ایران و دبیرخانه مجمع مجالس آسیایی قرارداد مقر امضا کردند

موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی موسوم به موافقتنامه مقر مجمع مجالس آسیایی امروز توسط وزیر امور خارجه و دبیرکل مجمع مجلس آسیایی در محل وزارت امورخارجه امضا شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، این موافقتنامه پس از تصویب آن توسط هیأت دولت و صدور مجوز لازم به وزارت امور خارجه امضا شد.

تأسیس «مجمع مجالس آسیایی» (APA) در آبان ماه ۱۳۸۵ در جریان برگزاری هفتمین نشست «انجمن مجالس آسیایی برای صلح» در تهران که با میزبانی مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، تصویب شد و بدین ترتیب، ساختار انجمن مجالس آسیایی برای صلح در نشست تهران به مجمع مجالس آسیایی تغییر یافت.

در حال حاضر مجمع مجالس آسیایی دارای ۴۴ عضو از مجالس قانون‌گذاری کشورهای آسیایی و ۱۴ مجلس ملی دیگر به عنوان ناظر است. همچنین ۱۰ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای به عنوان ناظر در این مجمع حضور دارند. طبق مصوبه مجمع مجالس آسیایی مقر دبیرخانه آن از ابتدا تهران تعیین شده است.

مجمع مجالس آسیایی به عنوان یک ساز و کار منطقه‌ای پویا در حوزه تعاملات بین پارلمانی دارای حوزه فعالیت گسترده و متنوعی است و طیف قابل توجهی از موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی همچون مبارزه علیه فساد، تحقق عدالت در حوزه سلامت و بهداشت، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تقویت عناصر همکاری و دوستی میان اعضا، کاهش فقر، حمایت از محیط زیست، حمایت از تنوع فرهنگی، مبارزه با قاچاق اقلام فرهنگی، حقوق زنان، جوانان و سالمندان و همچنین وضعیت‌هایی مانند جنایات رژیم اشغالگر قدس در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را شامل می‌شود. مجمع مجالس آسیایی به منظور انسجام و پی‌گیری منظم اقدامات خود در این حوزه‌ها و دیگر موضوعات مورد نظر اعضای آن، قطعنامه‌های سالانه‌ای را تصویب می‌کند.

ایده تأسیس مجمع مجالس توسط مرحوم حسین شیخ‌الاسلام نماینده مجلس هفتم طراحی، پیگیری و در نهایت محقق شد. مرحوم شیخ الاسلام به عنوان نماینده منتخب از صحن مجلس در این مجمع، بازار یک پارچه انرژی آسیا و معاهده دوستی کشورهای آسیایی را در چارچوب آپا طراحی و پیگیری کرد.

کد خبر 506578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.