صبح جولای؛ جالب‌ترین سنت تابستانی بلغارستان

صبح جولای یکی از جدیدترین و البته جالب‌ترین رسوم بلغارستان است که در آن هزاران نفر از مردم این کشور در تاریخی مشخص به تماشای طلوع آفتاب در ساحل دریا می‌پردازند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از جدیدترین رسوم مردم بلغارستان برای استقبال از تابستان، رویداد "صبح جولای" است که از دهه ۱۹۸۰ پایه‌گذاری شده است. این جشنواره ریشه در جنبش مخالفین شوروی سابق دارد و نمادی از اشتیاق شکست‌ناپذیر بلغارها برای داشتن آزادی است، اشتیاقی که در سال ۱۹۸۹ به جشن آزادی بلغارستان تبدیل شد. در طول این رویداد صدها و حتی هزاران نفر از سراسر این کشور راهی ساحل دریای سیاه می‌شوند و تابستان را جشن می‌گیرند، فصلی طولانی که هر روز آن حس و حال تعطیلات را دارد، اما به طور کامل و برای همه تعطیل نیست.

در رویداد "صبح جولای" مردم در ساحل دریای سیاره اردو می‌زنند، جشنواره موسیقی برگزار می‌کنند و با شرکت در هر برنامه‌ای که به این مناسبت برگزار شده است به تفریح و شادی می‌پردازند. گروهی از مردم نیز "صبح جولای" را با مسافرت به شهرهای وارنا و بورگاس یا دیگر استراحتگاه‌های توریستی در دریای سیاه یا رفتن به مکان‌های طبیعی کمپینگ مانند "ایراکلی" یا "کارا دره" جشن می‌گیرند. عده‌ای نیز به جای این که سوار اتومبیل شوند یا به ساحل بروند، در زادگاه خود می‌مانند و بهترین رویداد "صبح جولای" را برای خود و خانواده‌شان رقم می‌زنند. در حالت کلی جشن "صبح جولای" رویدادی بسیار عظیم و باشکوه است که در سراسر این کشور به شکل‌های مختلف و با برنامه‌های گوناگون برگزار می‌شود و هر یک از دیگری جالب‌تر است.

نام رویداد "صبح جولای" از آهنگی بریتانیایی گرفته شده که توسط گروه موسیقی "Uriah Heep" اجرا می‌شود. این گروه در زمان برگزاری جشن، آهنگ مذکور را در روستای کامن برایاگ، واقع در شمال ساحل بلغارستان اجرا می‌کنند. صخره‌های ساحل این روستا شرقی‌ترین نقطه کشور است و بدین‌ ترتیب اولین نقطه از بلغارستان است که تابش اشعه‌های خورشید را روی زمین خود حس می‌کند.

همچون هر رویداد فرهنگی دیگری، "صبح جولای" نیز برگرفته از افسانه‌ای است که در درجه خاصی از جذابیت و ابهام سینه به سینه نقل شده است. بنا بر این افسانه، مردی جوان که در اواخر دهه ۱۹۷۰ (در دورانی که بلغارستان هنوز دارای یک دیکتاتوری کمونیستی و خدمت سربازی اجباری بود)، در ارتش خدمت می‌کرد، مشغول نگهبانی شبانه بود؛ وی که به تازگی به جنبش هیپی گرویده بود روحیه‌ای سرشار از طلب صلح و آرامش داشت، معتقد بود هیچ‌کس نباید "صبح جولای" را به تنهایی ببیند.

در افسانه‌ای دیگر آمده است که یک شب سه دوست در حال عبور از ساحل بودند و در حالی که یک ضبط پخش موسیقی به همراه داشتند، به نوبت موسیقی‌های مورد علاقه خود را پخش می‌کردند. درست در زمان طلوع آفتاب نوبت رسید به فردی که به آهنگ Uriah Heep علاقه داشت و همزمان با طلوع خورشید، آواز "صبح جولای" نیز شروع به پخش شد  و بدین‌ترتیب پایه‌گذار این سنت زیبا شد.

با این حال این روایات فقط سعی در ارائه توجیهی برای موجودیت بخشی به این سنت نوین در دروان قدیم دارند تا بدین طریق راهی برای تأیید و سندیت‌بخشی به آن بیابند. در اصل رویداد "صبح جولای" پس از شبی افسانه‌ای شکل گرفت که عده‌ای از مردم بلغار، اوایل تابستان در ساحل دریای سیاه جمع شدند و هر سال بر تعداد آن‌ها افزوده شد تا این که "صبح جولای" به عنوان جشنی پذیرفته شده در سراسر کشور برگزار شد و این کل داستان تولد این سنت مدرن است.

کد خبر 508617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.