس نمونه‌های گرفته شده از افراد واکسینه‌شده با این واکسن در سری‌لانکا به طور مشترک بوسیله دانشمندان سری‌لانکایی و دانشمندان انگلیسی در دانشگاه آکسفورد انجام شده است.

گونه دلتا که برای نخستین بار سال گذشته در هند شناسایی شد، اکنون به گونه غالب ویروس در سراسر جهان بدل شده است و عامل افزایش اخیر در موارد کرونا در بسیاری از کشورها از جمله انگلیس، اندونزی، آمریکا و کره جنوبی است.

این بررسی درباره واکسن سینوفارم (با نام رسمی گروه ملی داروسازی چین) که پیش از داوری همتا انتشار یافته است، همچنین کاهش ۱۰ برابری آنتی‌بادی بر ضد گونه‌ی بتا (که در ابتدا در آفریقای جنوبی شناسایی شد) را نشان داد.

این پژوهشگران می‌گویند هیچ تفاوتی میان سطح آنتی‌بادی‌ها نسبت به این دو گونه‌ی کروناویروس در خون افراد واکسینه‌شده با سینوفارم و و خون افرادی که به طور طبیعی دچار عفونت شده بودند، نیافتند.

به گفته این پژوهشگران، با توجه به این یافته‌ها واکسن سینوفارم ممکن است بتواند باعث ایجاد پاسخ ایمنی بر اساس آنتی‌بادی در برابر دو این دو گونه کروناویروس به همان اندازه عفونت طبیعی با آنها شود.

بنابه گزارش سلام نو، واکسن دو دوزی سینوفارم یکی از پرمصرف واکسن‌های کرونا در چین است و سینوفارم وعده داده است که تا ۱۷۰ میلیون دوز این واکسن را تا میانه سال ۲۰۲۲ در اختیار برنامه کواکس سازمان جهانی بهداشت قرار دهد تا به سایر کشورها داده شود.

کد خبر 508856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    8 8
    بنده یک هفته هست که واکسن مرحله دوم سینوفارم تزریق کردم هنوز عضلاتم درد داره این طبیعیه یا باید مراجعه کنم دکتر
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      0 0
      سلام من چند روزاست‌دوزدوم واکسن سینوفارم‌رازدم‌ولی‌هنوز‌بدن‌دردهستم‌خواهش‌میکنم‌جواب‌بده‌چکارکنم