جهان در حرکت به سمت آموزش مادام‌العمر شهروندان

شهرهای یادگیرنده به نقاطی از دنیا اتلاق می‌شود که در آن‌ها مدیران شهرها تمام تلاش خود رابه کار می‌گیرند تا نرخ بیسوادی میان مردم را به حداقل برسانند و از آن‌ها افرادی توانمند و خودکفا بسازند؛ امروزه مقامات در اغلب نقاط دنیا تلاش می‌کنند خود را در لیست شهرهای یادگیرنده جهان قرار دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که هر چه آگاهی ساکنان یک شهر از محیط پیرامون خود بیشتر باشد به هنگام مواجهه با بحران‌ها چالش‌های کمتری پیش روی آن‌ها و مقامات محلی قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، افزایش دانش مردم از آن‌ها افرادی خودکفا به وجود می‌آورد و زمینه را برای دستیابی به فرصت‌های شغلی فراهم می‌آورد که این امر به سهم خود در بهبود کیفیت زندگی آنان از جنبه‌های مختلف و همچنین رونق اقتصادی کشور بسیار مؤثر واقع می‌شود. در همین راستا، اخیراً مدیران در بسیاری از نقاط مختلف دنیا به جنبش شهرهای یادگیرنده پیوسته و در تلاشند امکان آموزش مادام‌العمر را برای ساکنان خود فراهم آورند. در ادامه به معرفی چند نمونه موفق از این شهرها و البته استراتژی‌های آن‌ها پرداخته می‌شود.

هانگژو؛ نوآوری همراه با حفظ بیشینه تاریخی

هانگژو که در سراسر جهان به عنوان زیباترین شهر چین شناخته شده، به طور موفقیت‌آمیزی مدرنیته را با آئین باستانی تلفیق کرده است. مدیران این شهر برای اینکه در پیوستن به جنبش شهرهای یادگیرنده موفق عمل کنند، شعار " دولت هدایت می‌کند، جامعه همکاری می‌کند و عموم مردم نیز مشارکت می‌کنند" را سر داده است. در این شعار، یادگیری مادام‌العمر تمام مفاهیم زندگی به تمام مردم، در هر جای شهر، بدون هیچ چون و چرایی و در هر زمان ممکن مورد تاکید قرار می‌گیرد و در واقع، مدیران در تلاش هستند استانداردهای زندگی و فرهنگ یادگیری چه در خانواده یا در محل کار را در میان شهروندان ترویج دهند.

جهان در حرکت به سمت آموزش مادام‌العمر شهروندان

در همین راستا، مقامات هانگژو تلاش می‌کنند استراتژی‌های جدیدی شکل دهند تا با آموزش مردم و افزایش قابل توجه سطح آگاهی آنان از محیط زندگی خود، در لیست شهرهای یادگیرنده قرار گیرند که البته رسیدن به این هدف مستلزم اعمال اقدامات متعددی است. به عنوان مثال، مدیران شهر در حال طراحی یک سیستم آموزشی جدید هستند که در آن مردم به مدت ۱۵ سال تحت آموزش قرار می‌گیرند؛ آن‌ها می‌خواهند پلتفرم‌های خدمات یادگیری متعددی به وجود آورند و به عنوان مثال، مردم در ۱۵ دقیقه‌ای محل سکونت خود بتوانند تنها از طریق پیاده‌روی به یک مرکز آموزشی دسترسی پیدا کنند؛ توسعه فعالیت‌های یادگیری خلاقانه و متنوع نیز در دستور کار هانگژو قرار دارد؛ مقامات در حال احداث نهادهای یادگیری جدید هستند و در نهایت، ایجاد تدابیر یادگیری مادام‌العمر فراگیر از اولویت‌های مهم زیباترین شهر چین به شمار می‌رود. مدیران هانگژو همچنین در نظر دارند سیاست‌های یادگیری کنونی را نیز تغییر دهند و سیستم مدیریت را نیز تقویت کنند.

جهان در حرکت به سمت آموزش مادام‌العمر شهروندان

سرس؛ توانمندسازی شهروندان در استفاده حداکثری از استعدادهای خود از طریق آموزش مادام‌العمر

سرس یکی از واحدهای منطقه‌ای یونان در منطقه جغرافیایی مقدونیه به شمار می‌رود که مقاماتش توانسته‌اند با تلاش‌های بی‌دریغ خود، نام این منطقه کوچک را در لیست شهرهای یادگیرنده جهان قرار دهند. از زمان آغاز بحران مالی در یونان و منطقه سرس، تولید محصولات کشاورزی در آن به طور قابل توجهی کاهش یافته و این در حالی است که معیشت بخش اعظم مردم شهر بر صنعت زراعت استوار است. در حال حاضر نرخ بیکاری در سرس به طور قابل چشمگیری افزایش یافته و اثرات بسیار نامطلوبی در شهر و زندگی شهروندی به جای گذاشته است.

مقامات محلی سرس برای اینکه منطقه را در لیست شهرهای یادگیرنده جهان قرار دهند و از مشکلات مالی مردم بکاهند به ایجاد فرصت‌های متعددی برای تمام اقشار جامعه، کوچک و بزرگ، زن و مرد و افراد سالم یا دارای معلولیت جسمی فراهم آورده‌اند. در این راستا، آموزش مادام‌العمر جامعه برای استفاده بهینه از توانایی‌های خود در اولویت برنامه‌های مدیران قرار دارد به این صورت که زمینه آموزش افراد برای شناسایی مهارت‌های آنان و تقویت این توانایی‌ها فراهم می‌آید ضمن اینکه دسترسی به فناوری‌های مدرن نیز برای تمام آن‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

جهان در حرکت به سمت آموزش مادام‌العمر شهروندان

در نتیجه مردم در زمینه استفاده از مهارت‌های خود برای کارآفرینی توانمند می‌شوند و خود نیز می‌توانند این مهارت‌ها را به سایر هم‌نوعانشان آموزش دهند تا نرخ بیکاری در شهر و پیامدهای نامطلوب آن به طور قابل توجهی کاهش یابد.

تمرکز بر افراد آسیب‌پذیر و گروه‌های ساکن در مناطق محروم در اولویت برنامه‌های مقامات سرس خواهد بود که قرار است این کار از طریق همکاری نهادهای مختلف برای شناسایی این افراد انجام پذیرد.

افزایش برابری در شهر امان و سراسر اردن

کشور اردن از دیرباز تا به امروز میزبان مردمی از نژادها و فرهنگ‌های متعدد بوده است. مدیران امان، پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور به عنوان یک شهر یادگیرنده دائماً در تلاشند تنوع فرهنگی در شهر را تقویت و در میان مردم حس برابری به وجود آورند. برای رسیدن به این هدف، توجه برابر به تمام مردم و برآورده کردن نیازهای آنان بدون در نظر گرفتن زمینه قومی، نژادی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که خوشبختانه مدیران شهر توانسته‌اند با موفقیت تمام به این هدف دست یابند.

در این راستا، آموزش مادام‌العمر تمام مردم جهت ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوامع محلی در اولویت برنامه‌های مقامات شهر قرار گرفته و این رویداد برای اولین بار در دنیای عرب اتفاق افتاده است.

مدیران شهر بر این باورند که افزایش دانش و یادگیری شهروندان، مهم‌ترین رویکرد برای مبارزه با مشکلاتی نظیر کمبود منابع، نابرابری، نبود اتحاد میان مردم و بی‌تفاوتی آنان نسبت به محیط زندگی خود محسوب می‌شود. مقامات عمان به منظور رسیدن به اهداف خود، مردم را در فعالیت‌های مختلف به هم پیوند می‌دهند و آن‌ها را به اشتراک دانسته‌های خود با اعضا گروهشان تشویق می‌کنند. علاوه بر این، کلاس‌های آموزشی متعددی برگزار می‌شود که در آن شهروندان پایتخت عمان یاد می‌گیرند مهارت‌ها و دانش خود را در اختیار سایر ساکنان شهر و همچنین گردشگران قرار دهند.

جهان در حرکت به سمت آموزش مادام‌العمر شهروندان

کد خبر 508685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.