آخرین وضعیت بازار آشفته مرغ

بحران بازار مرغ به‌ عنوان اصلی‌ترین ماده پروتئینی مورد تقاضای مردم مدت‌هاست که آغاز شده و مسئولان مربوطه با وعده‌ها و البته ارائه راهکارهایی سعی در سامان بخشی این بازار داشته‌اند اما ظاهراً هنوز هم آشفتگی‌هایی بر این بازار حاکم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال گذشته بود که تولید و عرضه مرغ با موانعی مواجه شد؛ تا جایی که در زمان‌هایی از تشکیل صف‌های طولانی برای خرید مرغ خبر می‌رسید و اکنون با وجود آنکه از شدت بحران بازار مرغ کاسته شده است اما معضل گرانی و کمبود این کالا همچنان محسوس است.

ایجاد چنین مشکلی در وهله نخست به کمبود نهاده‌هایی چون ذرت و سویا برمی‌گردد که انگیزه تولیدکنندگان مرغ را برای جوجه‌ریزی کاهش داده است؛ همچنین افزایش هزینه‌های تولید مانند قیمت دارو و واکسن برای رعایت بهداشت، علت دیگری برای گرانی‌ها عنوان شده است. از دلایل دیگر کمبود مرغ، در این شرایط تابستانی، گرمای هوا است که معمولاً در همه‌ساله به‌ویژه در تیرماه از تولید مرغ کاسته می‌شود. همچنین بی‌اعتمادی مردم به ثبات این بازار و تقاضای بیش از نیاز آن‌ها خود به کمبود این کالا دامن می‌زند.

این معضلات در حالی بر بازار مرغ حاکم شده است که استانی مانند اصفهان خود از تولیدکنندگان مرغ بوده و حتی مازاد تولیدات خود را صادر می‌کرده است. اما مشکل کمبود مرغ در این استان در زمان‌هایی به وضوح مشاهده شده به خصوص تا قبل از راه‌اندازی سامانه رهتاب که بی‌نظمی شدیدی در این بازار به وجود آمده بود.

سامانه‌ای که با واکنش‌های مختلفی از سوی شهروندان، فعالان و مسئولان مواجه بوده است ولی در این حال گفته می‌شود راه‌اندازی آن موجب کاهش التهابات بازار اقلام اساسی چون مرغ و تأمین و توزیع آن به‌اندازه نیاز شده است.

عرضه مرغ با نرخ مصوب

اما مسئولان و فعالان مربوطه با بازار مرغ در رابطه با شرایط تولید و توزیع این کالا و تأثیر سامانه رهتاب بر سامان بخشی این بازار چه می‌گویند؟

حسین ایراندوست، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به فراوانی مرغ در بازار اصفهان می‌گوید: از تولید مرغ کاسته نشده و جوجه‌ریزی همچنان ادامه دارد. اصفهان تنها استانی است که مرغ را با قیمت مصوب عرضه می‌کند؛ به این دلیل که ۷۰۰ مغازه عرضه مرغ در اصفهان که دارای مجوز فعالیت هستند همگی با سامانه رهتاب در حال فروش مرغ با نرخ مصوب هستند.

وی ادامه می‌دهد: دلیل استفاده از سامانه رهتاب کمبود مرغ نیست بلکه ارائه راهکاری برای ممانعت از آشفتگی و سوءاستفاده برخی از توزیع‌کنندگان است. این‌چنین از عرضه چند قیمتی مرغ در بازار، جلوگیری می‌شود. خریداران هم با ثبت کد ملی خود برای یک بار، قادر خواهند بود با هر کد ملی، ۶ کیلو مرغ را در یک هفته با قیمت واقعی خریداری کنند که میزان خوبی است.

در ادامه این مسئول در رابطه با دلایل گرانی مرغ اظهار می‌کند: از زمانی که نرخ نهاده‌ها، جوجه‌ها، کرایه حمل و نقل و دیگر هزینه‌های تولید گران‌تر شد، بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار بر قیمت مرغ هم افزوده شد ولی به دلیل تدابیر انجام گرفته از میزان تولیدات آن کاسته نشد، تا جایی که اصفهان در زمان‌هایی که مازاد تولید داشته باشد صادرات هم به دیگر استان‌ها انجام می‌دهد.

در فصل گرما از تولید مرغ کاسته می‌شود

همچنین حمید رضا شیخان، مدیر شرکت سپاهان مرغ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: معمولاً همه‌سال‌ها در فصل تابستان به خصوص تیرماه به دلیل گرما و کم‌آبی از تولید مرغ کاسته می‌شود؛ زیرا مرغداران بر اساس تجربه از تلفات مرغ در گرمای هوا بیم داشته و ریسک پرورش تعداد بالای مرغ را ندارند.

وی ادامه می‌دهد: از طرفی هم اگر مرغدار اقدام به پرورش مرغ کند، مرغ وزن کامل نمی‌گیرد، حتی اگر همه شرایط هم فراهم باشد باز هم مرغ در این فصل به وزن مطلوب نمی‌رسد؛ بر این اساس تولیدات در این زمان از سال، کم می‌شود. حال با توجه به اینکه متقاضیان گوشت مرغ ثابت بوده ولی عرضه آن تا حدودی بنا به دلایل گفته شده کمتر شده است در زمان‌هایی با کمبود مرغ مواجه می‌شویم.

مدیر شرکت سپاهان مرغ یادآور می‌شود: البته با وجود همین معضلات، تولید مرغ فقط ۲۰ درصد کاهش داشته و در حال حاضر به طور روزانه در اصفهان ۴۰۰ تن تولید مرغ داریم.

شیخان بابیان اینکه مرغ با نرخ هر کیلو ۲۵ هزار ۹۵۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد تأکید می‌کند: این نرخ مصوبی است که متقاضیان با ورود به سامانه رهتاب، خرید خود را انجام می‌دهند. سامانه‌ای که با هماهنگی استانداری اصفهان، سازمان صمت و جهاد کشاورزی استان برای عرضه منظم اقلام اساسی چون مرغ در حال فعالیت است.

ایرادات سامانه رهتاب حل می‌شود

در رابطه با مشکلات سامانه رهتاب و انتقاداتی که نسبت به آن می‌شود نیز اسماعیل نادری، معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: خرید مرغ با ورود کد ملی در سامانه رهتاب آن‌هم برای یک‌بار، اقدامی در راستای کنترل بازار است، به طوری که هر فرد بتواند خرید خود را به راحتی و به دور از سوءاستفاده‌های احتمالی انجام دهد؛ با وجود این سامانه توزیع مرغ از درب مرغداری تا مصرف‌کننده توسط سامانه رهتاب رصد می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: البته اتباع خارجی دارای شناسه هم امکان خرید مرغ در این سامانه را دارند. با توجه به اینکه عرضه‌کنندگان مرغ باید با نرخ مصوب اقدام به فروش نمایند ضروری است که از طریق سامانه رهتاب مرغ مورد نیاز خود را خریداری کنند و در غیر این صورت، سهمیه مرغ آن‌ها قطع خواهد شد.

معاون سازمان صمت استان اصفهان در رابطه با مشکلات سامانه رهتاب توضیح می‌دهد: رهتاب سامانه‌ای تازه‌کار بوده و چنین مشکلاتی برای هر سامانه جدیدی وجود دارد. اما به مرور زمان این ایرادات هم رفع می‌شود و در صورت مشاهده مشکلات مرتبط با این سامانه، عرضه‌کنندگان می‌توانند به شماره ۳۴۰۷۲ اطلاع رسانی کرده که در کمترین زمان رسیدگی می‌شود.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 506614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    مرغ و تخم مرغ وارد کنید ارزان میشود راه حل مناسب و راحت