ورود TBM خط دو متروی اصفهان به ایستگاه لاله

امروز _پنجشنبه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۰_ در مراسمی با حضور شهردار و رییس شورای اسلامی شهر اصفهان، TBM غربی جبهه شمال شرق خط دو متروی اصفهان وارد ایستگاه لاله شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به ضرورت نیاز به توسعه حمل و نقل ریلی در شهر اصفهان، خطوط مختلف حمل و نقلی برای این کلانشهر برنامه‌ریزی و طراحی و خط یک مترو اصفهان با ۲۰ ایستگاه و طول مسیر ۲۰ کیلومتر راه‌اندازی شد.

از ابتدای سال ۹۸ نیز عملیات حفاری خط دو مترو اصفهان به صورت محور شرقی- غربی آغاز شده و ایستگاه‌ها یکی پس از دیگری در حال احداث است؛ شهرداری اصفهان در سال‌های اخیر تلاش کرده که با توجه به هزینه‌های سنگین، سی‌ویل و مباحث عمرانی خط دو مترو را به سرعت پیش ببرد.

البته در خط دوم قطار شهری اصفهان به دلیل ضرورت کاهش معضلات ترافیکی، روش اجرایی با خط یک متفاوت است و ایستگاه‌های آن قبل از ورود تی. بی. ام احداث می‌شود.

اولویت نخست اجرای خط دو متروی اصفهان از سمت ایستگاه دارک (شمال شرق اصفهان) تا ایستگاه مدرس نجفی (بخش غرب اصفهان) به طول ۱۴.۵ کیلومتر با ۱۶ ایستگاه برنامه‌ریزی شده و در جبهه غربی نیز عملیات حفاری مسیر ۷.۵ کیلومتری از سمت ایستگاه مدرس نجفی آغاز شده است.

حفاری تونل از جبهه شمال شرقی با استفاده از دو دستگاه تی. بی. ام به قطر ۶.۵ متر در حال انجام است و از سمت جبهه غربی با یک دستگاه حفار به قطر ۹.۵ متر به صورت یک تونل توسط قرارگاه خاتم الانبیا انجام خواهد شد.

دستگاه‌های تی. بی. ام از جبهه شمال شرق از ایستگاه دارک به سمت زینبیه، عاشق اصفهانی و عمان سامانی حرکت کرده و تی. بی. ام غربی این جبهه کاری امروز وارد ایستگاه لاله شد تا ایستگاه پنجم را از سمت شمال شرق خط دو مترو فتح کند.

خط دو مترو نماد توسعه چهار ساله اصفهان

در این مراسم «قدرت الله نوروزی» شهردار اصفهان گفت: اگر شهروندان می‌بینند که شهرداری تمام همت خود را در عرصه حمل و نقل متمرکز کرده و همه فعالیت‌های عمرانی به حمل و نقل باز می‌گردد و جاده فرزانگان، پل آفتاب و مجموعه پل‌ها و تقاطع چهار سطحی سردار شهید سلیمانی احداث می‌شود، همه در راستای ارتقا کیفیت زندگی شهروندان است.

وی افزود: برای احداث ایستگاه لاله دغدغه این بود که در محلی احداث شود تا در آینده نقش توسعه‌ای خود را بیشتر ایفا کند و در خدمت مردم باشد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه گاهی اقدامات عمرانی در شهر یا کشور موجب پیشرفت و رشد اقدامات فیزیکی می‌شود و حجم کار و تعداد پروژه‌ها را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: وقتی می‌توانیم به کارهایی که در زمینه عمرانی انجام شده افتخار کنیم که توسعه به معنای واقعی تحقق پیدا کرده باشد.

وی ادامه داد: توسعه یعنی اقدامات عمرانی بتواند آسایش را برای مردم تأمین و در کیفیت زندگی آنها اثربخش باشد و چنانچه اینگونه نباشد اقدامات دیگری بوده که توسعه را در بر ندارد.

نوروزی اظهار کرد: بسیار خوشحالیم که در چهار سال گذشته تمام طرح‌ها، لوایح و اقدامات عمرانی بر اساس برنامه انجام شد، زیرا در ابتدای فعالیتم به عنوان شهردار اصفهان برنامه سنجش پذیر ارائه کردم؛ کاری که بر اساس برنامه سنجش پذیر انجام شود قطعاً می‌تواند نتیجه محور و مسئله محور باشد.

وی ادامه داد: مسئله مهم امروز ما در شهر موضوع آلایندگی‌ها است و اگر شهروندان می‌بینند که شهرداری تمام همت خود را در عرصه حمل و نقل متمرکز کرده و همه فعالیت‌های عمرانی به حمل و نقل باز می‌گردد و جاده فرزانگان، پل آفتاب و مجموعه پل‌ها و تقاطع چهار سطحی سردار شهید سلیمانی احداث می‌شود و ایجاد حلقه حفاظتی شهر به عنوان فعالیت جدی تلقی می‌شود، همه در راستای کاهش آلایندگی و ترافیک و ایجاد ایمنی و آرامش برای شهروندان است که توسعه را به معنای واقعی رقم می‌زند و این به معنای اقدام اثربخش در راستای ارتقا کیفیت زندگی شهروندان است.

نوروزی تصریح کرد: اگر امروز همه امکانات را برای مترو بسیج کردیم و روزهای دوشنبه هر هفته همراه با معاون مالی و اقتصادی در سفر به تهران در بانک‌های مختلف و سازمان برنامه و بودجه حضور پیدا می‌کنیم به دلیل آن بوده که در عرصه حمل و نقل اقدامات مؤثری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه خط دو متروی اصفهان از ایستگاه دارک، فعالیت خود را آغاز کرده و «لاله» پنجمین ایستگاه خط دو به شمار می‌آید اظهار کرد: از محل ایستگاه دارک تا لاله چهار هزار و ۳۰۰ متر فاصله وجود دارد و این بدان معنا است که در جبهه شمال غرب حفاری تونل خط دو مترو به طول چهار هزار و ۳۰۰ متر انجام شده است.

شهردار اصفهان با اشاره به میزان پیشرفت ایستگاه‌های خط دو متروی اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۳ ایستگاه خط دو در حال احداث است و از پیشرفت ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی برخوردار است به طوری که ایستگاه لاله به لحاظ احداث ایستگاه و انجام فونداسیون ۹۰ درصد، ایستگاه عاشق اصفهانی صد درصد، ایستگاه عمان سامانی ۸۰ درصد و ایستگاه شاهد ۶۰ درصد پیشرفت دارد.

وی ادامه داد: در خط دو متروی اصفهان ۱۶ ایستگاه برای فاز اول و دوم در نظر گرفته شده که فاز بعدی آن حد فاصل کهندژ به سمت خمینی شهر است؛ برای انجام عملیات آزادسازی ایستگاه متروی رهنان در بودجه امسال اعتبارات لازم در نظر گرفته شده است.

وی با ابراز خرسندی از انجام عملیات حفاری از سمت جبهه غربی خط دو متروی اصفهان با استفاده از یک تی بی ام به قطر ۹.۵ متر گفت: در جبهه غربی خط دو ایستگاه‌های خلجا، چهارسوق و خرازی در حال احداث است و عملیات آزادسازی ایستگاه فلسطین نیز به اتمام رسیده است؛ همچنین برای احداث ایستگاه‌های امام علی، ابن سینا و حافظ مذاکرات اولیه انجام شده و به زودی فعالیت اجرایی آن آغاز می‌شود.

شهردار اصفهان تأکید کرد: با این حرکت عظیم عملیاتی می‌طلبید که به موازات احداث خط دو تأمین تجهیزات و اجرای زیرساخت‌ها نیز انجام شود اما شرایط تحریم و روابطی که در عرصه بین الملل با خلل مواجه شد اجازه نداد که در اصفهان حرکت نو و موازی در کنار عملیات عمرانی انجام شود، البته کوتاه نیامدیم و طی مذاکرات انجام شده با شرکت مپنا و جلسات مکرر در بانک مرکزی و مذاکرات موفقیت‌آمیز مقرر شده شرکت خارجی به شرکت داخلی تبدیل و با حمایت بانک مرکزی از طریق فاینانس این اهداف را عملیاتی کنیم.

وی افزود: انعقاد قرارداد به میزان ۶۰۰ میلیون یورو معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان در روزهای باقیمانده این دوره مدیریت شهری اقدامی افتخارآمیز خواهد بود چرا که در حال حاضر که میزان بودجه شهرداری چهار برابر زمان آغاز فعالیت این دوره مدیریت شهری است و رقم آن به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده، تأمین ۱۸ هزار میلیارد تومان برای تجهیزات برق و تأسیسات خط دو مترو پس از اتمام عملیات عمرانی آن مسرت بخش است البته این اقدامات می‌توانست چهار سال پیش در عملیات موازی با فعالیت‌های عمرانی خط دو انجام شود اما دلایل خارج از اراده مدیریت شهری مانع شده بود.

نوروزی اظهار امیدواری کرد: در فرصت باقیمانده از فعالیت این دوره مدیریت شهری بتوانیم قرارداد ۱۸ هزار میلیارد تومانی را به سرانجام رسانده و ریل گذاری آن را به گونه‌ای انجام دهیم که این قرارداد عملیاتی شود؛ بی شک این مجموعه اقدامات بهم پیوسته را کسی به تنهایی نمی‌توانست انجام دهد.

وی با قدردانی از پیمانکاران متعدد خط دو مترو که با ایثارگری، شجاعت به خرج داده و وارد میدان شدند در حالی که می‌دانستند مشکلات مالی وجود دارد، گفت: اینجا مدیر طرح باید نوعی نقش مدیریتی را ایفا کند که این پکیج بهم پیوسته و پیچیده به نحو احسن فعال باشد.

شهردار اصفهان ادامه داد: از شورای اسلامی شهر اصفهان که در مواقع مورد نیاز با مصوبات خود همکاری لازم را با شهرداری انجام دادند به طوری که شهرداری با هیچ مشکلی مواجه نباشد تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی با تقدیر از «طهرانی» معاون مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان گفت: تا هفته گذشته ایشان ۲۰۴ مرتبه همراه با من به تهران آمدند که این اقدام به معنای اوج ایثار و همکاری بوده تا برای مترو تأمین مالی مورد نیاز انجام شود، بی شک تعامل بین مدیریت سازمان قطار شهری و حوزه مالی و اقتصادی شهرداری بسیار کارساز و نتیجه بخش بوده است.

نوروزی تأکید کرد: اینکه سه هزار میلیارد ظرف چند سال وارد این عرصه شده به این معنا است که چرخ فعالیت عمرانی به موقع بچرخد تا مهندسان و کارگران که رکن اصلی همه کارها هستند بتوانند با عشق و علاقه زیر زمین شهر دیگری را بسازند.

وی گفت: کار کردن در اینجا یعنی کار در عمق یک معدن، زندگی توأم با خطر و ریسک و درواقع به معنای ایثار است که با عمل خیرخواهانه بسیار تفاوت دارد چرا که ایثار یعنی خود را فدا کردن برای ماندن دیگران و قطعاً ارزش مترو در بازوان و فکر و اندیشه مهندسان و کارگران فعال در آن است؛ این کارگران هستند که دستگاه عظیم تی بی ام را حرکت می‌دهند تا آسایش را در این شهر برای مردم تأمین کنند و رفاه به معنای واقعی فراهم شود.

نوروزی اظهار کرد: قطعاً کارگران و مهندسان در رفاه عمومی شهروندان و توسعه شهر به هر میزان که نقش ایفا می‌کنند، سهیم هستند و امیدواریم در سه سال آینده شاهد بهره برداری از خط دو مترو باشیم.
شهردار اصفهان تأکید کرد: یقین دارم اگر همه شرایط در کشور فراهم باشد احداث یک خط مترو چهار سال بیشتر زمان نیاز ندارد.

وی با بیان اینکه در خط یک مترو پس از گذشت ۱۷ سال تنها ۸۵ درصد فعالیت‌ها انجام شده بود، گفت: عده‌ای بر این باور بودند که در شش ماهه نخست فعالیت این دوره مدیریت شهری اقدامات عمرانی انجام نشد و دلیل این اظهارات آن بود که شناخت درستی از کارهای عمرانی نداشتند چرا که همه کارها را در شش ماه نخست سال جاری را بر تکمیل خط یک مترو متمرکز کردیم به طوری که در مدت چهار ماه ۱۵ درصد باقیمانده خط یک مترو را احداث و دعاوی ۱۷ ساله را حل کردیم و چهار ماه به اندازه چهار سال کارکردیم؛ تعداد مسافران خط یک مترو که در آن سال یک هزار و ۶۰۰ نفر در روز بود و با سرفاصله نیم ساعت با مترو جا به جا می‌شدند در پایان سال ۹۸ و قبل از شرایط کرونایی به ۱۲۰ هزار مسافر رساندیم که با سرفاصله زمانی ۱۱ دقیقه جا به جا می‌شدند که این به معنای کار انقلابی و جهادی بوده که این حرکت باید تداوم پیدا کند وگرنه خلاف به عمل شعار داده شده است.

وی خطاب به مهندسان و کارگران تأکید کرد: همه با امید این مسیر را به طور جدی ادامه دهید و بدانید که در حفظ جان مردم نقش دارید.

شهردار اصفهان با بیان اینکه امروز آلودگی هوا مردم را به مرگ و میر تهدید می‌کند، اظهار کرد: اقدامات ترافیکی اثر مستقیم بر زندگی مردم دارد و همه این موارد به معنای توسعه پایدار، توجه به حقوق بشر و حقوق شهروندان است.

تکمیل مترو شاخص توسعه اصفهان را ارتقا می‌بخشد

در ادامه این مراسم «علیرضا نصراصفهانی» رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از نمادها و شاخص‌های توسعه یافتگی در دنیا موضوع حمل‌ونقل عمومی است، گفت: هنگام قضاوت درباره توسعه یافتگی اصفهان مانند دیگر شهرهای دنیا، حمل‌ونقل عمومی آن باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: بسیار خرسندیم که در این دوره مدیریت شهری علی رغم تضارب آرا و اندیشه‌هایی که در خصوص استدلال کار قطار شهری و دیگر مسائل وجود داشت شاهد پیشرفت قابل توجه در این زمینه هستیم.

وی با بیان اینکه تا قبل از شرایط کرونایی از مترو به عنوان وسیله حمل‌ونقلی ایمن، سالم و ارزان برای انجام سفرهای درون شهری استفاده می‌شد، تصریح کرد: همان زمان تردیدهایی در ارتباط با آغاز فعالیت خط دو وجود داشت، همانگونه که اکنون تردیدهایی در ارتباط با آغاز عملیات اجرایی خط سه مترو وجود دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از نمادها و شاخصه‌های توسعه یافتگی در دنیا موضوع حمل‌ونقل عمومی است، ادامه داد: در گذشته تعداد خودروها یک شاخص برای ارزیابی پیشرفت و توسعه شهرها به شمار می‌رفت اما اکنون برای قضاوت درباره توسعه یافتگی اصفهان مانند دیگر شهرهای دنیا، حمل‌ونقل عمومی آن باید مورد بررسی قرار گیرد

وی با بیان اینکه برای توجه هرچه بیشتر به حقوق شهروندان باید به مسائل شهر نگاه کلان داشته باشیم، تأکید کرد: امروز ورود تی بی ام به ایستگاه لاله را بهانه کردیم تا در جمع مهندسان و کارگران حضور یافته و از آنها به واسطه تلاش شبانه روزی قدردانی کرده و خدمات آنها را ارج نهیم و بگوییم کاری که شما زیر زمین شهر انجام می‌دهید گرچه از چشم و انظار عمومی دور است اما ارزش این فعالیت به گونه‌ای است که در آینده همگان درباره عظمت این کار قضاوت خواهند کرد.

نصراصفهانی مترو را یکی از بهترین مدهای حمل‌ونقل درون شهری دانست و گفت: علی رغم آنکه در حال حاضر احداث هر یک کیلومتر مسیر مترو بالغ بر یک هزار میلیارد هزینه دارد اما وقتی عمر ۱۵۰ ساله آن در نظر گرفته می‌شود می‌بینیم که احداث آن مقرون به صرفه ترین مد حمل‌ونقل ایمن و پاک است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه احداث خط یک مترو ۱۷ سال به طول انجامید، ادامه داد: با برنامه‌ریزی و تصمیمات جسورانه می‌توان خط دو را حداکثر در مدت زمان هشت سال به اتمام رساند و در اختیار مردم قرار داد.

نصراصفهانی ابراز امیدواری کرد: منتخبان مردم در شورای شهر و شهردار آینده اصفهان با بهره گیری از ظرفیت‌های ایجاد شده خواسته‌های بحق مردم را عملیاتی کرده و به گونه‌ای اقدام کنند که در پایان دوره ششم شاهد بهره برداری از خط دو متروی اصفهان باشیم.

پیشرفت ۷۰ درصدی عملیات حفاری تونل فاز یک خط دو متروی اصفهان

«محمدرضا بنکدار هاشمی» مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان نیز اظهار کرد: در حال حاضر شاهد تکمیل ۷۰ درصد عملیات حفاری تونل فاز یک خط دو متروی اصفهان هستیم.

وی گفت: خط دو متروی اصفهان در سه فاز طراحی شده که فاز نخست آن از ایستگاه دارک تا میدان امام علی (ع) تعریف شده بود، اما اخیراً به ایستگاه میدان قدس تغییر یافته به طوری که طول مسیر فاز یک از هفت و نیم کیلومتر به شش و نیم کیلومتر رسیده است.

وی با بیان اینکه از ایستگاه دارک تا لاله چهار هزار و ۳۰۰ متر حفاری در دو تونل انجام شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد تکمیل ۷۰ درصد عملیات حفاری تونل فاز یک خط دو متروی اصفهان هستیم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه از جبهه غربی خط دو عملیات حفاری با استفاده از یک دستگاه تی بی ام به قطر ۹.۵ متر آغاز شده که پیمانکار اجرایی عملیات قرارگاه خاتم الانبیا است، تصریح کرد: تاکنون از مجموع ۱۶ ایستگاه طراحی شده برای خط دو متروی اصفهان عملیات اجرایی ۱۳ ایستگاه آغاز شده و تاکنون پیشرفت قابل توجهی داشته است به طوری که حدود ۵۰ درصد عملیات سفت کاری ۱۳ ایستگاه انجام شده است.

وی با ابراز خرسندی از انجام ۳۰ درصد عملیات سازه و سیویل خط دو اظهار کرد: عملیات اجرایی خط دو از دو سال گذشته آغاز شد به طوری که اسفند ماه سال ۹۷ کاترهد تی بی ام خط دو را خریداری و عملیات حفاری از فروردین ۹۸ آغاز شد و در اجرای این عملیات رکورد زنی کردیم چرا که در طول دو سال گذشته علی رغم تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی شاهد پیشرفت قابل قبولی در این خط بوده‌ایم.

بنکدار هاشمی ادامه داد: در خط دو مترو تأکید داشتیم که ایستگاه‌ها قبل از ورود تی بی ام آماده شود و ایستگاه لاله پنجمین ایستگاه است که با همین شیوه احداث شده به طوری که ترافیکی در معابر شهر ایجاد نشد.

وی ادامه داد: تا چهار ماه آینده دستگاه تی بی ام وارد ایستگاه شاهد خواهد شد و اگر فعالیت در خط دو با همین روال ادامه یابد تا چهار سال آینده خط دو مترو تکمیل خواهد شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: ۵۰ درصد عملیات کل عمرانی مترو مربوط به سازه و سی ویل و ۵۰ درصد باقیمانده مربوط به تأمین تجهیزات و تأسیسات است.

کد خبر 507426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.