پیشنهاد انعقاد پیمان هم‌پیوندی میان اصفهان و رشت/امتیاز ویژه اصفهان در رسیدن به شهر خلاق

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پس از بنت در سیستان و بلوچستان، با شهرهای تبریز و همدان گفت‌وگوهایی برای انعقاد پیمان هم‌پیوندی شده و امیدوارم که چهارمین شهر رشت باشد تا بتوانیم با آن نیز پیمان هم‌پیوندی ببندیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا نصراصفهانی در وبینار تخصصی انتقال تجربه شهرهای خلاق جهانی ایران، با بیان اینکه وجود امتیازهای ویژه اصفهان در زمینه صنایع دستی موجب شد تا این شهر به جمع شهرهای خلاق دنیا بپیوندد، اظهار کرد: از جمله این امتیازات این بود که اصفهان به عنوان دومین شهر صنایع دستی جهان بر اساس نظر شورای جهانی صنایع دستی برگزیده شد.

وی تصریح کرد: دارا بودن یک سوم رشته‌های صنایع دستی در جهان و دو سوم صنایع دستی کشور موجب شد تا اصفهان به عنوان شهری خلاق در این زمینه شناخته شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: اصفهان توانسته رتبه اول کشور را در بالاترین تعداد نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ٣٩٣ اثر از آن خود کند.

نصراصفهانی با اشاره به کسب هشت نشان جغرافیای ملی و یک نشان بین المللی جغرافیای صنایع دستی و ١١٥ مهر اصالت سازمان جهانی یونسکو در حوزه صنایع دستی، افزود: این دستاوردها باعث شد تا اصفهان عنوان شهر خلاق صنایع دستی را دریافت کند.

وی تاکید کرد: پیوستن اصفهان به شهرهای خلاق جهان از طرفی امتیاز محسوب می‌شود و از جهت دیگر اگر تلاش نکنیم و از این ظرفیت به وجود آمده به خوبی استفاده نکنیم قطعاً آیندگان ما را نخواهند بخشید.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در سال ٢٠١٩ سهم ایران از صنایع دستی در صادرات ۶۶۳ میلیارد دلار بوده که در یک سال گذشته به علت شیوع کرونا و محدود شدن حضور گردشگران، این رقم به ۵۱۱ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

نصر اصفهانی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود که اگر موانع موجود برداشته شود در سال ۲۰۲۶ سهم ایران از صادرات صنایع دستی به ۸۴۷ میلیارد دلار افزایش یابد.

وی با بیان اینکه اصفهان در آستانه برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی است، تاکید کرد: این رویداد می‌تواند به توسعه گردشگری و افزایش درآمد حاصل از صنایع دستی در کشور کمک شایانی کند.

نصر اصفهانی با بیان اینکه انعقاد قرارداد خواهر خواندگی با شهرهای دنیا یکی از موارد مورد نظر اصفهان است و این شهر با ۱۴ شهر در جهان عقد خواهرخواندگی دارد، گفت: اخیراً اصفهان موضوع هم‌پیوندی برای ارتباط بین شهرهای داخل کشور را هم دنبال کرده است و اولین شهری که با آن پیمان هم پیوندی بسته شد شهر بنت در سیستان و بلوچستان بوده است.

وی افزود: در ادامه با شهرهای تبریز و همدان گفت‌وگوهایی در این باره شده و امیدوارم که چهارمین شهر رشت باشد تا بتوانیم با آن نیز پیمان هم‌پیوندی ببندیم.

نصراصفهانی با پیشنهاد انعقاد قرارداد هم‌پیوندی میان اصفهان و رشت، خاطرنشان کرد: ایجاد فضایی در رشت برای ارائه صنایع دستی اصفهان و در مقابل فضایی برای عرضه خوراکی‌های رشت در اصفهان می‌تواند به این پیمان هم‌پیوندی استحکام بخشد.

کد خبر 507378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.