الزام شهرداری به حفاظت از توچال و کوه بی‌‎بی شهربانو

شهرداری تهران ملزم به حفاظت از میراث طبیعی در بخشی از اراضی حریم جنوبی رشته کوه توچال و منطقه کوه بی‎بی شهربانو» شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران شهرداری تهران طرح " الزام شهرداری تهران به اصلاح و بهبود فرایند دریافت و رسیدگی به گزارش‌های شهروندان درباره فساد و و رشوه و تشویق گزارشگران تخلفات در شهرداری تهران" در دستور قرار گرفت.

در ابتدا بهاره آروین ضمن قرائت گزارش کمیسیون مشترک برنامه و بودجه و نظارت و حقوقی از طرح «الزام شهرداری تهران به اصلاح و بهبود فرایند دریافت و رسیدگی به گزارش‌های شهروندان درباره فساد و رشوه و تشویق گزارشگران تخلفات در شهرداری تهران» و لایحه «آئین‌نامه مصونیت و حمایت از افشاگران فساد در شهرداری تهران» گفت: ضرورت حمایت از گزارشگران تخلف اولین بار در سال ۹۷ و در قالب مصوبه «مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» طرح شد. در آن مصوبه شهرداری مکلف شد لایحه حمایت از گزارشگران تخلف را ظرف شش ماه به شورا آورد.

عضو شورای شهر تهران افزود: متأسفانه پروسه ارائه لایحه از سوی شهرداری طولانی شد و همین امر سبب شد آقای فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پیگیری مصوبه اول طرحی را تدوین کند تا خود شورا مصوبه را اجرا کرده باشد. از سوی دیگر همزمان با ارائه طرح از سوی آقای فراهانی لایحه شهرداری هم رسید و درنهایت باهم توافق کردیم نکات مثبت لایحه را در طرح ادغام کنیم و مصوبه نهایی کمیسیون مشترک را به صحن آوریم.

وی با بیان اینکه این طرح دارای ۱۳ ماده است، گفت: روی طرح مزبور کار مفصلی انجام شده و جلسات متعددی با شهرداری و کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران تشکیل شده است تا همه دغدغه‌ها در گزارش نهایی لحاظ شود.

آروین افزود: نکته مهم در گزارش نهایی این است که اصل حمایت از گزارشگران تخلف در مجموعه شورای شهر دیده شده است نه شهرداری؛ چراکه ممکن است مجموعه شهرداری در حمایت جدی از گزارشگران تخلف و حفظ محرمانگی آنها دچار تعارض منافع باشد. به هر حال وقتی گزارش تخلفات یک سازمان مطرح باشد اگر حمایت از گزارشگران به همان سازمان ارجاع شود احتمال دارد در کار خلل‌هایی پیش آید. بنابراین کمیسیونی که باید بر فرایند رسیدگی به تخلفات و حمایت از گزارشگران تخلف نظارت کند، در شورای شهر دیده شده است.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند در ادامه گفت: ممکن است این اشکال گرفته شود که فرایند رسیدگی به تخلفات از امور اجرایی است و قابلیت اجرای آن در شورا وجود ندارد. اما با توجه به اینکه هم‌اکنون برای رسیدگی به تخلفات مختلف فرایندهایی در شهرداری وجود دارد، ما در مصوبه خود آن فرایندها را تغییر نداده‌ایم؛ تغییر اصلی که داده شده این بوده که کمیسیونی برای نظارت بر فرایند رسیدگی به تخلفات و حمایت از گزارشگران تخلف در شورای شهر تشکیل شده و رئیس شورای شهر ریاست این کمیسیون نظارتی را برعهده گیرد. همچنین در اعضای کمیسیون سعی شده میان افراد دعوت‌شده از شهرداری و شورا تعادل برقرار شود.

آروین نکته دیگری را که در طرح مدنظر قرار گرفته است محرمانگی هویت گزارشگران تخلف دانست و گفت: در این طرح شهرداری ملزم شده است به جای ایجاد سامانه‌ای جدید، با استفاده از بستر سامانه‌های موجود امکان گزارشگری امن تخلف را مهیا سازد؛ البته هر سامانه‌ای برای این کار انتخاب شود باید ویژگی‌هایی داشته باشد؛ از جمله امکان گزارشگری امن و حفظ محرمانگی هویت گزارشگر. همچنین باید دسترسی‌های کمیسیونی که برای نظارت بر فرایند در شورا تشکیل می‌شود در سامانه کامل باشد.

وی افزود: در ماده ۱۲ طرح نیز ضرورت اطلاع‌رسانی به مردم مورد توجه قرار گرفته است تا رسیدگی به تخلف و فساد تماماً پشت درهای بسته نباشد و مردم از سرنوشت گزارش‌ها مطلع باشند.

در ادامه مجید فراهانی گفت: مسئله مبارزه با فساد در همه نظرسنجی‌هایی که در خصوص شهرداری صورت گرفته است جز ۵ مطالبه اصلی شهروندان از منتخبان مردم و مدیران شهرداری است و با اینکه در این زمینه کارهای خوبی صورت گرفته ولی کافی نیست.

وی ادامه داد: در کشورهایی که مبارزه با فساد را در اولویت گذاشتند مانند گرجستان که رتبه بالایی را در گذشته داشته و در ۱۰ سال پیش جز ۱۵ کشور اول در فساد بوده، یکی از مهمترین راه‌هایی که توانست در این موضوع رتبه خود را بیش از ۱۰۰ شاخص ارتقا دهد همین مسئله حمایت از سوت زنان فساد و تشویق گزارش گران فساد بوده است.

فراهانی افزود: ما در همین راستا در ماده ۷ برنامه توسعه سوم شهرداری تهران بندی را اضافه کردیم و شهرداری را ملزم کردیم در دو سال اول برنامه چنین لایحه‌ای را ارائه دهد که ارائه نشد و ما به صورت طرح ارائه دادیم و اما بعد از آن لایحه آمده قرار بر این شد لایحه در طرح ادغام شود. لذا چیزی که ارائه می‌شود اصل بر همان طرح شورا است.

فراهانی در تشریح ماده ۷ برنامه توسعه سوم شهرداری گفت: شهرداری تهران موظف است به منظور بازسازی سرمایه اجتماعی مدیریت شهری با رویکرد ایجاد شفافیت و پاسخگویی در مقابله با فساد و ارتقا سلامت اداری بر اساس فرایندهای شناسایی و اولویت بندی شده در سند راهبردی مقابله با فساد نسبت به تدوین و برنامه عملیاتی در ۶ ماهه اول برنامه اقدامات زیر از جمله هوشمند سازی فرایندهای اولویت دار محمل فساد که هنوز انجانم نشده، استقرار نظام مدیریت شناسایی و کشف تقلب و تخلف مبتنی بر فناوری‌های تحلیل داده و حمایت از گزارشگران فساد که این مورد سوم همان مبنای ما برای ارائه طرح بوده است، را انجام دهد.

در این جلسه یک فوریت لایحه شهرداری تهران در خصوص " معرفی ۲۱ نفر از کارکنان رسمی شهرداری تهران جهت انتصاب به عنوان قائم مقام ذی‌حساب" با ۱۷ رأی به تصویب رسید.

همچنین در این جلسه اعضای شورای شهر تهران شهرداری تهران را ملزم به حفاظت از میراث طبیعی در بخشی از اراضی حریم جنوبی رشته کوه توچال و منطقه کوه بی‎بی شهربانو» کردند.

حسن خلیل آبادی در جریان بررسی این طرح گفت: ما به دنبال حمایت و دفاع از منافع مردم هستیم، چراکه کارخانه سیمان رعایت مر قانون را نمی‌کند.

وی افزود: هیچ‌کجا در کنار خانه‌های مردم انفجار ایجاد و مازوت مصرف نمی‌کنند و حمل و نقل‌شان باعث آزار سکنه نمی‌شود، با این حال در شهرری این امر به واسطه کارخانه سیمان صورت گرفته است.

عضو شورای شهر با بیان اینکه اطراف کارخانه سیمان مناطق مسکونی است، گفت: کارخانه سیمان برداشت خود را توسعه داده و کوه در حال نابودی است.

خلیل‌آبادی با تاکید براینکه یکی از شرایط تصویب طرح‌های اینچنینی و حفاظت از میراث تاریخی و طبیعی، جلوگیری از تخریب است، اظهار کرد: کنار بقعه بی‌بی‌شهربانو حفاری‌های بزرگی صورت گرفته است و حفاظت از این بنا به عنوان یک بنای تاریخی، مذهبی و طبیعی ضروری است.

وی تصریح کرد: کوه بی‌بی شهربانو در حریم تهران است و همانگونه که برای حفظ سلامت مردم در زمان کرونا مغازه‌ها تعطیل می‌شود، برای حفاظت از جان مردم شهرری فعالیت این کارخانه نیز باید متوقف شود.

کد خبر 508113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.