تدابیر شهرهای جهان برای هوشمندسازی مبلمان فضاهای عمومی

مبلمان خیابانی بخشی جدایی‌ناپذیر از شهرها به حساب می‌آید چرا که امکان استراحت، تماشای اطراف و برقراری ارتباط بین شهروندان را فراهم می‌آورد. امروزه برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای جهان برای افزایش کارآیی این سازه‌ها به هوشمندسازی آن‌ها پرداخته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مبلمان شهری باید به گونه‌ای طراحی شود تا بسیاری از نیازهای شهروندان را برآورده کند در این راستا استفاده از مواد مرغوب و بادوام می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود چرا که تاب‌آوری مبلمان را در شرایط اقلیمی متفاوت، افزایش می‌دهد همچنین این پاتوق‌های شهری باید منعطف باشد تا در صورت نیاز، جای آن‌ها را تغییر داد و یا در صورت نیاز تعمیرشان به راحتی انجام گیرد. از همه مهم‌تر این که در ساخت و نصب مبلمان شهری، توجه به اصول پایداری از اهمیت بالایی برخوردار است و به راحتی و سلامت کاربران کمک زیادی می‌کند.

تدابیر شهرهای جهان برای هوشمندسازی مبلمان فضاهای عمومی

بدیهی است که طراحی مبلمان به مدت چند دهه است که مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته است با این حال چیزی که اخیراً از اهمیت بیشتری در این زمینه برخوردار شده، ساخت مبلمان هوشمند شهری بوده است. در این نوع طراحی از پیشرفته‌ترین تکنولوژی روز دنیا برای ساخت مبلمان شهری بهره گرفته می‌شود که در نتیجه آن، آلودگی نور به حداقل می‌رسد، امکان استفاده از اینترنت هوشمند برای کاربران فراهم شده و قابلیت دسترسی برای افرادی با توان جسمی متفاوت ممکن می‌شود.

تدابیر شهرهای جهان برای هوشمندسازی مبلمان فضاهای عمومی

در سراسر شهرهای اسپانیایی مادرید و بارسلونا ایستگاه‌های اتوبوسی ایجاد شده است که از طریق صفحه‌های نمایش خود، امکان دسترسی کاربران به اطلاعات ترافیکی را فراهم می‌آورد ضمن این که از تجهیزاتی صوتی برخوردار است که اطلاعات لازم در مورد مسیر تردد و ترافیک را در اختیار افراد کم‌بینا یا نابینا قرار می‌دهد. مقامات لندن در انگلستان، یک گام فراتر پیش رفته و ایستگاه‌های اتوبوسی ایجاد کرده‌اند که به طور خودکار وجود گوشی هوشمند یک فرد نابینا یا حتی کم‌بینا را در اطراف خود تشخیص می‌دهد و به تولید صدا برای ارائه راهنمایی به آن‌ها می‌پردازد.

تدابیر شهرهای جهان برای هوشمندسازی مبلمان فضاهای عمومی

مقامات آلتافورا، مرکز استان تاراگونا در اسپانیا، تیرک‌هایی را در سراسر شهر نصب کرده‌اند که از طریق فشار آب شبکه شهری، به تولید انرژی مورد نیاز برای شارژ تجهیزات برقی نظیر تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ می‌پردازد. جالب است بدانید که این تیرک‌ها امکان استفاده از اینترنت پرسرعت را برای کاربران فراهم می‌آورد و رغبت مردم به استفاده از سازه‌های هوشمند را افزایش می‌دهد. در بسیار از شهرهای اسپانیایی مبلمان هوشمند شهری، در کنار تمام خدمات خود، امکان جمع‌آوری آب باران و بازیافت آن برای مصارف شهری را فراهم می‌آورد و پنل‌های خورشیدی نصب شده روی بعضی از آن‌ها، مصرف برق شهری را به حداقل می‌رساند.

تدابیر شهرهای جهان برای هوشمندسازی مبلمان فضاهای عمومی

شهرهای ایالات متحده آمریکا و کانادا از سال ۲۰۱۷ به بعد، میزبان مبلمانی هوشمند بوده است که علاوه بر قابلیت شارژ گوشی‌های تلفن همراه به جمع‌آوری اطلاعات در مورد شهر همچنین کلان‌داده‌ها پرداخته است تا از این طریق، نیازهای شهروندان را بیشتر درک کند و برای برآورده کردن آن‌ها بکوشد. بعضی از این داده‌ها نیز به جمع‌آوری اطلاعاتی در مورد کیفیت هوا و حضور مواد آلاینده در یک محیط می‌پردازد و این اطلاعات را در اختیار مردم قرار می‌دهد تا آن‌ها را به اعمال اقدامات ایمن‌سازی شخصی به خصوص در افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی یا حساسیت برانگیزد.

تدابیر شهرهای جهان برای هوشمندسازی مبلمان فضاهای عمومی

در بسیاری از شهرهای جهان، هوشمندسازی تا مورد سطل‌های زباله نیز پیش می‌رود به این صورت که سنسورهایی در این سطل‌ها نصب می‌شود که مقامات مسئول را از زمان پر شدن و پیش از سرازیر شدن آن‌ها آگاه می‌کند تا این افراد، اقدامات لازم را برای تخلیه به موقع آن‌ها انجام دهند.

اگرچه تمام راهبردهایی که تا کنون ذکر شد می‌تواند در هوشمندسازی مبلمان شهری مؤثر باشد با این حال مقامات باید در این زمینه بسیار مدبرانه عمل کنند و تامین منافع شهروندان را با دقت مورد توجه قرار دهند. نصب این مبلمان نباید زمینه را برای تجاوز به حقوق شهروندان فراهم آورد یا مانع از انجام فعالیت‌های مختلف توسط این افراد شود.

تدابیر شهرهای جهان برای هوشمندسازی مبلمان فضاهای عمومی

کد خبر 506656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.