جدال لفظی مقامات ایران و آمریکا

تاثیر اصلاح نظام تعرفه گذاری انرژی و مهمترین چالش دولت سیزدهم از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_ دوشنبه ۲۸ تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یارانه عادلانه مصرف برق را خاموش می‌کند» به بررسی تأثیر اصلاح نظام تعرفه گذاری انرژی پرداخت و نوشت: انتشار قبض بیش از چهار میلیون‌ و ۶۰۰ هزار تومانی یکی از فوتبالیست‌ها اظهار نظرهای زیادی را به همراه داشت به طوری‌ که برخی کارشناسان معتقدند فارغ از دلایل این میزان مصرف برق که بالغ بر ۲۰ برابر استاندارد تعریف شده است آنچه در این بین حائز اهمیت است برخورداری پر مصرفان برق از یارانه‌های انرژی آن هم در شرایط کمبود است به طوری‌که میزان یارانه تخصیصی متناسب با میزان حجم برق مصرفی افزایش می‌یابد موضوعی که به اعتقاد کارشناسان نظام تعرفه گذاری کنونی برای این دست از مشترکان فاقد توجیه بوده و ضرورت دارد تا به تعرفه گذاری پلکانی تغییر یابد.

به گفته تحلیلگران در اینگونه تعرفه گذاری هزینه متناسب با میزان مصرف انرژی افزایش می‌یابد و با اجرای این سیاست در بخش خانگی علاوه بر ثابت ماندن هزینه انرژی برای ۹۰ درصد افراد جامعه، پرمصرف‌ها نیز باید مصرف انرژی خود را بهینه کنند یا هزینه واقعی و بدون یارانه آن را بپردازند البته این نوع تعرفه گذاری اگرچه به نظر می‌رسد راه حل مناسبی برای توزیع عادلانه یارانه‌های انرژی خواهد بود اما پیش از این نیز وزارت نیرو عزم خود را برای این نوع تعرفه گذاری جزم کرده بود اما به دلیل هزینه‌هایی که در نتیجه تغییر کنتورهای مصرفی به دولت تحمیل می‌شود امکان تسری آن به تمامی مشترکان میسر نشد حال باید منتظر شد و دید آیا بر اساس بودجه سال جاری این نظام تعرفه گذاری به مرحله اجرا خواهد رسید.

جدال لفظی مقامات ایران و آمریکا

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جدال لفظی مقامات ایران و آمریکا» به بررسی واکنش مقامات آمریکایی به اظهارات عراقچی پرداخت و نوشت: توئیت عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در مذاکرات وین با واکنش تند وزارت خارجه آمریکا روبه‌رو شد. آمریکا بخشی از توئیت عراقچی درباره تبادل زندانیان را به تندی تکذیب کرد و در پاسخ، سعید خطیب زاده اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را رد کرد و نوشت ایران و آمریکا درباره تبادل زندانیان به توافق هم رسیده‌اند.

معاون وزیر خارجه ایران شامگاه شنبه در یک رشته توئیت نوشت: «ما در دوران انتقالی به سر می‌بریم و یک انتقال دموکراتیک قدرت در تهران در حال انجام است. روشن است که گفت‌وگوهای وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند. این اقتضای هر دموکراسی است.»

عراقچی در ادامه خواستار آن شد که تبادل زندانیان به برجام گره زده نشود. او گفت: «تبادل (زندانیان) را گروگان اهداف سیاسی قرار دادن، باعث از دست دادن تبادل و هم توافق می‌شود.» رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات برجام افزود: ۱۰ فرد زندانی از همه طرف‌ها می‌توانند همین فردا آزاد شوند، اگر آمریکا و انگلیس به تعهدات خود در توافق به عمل آمده عمل کنند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به تندی به این توئیت‌ها واکنش نشان داد و با صدور بیانیه‌ای مدعی شد: «این اظهارات، تلاشی بسیار زشت و برای رفع تقصیر و شانه خالی کردن از مسئولیت بن‌بست کنونی در بازگشت متقابل احتمالی به پایبندی به برجام است.» پرایس افزود: زمانی که ایران تصمیمات لازم را اتخاذ کرد، ما آماده بازگشت به وین جهت تکمیل کار بر روی یک بازگشت مشترک به برجام هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از بیانیه خود به سخنان عراقچی درباره آزادی زندانیان اشاره کرده و نوشته است: «در خصوص اظهاراتی که درباره آمریکایی‌های زندانی در ایران می‌شود نیز باید گفت که ما تلاش دیگری را برای دادن امید واهی به خانواده‌های آنها شاهد هستیم.

عراقچی درباره گروگان گرفته‌ شدن توافق از سوی ما می‌گوید، در حالی که دولت او چهار آمریکایی را سال‌هاست که زندانی کرده است» بر این اساس، وزارت خارجه آمریکا دراین‌باره توضیح داد: «هنوز هیچ توافقی در زمینه زندانی‌ها حاصل نشده است. اگر ایران واقعاً می‌خواهد که ژست بشردوستانه بگیرد می‌تواند به سادگی و فوراََ زندانی‌ها را آزاد کند.» در ادامه این بیانیه آمده است: «آزادی شهروندان بازداشتی ما از اولویت بالایی برخوردار است و ما کماکان منتظر رخ دادن آن هستیم.» پرایس افزود: «ما در جریان مذاکرات وین، گفت‌وگوهای غیرمستقیمی درباره موضوع زندانی‌ها انجام دادیم و تأخیر در از سرگیری این روند، کمک‌ کننده نیست.

هر چند که مؤثرتر بود اگر طی نشستی در وین به پیشرفتی در این خصوص می‌رسیدیم ولی ما برای ادامه‌دادن گفت‌وگوها درباره زندانی‌ها طی این دوره (انتقال قدرت در ایران) آماده هستیم.» این بیانیه در صفحه توئیتر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز بازتاب پیدا کرده است.

جدال لفظی مقامات ایران و آمریکا

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اولین دردسرهای رئیسی‌» به بررسی مهمترین چالش دولت سیزدهم پرداخت و نوشت: به زودی رئیس جمهوری جدید در ایران کلید پاستور را از روحانی بعد از هشت سال تحویل می‌گیرد. زمانی که روحانی وارد پاستور شد نارضایتی‌های اجتماعی به زعم بسیاری رو به افزایش بود اما آن زمان مانند امروز بی‌برقی و بی‌آبی هنوز به مرحله بحرانی نرسیده بود.

در آن هنگام برخی از روزنامه‌ها کاریکاتورهایی منتشر کردند که نشان می‌داد روحانی و جهانگیری وارد یک سالن مهمانی شده‌اند که پر از بهم‌ریختگی‌ها است و حالا باید همه جا را سامان بدهند. حالا هشت سال گذشته و رئیس جمهوری جدید به میدان می‌آید ولی بعد از افت و خیزهای مختلف دوباره اعتراضات مردمی شهرهای مختلف را فرا گرفته است.

البته این برای اولین بار نیست که طی سال‌های گذشته کشور شاهد اعتراضات گسترده می‌شود. تورم افسارگسیخته، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها این روزها به‌شدت به اقتصاد کشور فشار می‌آورد؛ اقتصادی که قبلاً کمر آن را تحریم‌های آمریکایی شکسته بود. بی‌برقی و بحران آب و خشکسالی هم این روزها به همه مشکلات کشور اضافه شده و مردم معترض را در استان‌های مختلف عصبانی کرده است اما به نظر می‌رسد که مقامات ارشد کشور نظر واحدی درباره ریشه مشکلات کشور ندارند.

دیروز حسن روحانی در پیامی به جشنواره فارابی رسماً به این موضوع اشاره کرد و گفت: «امروز آنچه بیش از هر چیز از انگیزه و توان مدیریت کشور می‌کاهد، نبود اجماع بر سر برخی مسائل بنیادی کشور و هم‌افزایی در پیگیری مصالح و منافع ملی بویژه در مناسبات بین‌المللی است. با این نگاه، به رسمیت شناخته شدن مرجعیت دانشگاه در مسائل کلان کشور، یک نیاز ملی بوده و همگان را به پیروی از آن فرامی‌خوانیم و یقین داریم در چنین فضایی، گذر از برخی معضلات کشور تسهیل شده و بسیار کم هزینه خواهد شد.»روحانی معتقد است ایران باید در مسیر افزایش سطح مناسبات بین‌المللی خود به‌ویژه با غرب قدم بردارد، اما رئیس جمهوری جدید و حامیان او سخت مخالف این نظر هستند.

در عین حال هم به طور مشخص اعلام نمی‌کنند که چه برنامه‌ای برای خروج کشور از این شرایط دارند. با این حال مشخص است که اگرچه تا پیش از این علیه برجام سخنرانی می‌کردند ولی حالا می‌خواهند این توافق بین‌المللی را حفظ کنند. ولی به طور مشخص هم نمی‌خواهند با آمریکا وارد مذاکره شوند. این را رئیسی در اولین نشست خبری خود اعلام کرد.

اعلام رسمی این نظر باعث شد این تصور شکل بگیرد که دولت جدید برای حفظ برجام هم برنامه مشخصی ندارد. به هر حال به زودی رئیسی وارد پاستور می‌شود و او باید خیلی سریع برای بحران‌های متعدد کشور فکری کند. تحریم‌ها، بحران آب و برق، تورم و اعتراضات عمومی در انتظار تصمیمات او هستند.

جدال لفظی مقامات ایران و آمریکا

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تغییر مواضع برجامیان» به بررسی تغییر موضع برخی نمایندگان مخالف برجام پرداخت و نوشت: روزی برجام را در صحن مجلس آتش می‌زد و حالا که روحانی باید دولت را به رئیسی تحویل دهد به این نتیجه رسیده که «دولت جدید معتقد است جمهوری اسلامی هزینه‌های برجام را داده و حالا باید سود آن را ببرد»؛ این جمله را مجتبی ذوالنوری از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری گفته است.

فردی که در اردیبهشت سال ۹۷، در اعتراض به خروج آمریکا از برجام، به همراه چند نماینده دیگر این معاهده را آتش زده بود، گفته که دولت جدید اهلیت بیشتری برای مذاکره دارد و میز مذاکره وین را ترک نخواهد کرد اما با مدل دیگری کار ادامه پیدا می‌کند.

ذوالنوری در سال اول مجلس یازدهم، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بود اما از تیر امسال نتوانست این کرسی را حفظ کند و جای خود را به وحید جلال‌زاده داد. در آن زمان این موضوع مطرح شده بود که دلیل رأی‌ نیاوردن ذوالنوری برای ریاست این کمیسیون، پخش فایلی صوتی از او بود که به سعید جلیلی، مسئول تیم مذاکرات هسته‌ای در دوره محمود احمدی‌نژاد، انتقادات تندی کرده بود.

جدال لفظی مقامات ایران و آمریکا

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شیب تند گرانی خودرو و مصالح ساختمانی برخلاف وعده کنترل قیمت‌ها» نوشت: حسن روحانی در اولین جلسه هیئت دولت در سال ۱۴۰۰ گفت: هرچه قرار بود اجناس گران شود، سال ۹۹ شد. از وزارت صمت و کشاورزی خواهش می‌کنم این چهار ماه بگذارید بازار ثبات داشته باشد تا مردم احساس راحتی کنند.

پس از رئیس‌جمهور، علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در اولین نشست خبری سال جدید با اشاره به مسئله تثبیت قیمت‌ها در بازار و تلاش برای کاهش تحریم‌ها، اعلام کرد: به اطلاع مردم می‌رسانم دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت‌ها به خصوص در مورد کالاهای اساسی تا پایان کار خود نخواهد داشت.

اما بر خلاف این وعده‌ها، ماجرای افزایش شدید قیمت‌ها در روزهای پایانی دولت تدبیر و امید به موضوع نگران‌کننده‌ای بدل شده به طوری که کارشناسان با اشاره به آمارهای رسمی، از گرانی کم‌سابقه برخی کالاها در چند ماه اخیر خبر می‌دهند و نسبت به تبعات این وضعیت برای دولت سیزدهم اظهار نگرانی می‌کنند. این گرانی‌ها در عمده بازارها، از کالاهای اساسی تا مواد غذایی و لوازم یدکی تا مصالح ساختمانی و… مشاهده می‌شود و به این ترتیب به نظر می‌رسد دولت زمین سوخته اقتصاد را به صورت مین‌گذاری شده به دولت بعد تحویل خواهد داد.

جدال لفظی مقامات ایران و آمریکا

کد خبر 508184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.