بازگشایی ۱۰ روزه زاینده‌رود هیچ مشکل اساسی را رفع نمی‌کند

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان بر عزم جدی سیاست‌گذاران کلان کشور برای مدیریت درست توزیع و مصرف آب در بین تمام ذی‌نفعان این حوزه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیراحمد زندآور امروز (یکشنبه) در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: با توجه به این که بخش اعظمی از بودجه شهرداری اصفهان در حوزه حمل و نقل صرف می‌شود در روزهای پایانی دوره پنجم، از مدیریت شهری آینده تقاضا دارم در ادامه مسیر توجه ویژه‌ای به حمل‌ونقل اصفهان داشته باشد.

وی افزود: با توجه به شرایط بحرانی و ویژه‌ای که کلانشهر اصفهان در حوزه حمل و نقل عمومی دارد، در بسیاری از حوزه‌ها مخصوصاً در زمینه حمل و نقل ریلی پروژه‌هایی در کلانشهر اصفهان در دست بهره‌برداری است لذا باید سعی شود که اصفهان در این حوزه در تراز کلانشهرهای دنیا و در سطح بین‌المللی و کشورهای توسعه یافته قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این که بر اساس گزارش سازمان نقشه برداری کشور، فرونشست زمین از عوامل خطرآفرین برای آثار تاریخی اصفهان از جمله پل خواجو، میدان نقش جهان و سی‌وسه پل است، گفت: فرونشست زمین یکی از پیامدهای بحران آب و خشک شدن زاینده رود در اصفهان است که می‌تواند منشأ آسیب‌های مهمی برای مناطق مسکونی، صنعتی، خطوط انتقال نیرو و آثار تاریخی باشد.

وی تصریح کرد: زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به ویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی می‌ریزد.

زندآور ادامه داد: این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در تامین آب کشاورزی و ثبات اقتصاد منطقه مرکزی کشورمان و زنده بودن تالاب گاوخونی داشته است، در دهه‌های اخیر به علت کمبود بارش‌ها، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رودخانه فصلی تبدیل شد و در پایین دست در فصول گرم به ویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان خاطر نشان کرد: بازگشایی چند روزه زاینده رود در روزهای گذشته شاید موجب خوشحالی شهروندان و کشاورزان اصفهانی شده باشد اما باید به این نکته توجه کرد که این کار با وجود مشکل جدی کم آبی و کاهش بسیار زیاد ذخیره سد، هیچ مشکلی را به صورت اساسی رفع نمی‌کند و تنها راهکاری مقطعی بوده که ممکن است حتی در هفته‌های آینده موجب ایجاد مشکلاتی برای آب شرب استان باشد.

وی ادامه داد: تنها راه حل احیای زاینده رود و جاری شدن مجدد آن که درخواستی ملی است، عزم سیاست گذاران کلان کشور برای مدیریت درست توزیع و مصرف آب در بین تمام ذی‌نفعان این حوزه است تا به دور از دعواهای استانی و جوسازی‌های هدفمند معاندان نظام بتوانیم مشکلات را رفع کرده و زاینده رود را همچون گذشته زنده و جاری ببینیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: تخصیص درست آب با در نظر گرفتن مسائل جمعیتی و مهاجر پذیر بودن استان اصفهان، جلوگیری از بارگذاری‌های جدید بر رودخانه و مدیریت کاشت محصولات با توجه به میزان مصرف آب، می‌تواند بخشی از راهکارهای قابل اجرا باشد.

کد خبر 508065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.