نگاهی به آمار و ارقام فینال یورو ۲۰۲۰

تیم ملی فوتبال ایتالیا در خاک لندن، مقابل انگلیس که همه چیز به سودش بود در ضربات نفسگیر پنالتی پیروز شد و جام یورو ۲۰۲۰ را به خانه برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شب گذشته _یکشنبه ۲۰ تیر_ دو تیم ملی فوتبال انگلیس و ایتالیا در فینال لیگ ملت‌های اروپا که میزبانش ورزشگاه ومبلی بود به مصاف هم رفتند. بعد از فینال سوپر کلاسیکوی جذاب در کوپا آمه ریکا، و دیدن قهرمانی مسی، همه منتظر مشخص شدن فاتح یورو بودند.

تصاویر بیرون ورزشگاه ومبلی لندن و جنگ و درگیری‌های خونین اطراف ورزشگاه، جلوه زشتی به بازی فینال داده بود حتی اکثر هواداران انگلیسی بدون بلیط و با جنجال وارد استادیوم شدند که کاری از دست پلیس هم برنیامد.

در این بازی اتفاقات و آمارها و فکت های جالبی رقم خورد که آن‌ها را مرور می‌کنیم:

قضات بازی برعهده بیورن کایپرز هلندی بود، داور ۴۸ ساله‌ای که اولین داور هلندی فینال یورو بود. او مدیر مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور هلند است که موجب شده با ثروتی حدوداً ۱۳ میلیون یورویی، عنوان ثروتمندترین داور دنیای فوتبال را از آن خود کند. کایپرز در دوران داوری سابقه قضاوت در فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۴ و لیگ اروپا ۲۰۱۸ را در کارنامه دارد. این داور ۴ بازی برای لاجوردی‌ها قضات کرده که یک برد، یک تساوی و ۲ باخت حاصل قضاوت او بوده است ضمن این که برای سه شیرها هم ۳ بازی سوت زده که ۲ پیروزی و یک باخت برای آن‌ها بدست آمده است.

بازی آغاز شد انگلیس میزبان با فشار همه جانبه، شاگردان مانچو را غافلگیر کرد و دقیقه ۲ توسط لوک‌شاو دروازه دوناروما باز شد. گل لوک شاو به ایتالیا در ثانیه ۱۱۷، سریع‌ترین گل فینال‌های تاریخ یورو و پس از گل ثانیه ۸۷ یوهان نیسکنس هلندی به آلمان‌ غربی، در جام‌جهانی ۱۹۷۴ و دومین گل سریع فینال‌های تاریخ یورو + جام‌جهانی است. این گل همچنین پس از گل ثانیه ۳۱ فرانسس لاکومب از فرانسه در جام‌جهانی ۱۹۷۸، دومین گل سریعی بود که در یک مسابقه یورو + جام‌جهانی وارد دروازه ایتالیا می‌شود.

ایتالیا که بدون شک بهترین تیم رقابت‌ها تا اینجای کار بوده است قصد عقب نشینی نداشت و توپ و میدان را در اختیار گرفت. نیمه اول با تساوی به پایان رسید. با توجه به دریافت گل در دقیقه ۲، ایتالیا تا پایان نیمه اول فینال یورو ۲۰۲۰ برای ۴۳ دقیقه از انگلیس عقب بوده است این در حالی است که آتزوری در ۲۵ ماه اخیر و در ۲۶ بازی ملی گذشته، مجموعاً ۴۴ دقیقه از رقبای خود عقب افتاده بود.

نیمه دوم که آغاز شد قصه فرق کرد. ایتالیای دفاعی و محتاط، تبدیل به یک تیم جسور و بی محابا شده بود. سرانجام دقیقه ۶۵ لئو بونوچی که جلو کشیده بود در شلوغی محوطه جریمه انگلیس، دروازه این تیم را باز کرد تا بازی به تساوی کشیده شود و آبی همچنان امیدوار به کسب قهرمانی باشد. ایتالیا آخرین بار در سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۹ بازی قبل) و برابر بوسنی با گل دقیقه ۵۷ ادین ژکو، از یک حریف عقب افتاده بود. آن‌ها اما پس از ۱۰ دقیقه گل تساوی را به ثمر رساندند.

با ۳۴ سال و ۷۱ روز سن، لئوناردو بونوچی به مسن‌ترین گلزن تاریخ فینال‌های یورو تبدیل شد. رکورد قبلی در اختیار "برند هولزن‌باین" بازیکن آلمان‌غربی، با ۳۰ سال و ۱۰۳ روز، ۱۹۷۶ برابر چکسلواکی بود.

ایتالیا که در یورو ۲۰۱۲ (۶ گل) و یورو ۲۰۱۶ (۶ گل) مجموعاً ۱۲ گل به ثمر رسانده بود، اکنون در یورو ۲۰۲۰ به آمار ۱۳ گل زده رسید. بازی در ۹۰ دقیقه مساوی شد و برای تعیین قهرمان به دو وقت اضافه ۱۵ دقیقه‌ای رفت. جالب است بدانید که رکورد بیشترین بازی با وقت‌های اضافه در جام‌جهانی + یورو به شرح زیر است:

۸ جام‌جهانی ۱۹۹۰ (۱۶ بازی مرحله حذفی)
۸ جام‌جهانی ۲۰۱۴ (۱۶ بازی مرحله حذفی)
۸ یورو ۲۰۲۰ (۱۵ بازی مرحله حذفی)

بازی‌های مرحله حذفی یورو ۲۰۲۰ بیش از آن که در وقت‌های قانونی به پایان برسند راهی وقت‌های اضافه شده‌اند (۷ بازی در ۹۰ دقیقه، ۸ بازی در ۱۲۰ دقیقه + پنالتی‌ها).

استرس و فشار ناشی از فینال در چهره همه موج می‌زد. خستگی هم در ساق پای بازیکنان نمایان بود. هر دو مربی تعویض‌هایی را برای تغییر نتیجه انجام دادند اما سودی نداشت و کار به ضربات نفسگیر پنالتی کشید.

در ضربات پنالتی بازیکنان انگلیس بسیار ضعیف عمل کردند و توسط رشفورد و سانچو و ساکا سه پنالتی حیاتی را از دست دادند. آبی‌ها هم توسط بلوتی و جورجینیو پنالتی خراب کرد اما درخشش جی‌جی دوناروما؛ آنها را مقابل چشمان انگلیسی‌ها پیروز کرد این در حالی است که ایتالیا در هیچ یک از ۴ مصاف قبلی با انگلیس در رقابت‌های معتبر هم مغلوب نشده بود:
۱- صفر (یورو ۱۹۸۰)
۲ - ۱ (جام‌جهانی ۱۹۹۰)
صفر - صفر (۲-۴ در پنالتی، یورو ۲۰۱۲)
۲ - ۱ (جام‌جهانی ۲۰۱۴)

ضمن این که، این سومین فینال معتبر ملی بود که در ومبلی برگزار می‌شود؛ هر ۲ فینال قبلی نیز در جام‌جهانی ۱۹۶۶ و یورو ۱۹۹۶، مثل این بازی به وقت‌های اضافه کشیده شده بود. انگلیس سیزدهمین کشور منحصر به فردی است که به فینال یورو می‌رسد. از ۱۲ کشور قبلی تنها ۳ کشور در فینال اول مغلوب شده بودند. یوگسلاوی ۱۹۶۰، بلژیک ۱۹۸۰، پرتغال ۲۰۰۴ و حالا انگلیس هم به جمع تیم‌هایی پیوست که در فینال ناکام می‌شود.

آن‌ها یازدهمین کشور اروپایی هستند که در دوره میزبانی از یورو + جام‌جهانی به فینال می‌رسند. پس از آن که در ۸ دوره اول تنها یک فینالیست مغلوب شده بود در هر دو دوره قبل هم میزبانان بازنده فینال بوده‌اند. (پرتغال ۲۰۰۴، فرانسه یورو ۲۰۱۶) حالا سه شیرها هم به این جمع اضافه شدند.

کد خبر 506748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.