«شهر جهانی یزد» در افق شورای ششم

"در بهینه سازی، طراحی و اجرای المان‌های شهری باید دقت نظر داشت و این کار را با تاکید بر الگوهای ایرانی_اسلامی و هویت بخشی به فضاهای عمومی شهر پیش برد. استانداردهای لازم در طراحی، نوسازی و چیدمان فضاهای شهری باید به گونه‌ای رعایت شود که منطبق بر فرهنگ و آداب و رسوم مردم شهر باشد."

به گزارش خبرنگار ایمنا، فخرالسادات خامسی هامانه دارای دکترای زبان و ادبیات فارسی، استاد دانشگاه، کنشگر اجتماعی و فعال فرهنگی و منتخب مردم یزد در انتخابات اخیر شورای اسلامی این شهر است. وی در سوابق خود مدیرکلی دفتر اجتماعی و فرهنگی، مدیرکلی بانوان و خانواده استانداری یزد و ریاست دانشکده فنی و حرفه‌ای حضرت رقیه (س) را دارد. او که مؤلف ده‌ها مقاله علمی و پژوهشی و کتاب " تحلیل زبان شناختی گویش یزدی" است در سال ۱۳۹۱ به عنوان مدرس نمونه کشوری برگزیده شده است.

خامسی هامانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از دغدغه‌ها و برنامه‌های خود در دوره ششم شورای شهر می‌گوید که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

برای شورای ششم چه برنامه‌هایی دارید و اولویت‌های اجرایی را بر چه موضوعاتی قرار می‌دهید؟

ما برنامه‌هایمان را به تفصیل و در قالب استراتژی‌های طبقه بندی شده به مردم یزد ارائه داده‌ایم. توسعه و توانمندسازی مدیریت شهری، تأسیس منابع سرمایه‌ای پایدار و مطمئن برای عمران و توسعه مناطق شهر، توسعه مشاغل خانگی، ایمن‌سازی فضاهای شهر، هویت بخشی به سیما و منظر شهری، ایجاد نشاط و تحرک عمومی، معرفی یزد به عنوان قطب بین‌المللی گردشگری از طریق احیای بافت تاریخی همچنین توسعه گردشگری شهر یزد و ایجاد عدالت اجتماعی از اولویت‌های ما در شورای اسلامی شهر یزد است.

به توانمندسازی مدیریت شهری اشاره کردید، چگونه این امر امکانپذیر است؟

هنگامی که ما از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد در راستای تربیت مدیران و نیروهای انسانی توانمند در امور شهری استفاده کنیم این انگیزه در کارشناسان، نخبگان و سرمایه گذاران شهر ایجاد می‌شود که با هدف تقویت بنیه و رشد اقتصادی شهر به مدیریت شهری کمک کنند.

بر آنیم تا با راه اندازی اتاق فکر مدیریت شهری در شهرداری یزد از صاحب نظران و متخصصان در جهت ارائه راهکارهای مناسب پیرامون مسائل و چالش‌ها استفاده کنیم. تزریق روحیه جوان گرایی و خلاقیت در شورای شهر با استفاده از جوانان و استفاده از ظرفیت آن‌ها در قالب شوراهای مشورتی و به میدان آوردن استعدادهای بالقوه در جامعه می‌تواند به کادرسازی، مدیرپروری و نیروسازی کمک کند.

از آنجا که شما تا قبل از ورود به شورای شهر هم یک فعال اجتماعی و فرهنگی بوده‌اید جهت برقراری عدالت اجتماعی چه راهکارهایی دارید؟

اصلاح و بازنگری دقیق برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری مدیریت شهری باید به طور آنی صورت بگیرد. تنظیم سند رفاه اجتماعی و فرهنگی شهر یزد به عنوان مبنای عملکرد شهرداری می‌تواند از پراکنده کاری و موازی کاری در این حوزه جلوگیری کند. ما باید با کارشناسی تخصصی به تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌های اجتماعی در جهت رفع مشکلات شهروندان به خصوص افراد دارای معلولیت، بیماران خاص، کارگران، زنان و دختران و کودکان و نوجوانان گام برداریم.

یزد به عنوان یک شهر تاریخی در تمامی ادوار شهری مهم در زمینه گردشگری بوده است، مدیریت شهری تا چه اندازه از این ظرفیت‌ها در جهت رشد و توسعه شهر استفاده می‌کند؟

در زمینه گردشگری نیازمند بهبود زیرساخت‌ها هستیم. باید تدابیری اندیشید که بخش خصوصی به این حوزه راه یافته و سرمایه‌گذاری در آن رونق یابد. باید ظرفیت‌های بومی، دینی و تاریخی یزد را در سطوح ملی و بین‌المللی از طریق برگزاری جشنواره‌ها، آئین‌ها و همایش‌ها به جهان معرفی کرد.

در کنار سایت‌های اصلی گردشگری شهر باید جاذبه‌های مکمل از جمله پارک، موزه و نمایشگاه‌های صنایع دستی ایجاد کرد. مرمت و بهسازی محورهای ورودی شهر نیز با هدف رونق اقتصادی و معرفی جاذبه‌های شهر یک الزام است.

در راستای تحقق برنامه «شهر جهانی یزد» تلاش خواهیم کرد که با ساماندهی و احیای بافت تاریخی، ایجاد فرهنگسرای تخصصی گردشگری، ایجاد عابر بانک‌های بین‌المللی در شهر، آماده سازی زیرساخت‌ها برای سهولت گردشگران معلول، ایجاد امنیت گردشگران از طریق گشت انتظامی و نیروی پلیس گردشگری و دوربین‌های مدار بسته، ساماندهی محل‌های سکونت و دسترسی به سرویس‌های بهداشتی در بافت تاریخی، پیگیری جهت بهبود سطح کیفی خدمات پروازی فرودگاه و توسعه سیستم حمل و نقل، نورپردازی مناسب مسیرها، احیای مغازه‌ها و سقف بازار و ایجاد شهرک‌های صنایع دستی و سوغات محلی می‌توان یزد را به یک جهانشهر و پیشتاز در عرصه بین‌المللی تبدیل کنیم.

در راستای جهانشهر شدن شهر یزد چگونه می‌توان سیما و منظر یک شهر گردشگرپذیر را به گونه‌ای بهبود بخشید که به بافت تاریخی آن آسیب نرسد؟

در بهینه سازی، طراحی و اجرای المان‌های شهری باید دقت نظر داشت و این کار را با تاکید بر الگوهای ایرانی_اسلامی و هویت بخشی به فضاهای عمومی شهر پیش برد. استانداردهای لازم در طراحی، نوسازی و چیدمان فضاهای شهری باید به گونه‌ای رعایت شود که منطبق بر فرهنگ و آداب و رسوم مردم شهر باشد و به نیازهای همه رده‌ها پاسخ دهد.

از آنجا که خود شما یک زن هستید فکر می‌کنید در حوزه بانوان کدام مسائل اولویت دارد؟

باید ردیف بودجه‌ای ویژه به حوزه بانوان اختصاص داده شود. پیگیری مسائل و مشکلات آنان نیازمند تشکیل اداره کل امور بانوان در شهرداری است. احداث مجتمع ویژه بانوان (شهربانو) با کاربری‌های رفاهی، آموزشی، تجاری، ورزشی و فرهنگی با فضاهای آمفی‌تئاتر، سالن‌های چند منظوره، فروشگاه‌ها و بازارچه‌های خوداشتغالی، کلاس‌های آموزشی، گالری‌های هنری، مهدکودک، استخر و پیست‌های دوچرخه سواری در دستور کار قرار دارد.

همچنین با محوریت شهرداری و با مشارکت سازمان‌های مرتبط مانند کمیته امداد و بهزیستی، میراث فرهنگی، فنی و حرفه‌ای و دفاتر امور بانوان استانداری، طرح اجرای توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار را در اولویت برنامه‌ها قرار داده‌ایم. برپایی بازارچه‌های دائمی خوداشتغالی و بنگاه‌های خیریه و توسعه مشاغل خانگی بانوان با هدف حمایت از زنان سرپرست خانوار، تولیدگر و کارآفرین می‌تواند مؤثر باشد.

به عنوان سخن پایانی چه صحبتی با مردم شهر یزد دارید؟

در برابر تک تک کسانی که من را لایق فعالیت در این عرصه دانستند و کسانی که نظری جز این داشتند سر خضوع و تواضع فرود می‌آورم. مشارکت و آرای شما افتخار و پشتوانه قوی از سرمایه‌های اجتماعی و مردمی است. امیدوارم با تعهد و اخلاق‌مداری همگی پیروز این میدان باشیم.

گفت‌وگو از لیلا فدایی خبرنگار شهری ایمنا

کد خبر 506468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.