میزان ریزگردهای خوزستان ۳۰ برابر بیش از استاندارد جهانی است

یک کارشناس محیط زیست و بحران‌های محیطی گفت: از تبعات خشکی تالاب هورالعظیم افزایش طوفان‌های ریزگرد در این منطقه است، میزان ریزگردهای این منطقه ۲۱ تا ۳۰ برابر بیش از استاندارد جهان هست و متأسفانه ارتباط آبی بین بخش‌های مختلف تالاب وجود ندارد و به دلیل فعالیت‌های نفتی قطع شده است.

محمدرضا محبوب‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تالاب هورالعظیم بزرگ‌ترین تالاب مرزی در مرز ایران و عراق است که از نظر پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی است. هورالعظیم از رود کرخه تغذیه می‌کند و در یک دوره زمانی رود دجله در عراق هم منبع تغذیه این تالاب بوده است و هنگامی که رود دجله بسته شد و حق آب ایران پرداخت نشد تالاب هورالعظیم با مشکل مواجه شد علاوه بر این سدسازی و برداشت‌های بی‌رویه از رود کرخه هم مزید بر علت شد و آب‌های ورودی به تالاب کاهش یافت.

وی افزود: صنایع آب بر ایجاد شدند، متأسفانه احداث صنایع نیشکر سبب شد که از رود کرخه آب به تالاب هورالعظیم نرسد با وجود اینکه در سال ۹۶ در جهت احیای تالاب اقدامات شایانی شد و وزارت نیرو و وزارت نفت در خصوص توسعه مناطق ساحلی و حاشیه‌ای فعالیت‌هایی انجام دادند.

این کارشناس بحران‌های محیطی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر تالاب خشک شده است و مردم خوزستان با مشکلات عدیده ای مواجهند، مهم‌ترین معضل امروز بی‌آبی است و مردم خوزستان تشنه‌اند. بسیاری گاومیش‌ها تلف شدند و بقیه هم در حال تلف شدن هستند. مردم برای تأمین آب و معیشت خود به این تالاب وابسته هستند اما پس از خشک شدن هورالعظیم بسیاری از مردم مهاجرت کردند.

محمدرضا محبوب فر اضافه کرد: در سال ۸۲ بیش از ۹۰ درصد تالاب هورالعظیم احیا شد و تا سال ۹۶ هم وضعیت خوبی داشت اما با توجه به کاهش بارش‌ها و توسعه مناطق بالادست کرخه، آب کرخه کاهش یافت و سبب شد آبزیان نابود شوند و پوشش گیاهی و جانوری هم از بین برود.

وی تصریح کرد: از تبعات دیگر خشکی تالاب هورالعظیم افزایش طوفان‌های ریزگرد در این منطقه است، میزان ریزگردهای این منطقه ۲۱ تا ۳۰ برابر بیش از استاندارد جهانی است و متأسفانه ارتباط آبی بین بخش‌های مختلف تالاب وجود ندارد و به دلیل فعالیت‌های نفتی این ارتباط قطع شده است.

کد خبر 507977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.