۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مضرات مصرف آویشن چیست؟

با وجود این که گیاه آویشن خواص و فواید زیادی دارد اما مصرف آن مضرات و عوارض جانبی نیز دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آویشن گیاهی از خانواده نعنا است که از آن به عنوان ادویه استفاده می‌شود. این گیاه بیش از ۴۰۰ گونه دارد و به دلیل طعم و مزه متمایز آن جزء مواد اصلی آشپزی دسته بندی شده است. از آنجایی که آویشن حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، ترکیبات ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد سرطانی است به عنوان یک درمان خانگی عالی برای سرفه‌های ناشی از برونشیت و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی مطرح بوده است. با این وجود مصرف آن می‌تواند عوارض خاصی داشته باشد که در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

حساسیت به آویشن

متخصصان معتقدند افرادی که نسبت به گیاهان و سبزی‌های قرار گرفته شده در خانواده نعنا حساسیت دارند، نباید از آویشن یا دمنوش این گیاه استفاده کنند. گیاهان و سبزی‌های متعلق به خانواده نعنا بسیار گسترده است اما رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین آن‌ها شامل رزماری، ریحان، پونه و کرفس می‌شود. در صورتی که افراد پس از مصرف آویشن یا دمنوش آن به علائمی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس، گرفتگی گلو، بثورات پوستی یا تورم در مفاصل مبتلا شدند باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

بروز مسمومیت

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از مقدار بالای آویشن می‌تواند اثرات منفی و مخربی ایجاد کند. بعضی از این اثرات منفی و مخرب گزارش شده شامل سوزش معده، حالت تهوع، استفراغ، ناراحتی معده، اسهال، سردرد و سرگیجه می‌شود. ترکیبات موجود در برگ‌های آویشن ممکن است باعث کند شدن ضربان قلب و تنگی نفس شود.

کاهش هورمون تیروئید

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که بعضی از گونه‌های گیاه آویشن تأثیرات منفی بر عملکرد غده تیروئید دارد. این گیاه به اندازه دیگر گیاهان متعلق به خانواده نعنا میزان هورمون ترشح شده توسط غده هیپوفیز را تغییر می‌دهد و این هورمون غده تیروئید را تحریک می‌کند. متخصصان توصیه کرده‌اند در صورتی که مراحل درمانی تیروئید را طی می‌کنید یا در حال مصرف داروهای ضد تیروئید هستید باید از مصرف آویشن و دمنوش این گیاه پرهیز کنید.

افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

محققان با انجام بررسی‌های لازم متوجه شدند افرادی که روغن آویشن مصرف می‌کنند در معرض خطر ابتلا به ناراحتی‌های قلبی مانند تنگی نفس، تشنج، ایست قلبی و حتی رفتن به کما قرار می‌گیرد. هنوز شواهد کافی برای ثابت کردن این اتفاق در دسترس نیست اما به نظر می‌رسد که مصرف مقدار زیاد این گیاه یا آلرژی داشتن به خانواده نعناع باعث بروز این مشکلات می‌شود.

خطر مصرف آویشن برای زنان باردار و مادران شیرده

با وجود این که هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد مصرف آویشن برای زنان باردار و مادران شیرده خطرناک است، اما گذر زمان ثابت کرده است که مصرف این گیاه خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد بنابراین لازم است زنان باردار و مادران شیرده پیش از مصرف این گیاه و دمنوش آن با پزشک مشورت کنند.

کد خبر 506868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.