توضیح شهردار خرم‌آباد در خصوص لایروبی نشدن رودخانه خرم‌رود

توجه نکردن شرکت آب منطقه‌ای به لایروبی رودخانه خرم رود باعث شد تا این موضوع در یکصد و پنجاه و دومین جلسه شورای اسلامی شهر خرم آباد مطرح شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رستم کوشکی، رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد در این جلسه اظهار کرد: از چند ماه پیش که مطابق دستور معاونت حقوقی رییس جمهوری و رئیس رفع اختلافات حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور لایروبی و تنظیف رودخانه خرم رود به آب منطقه‌ای واگذار شده است.

وی افزود: عمل تنظیفی که هر سال توسط شهرداری انجام می‌شد این بار با انجام وظیفه نکردن شرکت آب منطقه‌ای مواجه شده و بلاتکلیف مانده و تنظیف رودخانه مطالبه بحق مردم شهر شده است.

شورای اسلامی شهر خرم آباد از شهردار خرم آباد خواستار ارائه توضیح در خصوص حواشی‌های اخیر و لایروبی نشدن رودخانه توسط شرکت آب منطقه‌ای شد.

شهردار خرم آباد در پاسخ به رئیس شورا با انتقاد از شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: اداره کل حقوقی قوه قضائیه در سنوات گذشته به صراحت اعلام کرد که لایروبی رودخانه‌ها در محدوده شهرها از وظایف وزارت نیرو است ولی لایروبی، احداث دیواره حفاظتی، آزادسازی حریم و تنظیف رودخانه‌ها همچنان و به صورت سنتی و عرف، توسط شهرداری‌ها انجام می‌شد که هزینه هنگفتی برای شهرداری مقروض خرم آباد در پی داشت.

محمد شریفی، افزود: محول شدن لایروبی به شرکت آب منطقه‌ای به مذاق مدیر آن خوش نیامد و موضوع به هیأت حل اختلاف دستگاه‌های اجرایی استان کشیده شد و باز لایروبی و تنظیف رودخانه بر عهده شرکت آب منطقه‌ای گذاشته شد و این بار نیز، آن را نپذیرفت و از طریق معاونت حقوقی رئیس محترم جمهور نسبت به این تصمیم  اعتراض کرد.

وی تصریح کرد: در نهایت معاونت حقوقی رئیس جمهوری پس از بررسی‌های مجدد طی نامه‌ای در فرودین‌ماه ۹۹ اعلام کرد که لایروبی، احداث دیواره حفاظتی و تنظیف رودخانه‌های محدوده شهر بر عهده وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای است.

شریفی با بیان این که برای پنجمین بار معاونت حقوقی رییس جمهوری تمام امورات نگهداری رودخانه را به وزارت نیرو واگذار کرده، خاطرنشان کرد: مطابق قاعده فقهی اگر کسی از چیزی نفع می‌برد جبران خسارت و ضرر و زیان نیز بر عهده وی است بنابراین زمانی که شرکت آب منطقه‌ای، آب و شن و ماسه رودخانه‌ها را به فروش می‌رساند لذا ساماندهی تمام امور رودخانه‌ها نیز از وظایف این دستگاه اجرایی است.

شهردار خرم آباد مکاتبات شهرداری با آب منطقه‌ای در خصوص لایروبی رودخانه را بیش از ۳۰ نامه رسمی و اداری با قید تاریخ عنوان و اظهار کرد: شهروندان بدانند بیش از ۳۰ نامه به آب منطقه‌ای فرستاده‌ایم ولی دریغ از یک پاسخ و همین‌جا در تریبونی که متعلق به شهروندان خرم آباد است اعلام می‌کنم تا قبل از شروع بارندگی برای حفظ جان و مال شهروندان و زیرساخت‌های شهری، شرکت آب منطقه‌ای بدون هیچ بهانه‌ای ورود کند.

وی تاکید کرد: این دستگاه اجرایی باید نسبت به انجام وظایف محوله اقدام کند در غیر اینصورت تمام مسئولیت حقوقی و کیفری متوجه مدیران شرکت آب منطقه‌ای بوده و باید تحت عنوان ترک فعل مورد تعقیب قرار گیرند.

کد خبر 508479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.