روح صنایع دستی پرآوازه می‌شود؟

این روزها شور و اشتیاقی برای برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی در بین اهالی این صنعت برپا شده و جرقه‌ای امیدبخش در صنعت رو به سردی و فراموشی آنها زده است که پرسشی به همراه دارد. پیشکش جشنواره چیست؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، دهلیز تو در توی صنایع دستی و پیچ و خم دست هنرمند، آوازی است خوش آهنگ و نوایی است دلنشین. روحی که در گوشه گوشه شهر اصفهان خانه کرده و دیگر به بخشی از هویت آن تبدیل شده است. طبق فراخوان نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران با توجه به فعالیت بیش از ۵۰ هزار هنرمند صنایع دستی در اصفهان که یک سوم فعالان صنایع دستی جهان را شامل می‌شود، اولین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران در بخش‌های مسابقه بین المللی نشان دست خلاق، نشان همای زرین، مسابقه ملی فرش، مسابقه ملی طراحی فرش دستباف، مسابقه طراحی خلاقانه صنایع دستی، مسابقه ملی طراحی پوشاک با صنایع دستی، مسابقه بسته بندی صنایع دستی و مسابقه ملی استار تاپ‌های صنایع دستی با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی و تخصصی و اجلاس شهرهای جهانی و ملی صنایع دستی به همراه نمایشگاه آثار هنرمندان در مرداد ماه ۱۴۰۰ با مشارکت وزارت میراث فرهنگی، اداره کل میراث استان، و شهرداری اصفهان برگزار می‌شود. از سویی به گفته وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، در این جشنواره بالاترین نشان صنایع دستی دنیا در جمهوری اسلامی ایران یعنی "نشان دست خلاق" به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

این جشنواره که از دهم تا سیزدهم مردادماه در اصفهان، شهر جهانی و خلاق صنایع دستی برگزار می‌شود، برای فعالان این صنعت پیشکش‌هایی در نظر گرفته است که مهم‌ترین آن پر آوازه شدن روح صنایع دستی اصفهان در جهان است. خبرنگار ایمنا به این مناسبت با نورالله عبداللهی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان گفت و گویی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

از دید شما جشنواره بین‌المللی صنایع دستی از لحاظ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی چه تأثیراتی خواهد داشت؟

این جشنواره از جنبه‌های مختلف تأثیرگذار خواهد بود و یکی از مهمترین این تأثیرات که می‌توان گفت برای اصفهان یک مزیت به شمار می‌شود، حفظ رتبه شهر جهانی و خلاق صنایع دستی در جهان است چرا که لازمه حفظ این عنوان ارزشمند در جهان، میزبانی چنین رویدادهای جهانی در اصفهان است. باقی ماندن اصفهان به عنوان شهر جهانی و شهر خلاق صنایع دستی، مهمترین توجیه اقتصادی این جشنواره است و می‌تواند باعث تبدیل شدن اصفهان به یک "برند" شود و به و رونق گردشگری آن کمک کند. همچنین گردشگری که به این شهر سفر می‌کند نیز، مشتاق صنایع دستی آن می‌شود. علاوه بر این، جشنواره بین‌المللی صنایع دستی نگاه‌ها را از سراسر دنیا معطوف خود می‌کند، زیرا شورای جهانی صنایع دستی هم با جشنواره همکاری دارد. از این رو تبلیغاتی که صورت می‌گیرد، آوازه صنایع دستی ایران و به خصوص اصفهان را به گوش جهان می‌رساند.

این جشنواره از چه طریقی می‌تواند به حفظ چنین عنوانی کمک کند؟

هر ساله گزارشی از مجموعه اقداماتی که در شهر اصفهان انجام می‌شود به شورای جهانی صنایع دستی ارائه می‌شود. بنا بر این گزارش‌ها است که شورای جهانی صنایع دستی، شایستگی شهر را برای چنین عنوانی تأیید می‌کند. این برنامه‌ها و جشنواره‌ها، درواقع رزومه عملکردی شهر هستند. برندینگ، تبلیغات و شناخته شدن ایران در دنیا به عنوان نشان دست خلاق از دیگر مزایای آن است.

مهمترین دستاورد چنین جشنواره‌ای چیست؟

از آنجایی که کم کم به دوران پسا کرونا نزدیک می‌شویم و واکسیناسیون آغاز شده، بعد از حدود یک سال و نیم رکود در این صنعت، جشنواره می‌تواند جنب و جوش و شور و حالی به صنایع دستی بدهد و ارتباط و اتصال نزدیکی را با هنرمندان این عرصه ایجاد کند. علاوه بر این جوایز در نظر گرفته شده در آن، می‌تواند تأثیر گذار باشد و باعث افزایش انگیزه در هنرمندان شود. از طرفی جشنواره یک رویداد است و باعث می‌شود میلیون‌ها نفر به تعداد گردشگران شهر اضافه شود. گرچه محدودیت‌هایی با توجه به شیوع ویروس کرونا وجود دارد، اما امیدواریم این جشنواره پایه گذاری برای سال‌های پیش رو باشد و به بهترین نحو ممکن انجام شود.

برای برگزاری جشنواره بین‌المللی صنایع دستی، با چه چالش‌هایی مواجه بودید؟

مهمترین چالش ما شیوع ویروس کرونا بود. تا حدی که تا به حال هم دقیق نمی‌دانیم که این جشنواره کاملاً به صورت مجازی باشد یا شامل بخش حضوری هم باشد. یکی دیگر از چالش‌های مهمی که در بخش مدیریتی با آن رو به رو شدیم، فوت مرحوم دکتر فریدون الهیاری بود که به نوعی محور اصلی اجرای این برنامه محسوب می‌شد. نبود ایشان باعث ایجاد یک خلأ در فرایند برنامه‌ریزی شد البته کل اعضای مجموعه به صورتی هماهنگ در حال همکاری هستند تا حق اصفهان در این زمینه به نحو شایسته‌ای ادا شود.

تا به حال استقبال‌ها از جشنواره چگونه بوده است؟

تا به امروز آثار بسیار زیادی از اکثر استان‌های کشور ارسال شده و می‌توان گفت استقبال خوب بوده است البته با توجه به تعویقی که در تاریخ برگزاری جشنواره رخ داد، مدت ارسال آثار تا اول مرداد تمدید شد و هنوز هم برای ارسال آثار فرصت هست. خوشبختانه هنرمندان بزرگی، که به گونه‌ای از وزنه‌های این صنعت محسوب می‌شوند، آثار خود را ارسال و در جشنواره شرکت کرده اند. همه اینها سطح کیفی جشنواره را بالا برده است.

سخن پایانی

تقاضای ما از هنرمندان بزرگ شهر این است که در این جشنواره شرکت کرده و با حضور خود بر ارزش آن بیفزایند. برای این برنامه همگی باید دست به دست هم بدهیم. با شرکت هنرمندان ارزشمند کشور و کمک رسانه‌ها قدرت جشنواره افزایش می‌یابد و این خدمتی به شهر جهانی صنایع دستی محسوب می‌شود.

کد خبر 508414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.