علائم ابتلا به گونه دلتا ویروس کرونا

گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که دلتا ویروس کرونا باعث بروز علائم متفاوتی نسبت به گونه‌های دیگر می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همه ویروس‌ها جهش پیدا می‌کنند و دچار تغییراتی می‌شوند و ممکن است ویروس جهش یافته مسری و کشنده‌تر باشد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که آخرین نسخه جهش یافته ویروس کرونا، دلتا است که سرعت انتقال آن بیشتر از گونه‌های دیگر است. هم اکنون اکثر افراد در ایالات متحده آمریکا به گونه دلتا ویروس کرونا آلوده شده‌اند به طوری که در بعضی مناطق این کشور تقریباً سه چهارم افراد به این گونه دچار شده‌اند.

آیا گونه دلتا کشنده‌تر از گونه‌های دیگر است؟

گونه دلتا ویروس کرونا به گونه غالب در انگلستان تبدیل شده است. در ابتدا افراد زیادی را درگیر کرد و سپس به دلیل میزان انتقال پذیری بالا به گونه غالب تبدیل شد. مدارک و شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد گونه دلتا کشنده‌تر از گونه‌های دیگر است اما محققان معتقدند که این گونه از ویروس کرونا خطر ابتلا به بستری شدن بیمارستان را در میان جوامعی با کمترین میزان واکسیناسیون افزایش داده است.

علائم گونه دلتا ویروس کرونا چیست؟

گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که دلتا ویروس کرونا باعث بروز علائم متفاوت‌تری نسبت به دیگر گونه‌ها می‌شود. گونه جدید ویروس کرونا علائم شبیه سرماخوردگی مانند سردرد، آبریزش بینی و گلو درد به همراه دارد در حالی که علائم پیشین این بیماری که شامل از دست دادن حس بویایی، تنگی نفس، تب و سرفه مداوم می‌شود در درجات پایین‌تر علائم گونه دلتا دسته‌بندی شده است.

تأثیر واکسن‌ها بر گونه دلتا ویروس کرونا چیست؟

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که واکسن فایزر ۸۰ درصد در برابر عفونت ایجاد شده بر اثر گونه دلتا ویروس کرونا مقاوم است. ۸۸ درصد خطر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ علامت دار را کاهش می‌دهد و ۹۶ درصد نیز مانع بستری شدن در بیمارستان به دلیل مبتلا شدن به گونه دلتا ویروس کرونا می‌شود. از آنجایی که واکسن مدرنا نیز از فناوری مشابهی بهره‌مند شده است تأثیرات مشابهی بر گونه دلتا ویروس کرونا دارد.

روش اصلی پیشگیری از آلوده شدن به گونه دلتا ویروس کرونا چیست؟

به گفته محققان، واکسیناسیون کامل یکی از روش‌های اصلی پیشگیری از ابتلا به گونه دلتا ویروس کرونا است در صورتی که افراد تنها یک دوز واکسن mRNA دریافت کرده باشند ۳۳ درصد در برابر گونه دلتا ویروس کرونا ایمن خواهند بود بنابراین لازم است افراد به منظور کسب ایمنی لازم هر دو دوز واکسن را تزریق کنند.

شرکت جانسون اند جانسون نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که واکسن تک دوزی این شرکت ایمنی لازم و پایدار را در برابر گونه دلتا ویروس کرونا ایجاد می‌کند. محققان اعلام کرده‌اند که تأثیرگذاری واکسن آسترازنکا بر گونه دلتا ویروس کرونا ۶۰ درصد است، این واکسن خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل آلوده شدن به این گونه را ۹۲ درصد کاهش می‌دهد.

آیا لازم است پس از واکسینه شدن کامل از ماسک استفاده کنیم؟

مرکز کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌ها در آمریکا (CDC) در اواسط ماه مه اعلام کرد که افرادی که به صورت کامل واکسینه شده‌اند می‌توانند از ماسک استفاده نکنند، اما متخصصان معتقدند که بهتر است افراد به دلیل شیوع گسترده گونه دلتا ویروس کرونا پس از دریافت واکسن نیز از ماسک استفاده کنند زیرا هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد مانع بروز بیماری نمی‌شود بنابراین توصیه شده است افراد، حتی کسانی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند در محیط‌های شلوغ که امکان رعایت فاصله اجتماعی وجود ندارد از ماسک استفاده کنند.

کد خبر 506714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 0
    واکسنهایی که از ویروس کامل استفاده می‌کنند بدلیل دارا بودن ژنوم کامل ممکن است در بروز انواع جهش یافته ویروس کرونا دخیل باشند به همین دلیل واکسن‌های که از پوشش پروتئینی ویروس استفاده می‌کنند مثل فایزر و مدونا مطمئن تر هستند