چتر سیاه کرونا بر سر سیستان و بلوچستان

سیستان بلوچستان در کشور از جمله استان‌های با وضعیت قرمز کرونایی از گونه هندی است که با کمبودهای فراوان درمانی و تجهیزاتی مواجه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چتر قرمز کرونا بر سر کشور سایه انداخته و هر استانی با تلاش کادر درمان در حال مقابله با اپیدمی کرونا است تا وضعیت قرمز را به نارنجی، زرد و البته شاید آبی برسانند، در این میان سیستان و بلوچستان در شرایط بحرانی شیوع کرونا قرار دارد و رنگ این استان از قرمز هم گذشته و رو به سیاهی گذاشته است. روزهای سیاه ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان تمامی ندارد و برای کاهش شیوع بیماری تلاش همه جانبه‌ای می‌طلبد تا با هر نوع کمکی به یاری سیستان و بلوچستانی‌ها برویم و آنها را از گرداب کرونا که هر روز تعداد قابل توجهی از آن‌ها را به کام مرگ می‌کشد، نجات دهیم.

این روزها همه چه مسئول و چه مردم باید هر کاری می‌توانند انجام دهند تا لبخند بر لبان دخترک سیستان و بلوچستانی بنشیند و برای لحظاتی درد بی‌آبی، بی‌نانی و درد بی‌درمان کرونا را فراموش کند و بخندد. با شیوع بیشتر سویه دلتای ویروس کرونا در ایران، گزارش‌ها از استان سیستان و بلوچستان از وخیم بودن اوضاع و کمبود منابع بهداشتی و بیمارستانی حکایت دارد.

آخرین وضعیت کرونا و واکسیناسیون در سیستان و بلوچستان

محمد عباسی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در خصوص آخرین وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان، گفت: مهمترین و ارزشمندترین مصوبه سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سیستان و بلوچستان رایگان شدن فرانشیز درمان سرپایی و بستری مبتلایان به کرونا در بیمارستان‌های این استان بوده است.

وی اظهار کرد: همچنین وزیر بهداشت در سفر خود اعلام کرد که سیستان و بلوچستان با توجه به اینکه دروازه کاهش سن واکسیناسیون در کشور است بازه‌های سنی جدید برای تزریق واکسن را از این استان شروع خواهند شد. به دستور وزیر بهداشت واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال ابتدا از سیستان و بلوچستان آغاز شده که این خود نشان از توجه وزارت بهداشت به وضعیت این استان دارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان خاطرنشان کرد: در موضوع دارو و کیت‌های تشخیصی با وجود اینکه در سیستان و بلوچستان به اندازه کافی موجود است اما وزیر بهداشت قول دادند که اگر با کمبودی مواجه شدیم به صورت ویژه برای این استان ارسال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد تخت‌های بیمارستانی با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان استانی حادثه خیز است و هر لحظه امکان وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی و غیرطبیعی وجود دارد ظرفیت نهادهای تحت امر رهبر معظم انقلاب مانند سپاه، نیروی انتظامی، ارتش، بنیاد برکت و هلال احمر به کمک آمده تا امکانات رزرو درمانی و بستری در استان ایجاد شود.

عباسی اضافه کرد: بیمارستان ۶۴ تختخوابه تنفسی با همکاری نیروی انتظامی، بیمارستان ۶۰ تختخوابه ارتش و یک بیمارستان ۱۴۴ تختخوابی سپاه پاسداران جزو مهمترین ظرفیت‌های درمانی است که به استان اضافه شده تا اگر خدایی ناکرده آمار بیماران از ظرفیت تخت‌های علوم پزشکی زاهدان بیشتر شود از آن‌ها استفاده شود.

یاری کادر درمان سپاه و ارتش به مردم زاهدان

وی اظهار کرد: موضوع نیروی انسانی که مهمترین مشکل ما بوده با حضور ۲۰ نفر از کادر تخصصی بهداشت و درمان سپاه، ۵۰ نفر از ارتش و تعدادی از خیران جبران شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تسریع در ساخت بیمارستان‌های ۵۴۰ تختخوابی در حال احداث زاهدان، ایرانشهر و چابهار مورد تاکید وزیر بهداشت در این سفر قرار گرفت.

چتر سیاه کرونا بر سر سیستان و بلوچستان

قول وزیر برای تجهیز و ساخت بیمارستان در سیستان و بلوچستان

وی ادامه داد: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین دستور تجهیز بیمارستان ۶۴ تختخوابی کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان طی چند روز آینده را صادر کرد.

عباسی تصریح کرد: بخش‌های بستری و تشخیصی بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی ایرانمهر سراوان با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و استاندار سیستان و بلوچستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت همچنین وزیر بهداشت قول شروع ساخت دو بیمارستان درمان بستر در سیب سوران و مهرستان را تا یک ماه آینده دادند که این مسئله تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد.

آمار بالای مرگ و میر کرونا در سیستان و بلوچستان

در این هفته سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، بدون ارائه آمار دقیق گفته است استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد و بوشهر دارای بیشترین میزان موارد مرگ و میر کرونا هستند.

البته آمار کرونا آنقدر در سیستان و بلوچستان بالا است که صدرنشین آمارهای کرونایی در کشور است و دادستان استان سیستان و بلوچستان از رسیدن تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا به ۳۰ نفر در روز در این استان خبر داده است.

همچنین حسین زهی، سخنگوی فراکسیون هلال‌احمر مجلس شورای اسلامی در این زمینه با تاکید بر اینکه شیوع کرونای هندی در سیستان و بلوچستان به اوج خود رسیده است، خاطرنشان کرد: شیوع کرونا پس از جنگ جهانی دوم یک فاجعه جهانی به شمار می‌رود و با توجه به امکانات محدودی که وجود دارد، از مردم انتظار می‌رود پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم پیک پنجم را نیز رد کنیم.

بیش از ۷۳ هزار بیمار مبتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با افزوده شدن یک هزار و ۶۷۹ بیمار جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۷۳ هزار و ۲۷۱ نفر رسید.

سیدمحمد هاشمی‌شهری نیز از آمارهای بالای کرونا در سیستان و بلوچستان، می‌گوید: با ۲۴ مورد فوت کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک هزار و ۸۹۴ نفر رسید.

وی ادامه داد: ۸۰۳ بیمار حاد تنفسی و ۴۴۰ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و پروتگل‌ها را به خوبی رعایت کنند.

کد خبر 507382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.