گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در مورد تخلفات وزارت نفت تصویب شد

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: کلیات دو گزارش نظارتی این کمیسیون در خصوص تخلفات وزارت نفت در موضوع بهره‌برداری ناقص از خط لوله گوره- جاسک و ارائه گزارش ناصحیح در خصوص بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها تصویب شد و جهت قرائت در صحن به هیات رئیسه مجلس ارسال خواهد شد.

علی خضریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص نشست روز گذشته کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این جلسه گزارش‌های کمیسیون در مورد موضوعات مذکور بررسی و جمع‌بندی شد. بر این اساس از سال ۱۳۹۸ پیرو تحریم‌های آمریکا مبنی بر ممانعت از مشارکت شرکت‌های بین‌المللی در اجرای طرح‌های پالایشگاهی و فروش سوخت، میزان واردات بنزین با افت قابل‌توجهی مواجه شد و با عنایت به کاهش حجم ذخایر استراتژیک سوخت کشور، موضوع اختلاط بنزین تولیدی با ترکیبات پتروشیمی به منظور جبران کسری بنزین وارداتی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت و به دنبال آن بحث سرطان‌زا بودن این محصولات به علت داشتن میزان بالای بنزن، نگرانی‌های جدی را در سطح جامعه ایجاد کرد.

وی افزود: بررسی‌های کمیسیون حاکی است که گزارش سازمان حفاظت محیط زیست در مورد میزان آلایندگی بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها به دلایل مختلف از جمله تعارض منافع در مورد واردات بنزین آن هم در زمان اوج تحریم‌ها، غیرواقعی یا حداقل فاقد دلایل کارشناسی کامل بوده است و با عنایت به مراتب فوق و مستندات نتایج حاصله، افزایش سرطان‌ها طی سال‌های گذشته با ریفرمیت تولیدی پتروشیمی‌ها از لحاظ علمی اثبات نشده است همینطور میزان بنزین ریفرمیت تولیدی پتروشیمی‌ها پایین‌تر و برخی مشابه ریفرمیت پالایشگاهی است بنابراین بنزین تولید شده از ریفرمیت پتروشیمی‌ها حداقل مشابه بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها بوده است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بحث دیگری که در جلسه روز گذشته بررسی و جمع‌بندی شد، گزارش تبعات بهره‌برداری ناقص از خط لوله گوره به جاسک بود و با توجه به این‌که احداث هر خط لوله دارای چهار بخش عمده است که این بخش‌ها مکمل یکدیگر بوده و باید به طور همزمان ایجاد شود تا بهره‌برداری از خط لوله به صورت صیانتی، ایمن و در چارچوب چرخه عمر آن انجام شود، اما در مورد خط لوله مذکور این اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: هم اکنون از چهار بخش عمده پروژه، فقط بخش خط لوله انجام شده و تلمبه‌خانه شماره دو نیز به صورت ناقص اجرا شده است که در نتیجه آن بخش‌های دیگر پروژه به موقع و همزمان با احداث خط لوله، به اتمام نرسیده است. این اقدامات در درازمدت ممکن است موجب بروز حوادث و اتفاقاتی شود که شاید در زمان وقوع آن مدیران فعلی بر سر کار نباشند، لذا این میراث را برای آیندگان برجا خواهند گذاشت، بنابراین لازم است مسئولان ارشد کشور در جریان مخاطرات راه‌اندازی زودهنگام و بلاوجه این پروژه قرار بگیرند.

کد خبر 508197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.