نورپردازی؛ عاملی در ارتقای سرزندگی شبانه فضاهای شهری است

یک دکترای برنامه‌ریزی شهری گفت: نورپردازی می‌تواند هویت و سیمای شبانه شهری را تعیین و برای شهر سرزندگی و شادابی ایجاد کند و نقاط پنهان شهر را مشخص و نقاط جرم خیز را کاهش دهد.

رضا مختاری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از راهکارها برای پایداری شهرها و بهبود خدمات‌رسانی در فضاهای شهری به ویژه فضاهای عمومی در شهر و رسیدن به فضای مطلوب و ایده‌آل موضوع «نور» است.

وی افزود: نور از جمله عناصر بسیار مهمی است که می‌تواند در کیفیت و جلوه‌های بصری به خصوص سیمای شبانه فضاهای شهری به ویژه ابنیه‌های تاریخی و سنتی شهری مؤثر باشد.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه در فضاهای شهری کالبد (فضاهای فیزیکی) و عملکرد (کارکرد فضا) وجود دارد، تصریح کرد: یکی از مسائلی که می‌تواند کارکرد بهتری برای کالبد ایجاد کند، نورپردازی است، زیرا فضاهای شهری را سرزنده‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: نورپردازی در واقع علم و هنر است و ما اگر بخواهیم هویت شهری را به خصوص در شهرهای تاریخی بازآفرینی کنیم و توسعه کارآمدی از جنبه‌های مختلف کالبدی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی زیست محیطی داشته باشیم و حیات مدنی شهر را تقویت و زندگی شبانه شهر را شاداب‌تر، سرزنده‌تر و ایمن تر کنیم، توجه به نورپردازی شهرها ضرورتی غیرقابل انکار است.

مختاری با بیان اینکه برای انجام نورپردازی‌ها باید به چهار عامل مؤثر، محیط، ذهنیت، منبع نور و قدمت توجه شود تا طرح مطلوب به دست آید، تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در ارتباط با نورپردازی‌ها توجه شود، پرداختن به منابع نور، جغرافیای ذهنی شهروندان، قدمت و تاریخ مکان و طرح مورد نظر برای نورپردازی است، در واقع نخستین گام این است که ذهنیت مخاطب را کاملاً درک کرده و تصویر ذهنی آنها را بازشناسی کنیم.

وی ادامه داد: نکته دیگر توجه به قدمت بافت برای انجام نورپردازی است، زیرا نورپردازی بافت تاریخی با یک بافت جدید کاملاً متفاوت است.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه در موضوع منبع نور باید به امکانات و دانش فنی و میزان توانایی برای هزینه توجه کرد، گفت: چهارمین بحث «محیط» است که کجا را نورپردازی می‌کنیم، زیرا نورپردازی می‌تواند روابط بین فضاهای شهری و عناصر را به ما نشان بدهد.

وی تصریح کرد: نورپردازی می‌تواند در نهایت، هویت و سیمای شبانه شهری را برای ما تعیین کند؛ حتی امروزه روشنایی مطلوب و نورپردازی علاوه بر اینکه برای شهر سرزندگی و شادابی ایجاد می‌کند و نقاط پنهان شهر را مشخص و نقاط جرم خیز را کاهش می‌دهد، شناخت خصوصیات نوری می‌تواند طراحی مناسب ارائه دهد که حضور پذیری افراد را در فضاهای شهری و تعاملات اجتماعی را بین مردم افزایش بدهد و به ما برای شناخت نیازهای مردم کمک کند.

مختاری تاکید کرد: برای بهبود زندگی اجتماعی و فرهنگی، افزایش کیفیت زندگی و غنا دادن به فعالیت‌های اجتماعی، بهبود سیما و کالبد شهر، ایجاد جذابیت برای چهره شهر می‌توانیم از تجهیزات خیابانی زیبا استفاده کرده و امکان برابر در شهر را توسعه داده و مبلمان شهری را زیباسازی و نشانه‌های شهری را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه نورپردازی می‌تواند عاملی برای ارتقا امنیت فضاهای شهری باشد، اظهار کرد: از طریق نورپردازی مناسب حتی می‌توان مسیرهای پیاده و سواره را جداسازی کرده و به خواناتر شدن شهر کمک و مناطق پرتراکم یا کم تراکم را ابداع کرد و افزایش حضور پذیری افراد را در فضاهای شهر داشته باشیم زیرا گاهی مردم به دلیل ضعف نور ترجیح می‌دهند در ساعتی از شب دیگر در معابر شهر حضور نداشته باشند.

کد خبر 507026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.