همه کنشگران صنایع دستی در جشنواره بین‌المللی اصفهان حضور یابند

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از بخش‌های مختلف نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران استقبال گسترده‌ای شده و فضا برای حضور همه کنشگران صنایع دستی فراهم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت امروز (یکشنبه) در نطق پیش از دستور یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، در تشریح جزئیات نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران اظهار کرد: اصفهان در مسیری قرار دارد که ناشی از توجه به توسعه صنایع سنگین بوده و حاصل امروز آن خشکسالی، بی آبی و بارگذاری‌ها و مهاجرت‌های بی‌رویه به این کلانشهر است. در نتیجه این روند، سیاستگذاری‌ها برای جبران کاهش سرانه خدمات، صرفاً بارگذاری‌های جدید بوده و این دور تسلسل باطل نتیجه نگاهی است که در دهه‌های گذشته بر شهر حاکم بوده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به توجه بر اتکا به ظرفیت‌های واقعی شهر اصفهان به عنوان یکی از دغدغه‌های شورای اسلامی شهر در دوره پنجم، تصریح کرد: به منظور توجه به ظرفیت‌های دیگر شهر اصفهان، طرح گردشگری "اصفهان ۲۰۲۰" تصویب شد تا در این سال میلادی مجموعه اقدامات و رخدادهایی برای توسعه گردشگری در شهر اصفهان شروع شود که این اقدامات نیاز به طی یک مسیر طولانی برای برنامه‌ریزی و سیاستگذاری داشت.

وی با اشاره به سیاستگذاری چهارگانه برای طرح اصفهان ۲۰۲۰، خاطرنشان کرد: ایجاد ظرفیت‌های گردشگری با پیش‌بینی ۲۰ مسیر گردشگری با توجه به گونه‌های مختلفی که در شهر اصفهان وجود دارد، پیگیری شد.

ملت ادامه داد: مرمت و بازآفرینی بافت و آثار تاریخی اصفهان با هدف اصلاح زیرساخت‌ها و پیش‌بینی برنامه‌های ترویجی و برندسازی برای برگزاری رویدادهایی که موجب جذب گردشگر می‌شود دو بعد دیگر سیاستگذاری‌ها بود.

وی با بیان این که تکرار سفر گردشگران در شهر ارزش افزوده ایجاد می‌کند و باید بهانه‌ای برای این تکرار سفر وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: اصفهان علی‌رغم داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان، در داشتن رویداد مکمل کنار این جاذبه‌ها ضعف دارد همین امر باعث شده جاذبه‌های گردشگری موجب تکرار سفر نشده و شهر را از خیل درآمدها باز می‌دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان صنایع دستی را صنعتی پیشران در اصفهان دانست و افزود: با وجود تمام سیاستگذاری‌ها، پاندمی کرونا سبب لغو برنامه‌هایی شد که از یک سال پیش از آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی برای اجرای آن‌ها برنامه‌ریزی شده بود.

اصفهان میزبان شایسته جشنواره بین‌المللی صنایع دستی

وی تاکید کرد: صنایع دستی با وجود ظرفیت زیادی که دارد، عدد پایینی را در ایجاد کسب و کارها دارا است لذا با توجه به ارزش هنر در اقتصاد دنیا باید به این امر توجه ویژه‌ای شود.

ملت اظهار کرد: اصفهان دومین شهر صنایع دستی در جهان و دارای رتبه اول در مرغوبیت آن است، هشت نشان ملی و یک نشان بین‌المللی دارد و از لحاظ تعداد و تنوع صنایع دستی، رتبه اول کشور است. در اصفهان چهار هزار کارگاه گروهی و ۲۱ هزار کارگاه تک نفری وجود دارد، هفت میراث ملموس و دو میراث ناملموس ثبت جهانی شده و تا پایان دوره پنجم تعداد خواهرخوانده‌های این شهر به ۱۶ می‌رسد

وی خاطرنشان کرد: تمام این موارد خبر از ظرفیت ارزشمندی می‌دهد که می‌تواند اصفهان را به میزبانی شایسته برای جشنواره بین‌المللی صنایع دستی تبدیل کند و برگزاری این جشنواره به توسعه در ابعاد مختلف شهر منجر خواهد شد.

معرفی ۶ هنرمند برتر دنیا در جشنواره

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره بین‌المللی صنایع دستی، بزرگترین رویداد در این جشنواره را "دست طلایی" نام برد و افزود: شش نفر از بزرگترین هنرمندان دنیا که سه تن از آن‌ها اهل ایران هستند، در این جشنواره انتخاب خواهند شد. این افراد یک عمر فعالیت و اثربخشی در دنیا داشته‌اند و بدین سبب مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

وی با بیان این که کشورهای دنیا به شش منطقه از نگاه صنایع دستی تقسیم می‌شوند، گفت: با نظارت شورای جهانی صنایع دستی، ۱۰ نفر به هیئت عالی جشنواره معرفی شده و در نهایت نشان دست خلاق به سه نفر اهدا می‌شود.

ملت تصریح کرد: برای برگزیده شدن سه هنرمند ایرانی نیز از هر استان دو نفر برتر معرفی شده و ۱۰ نفر در مرحله اول و نهایتاً سه نفر انتخاب می‌شوند تا در پایان پس از ارزیابی‌ها شش نفری که استحقاق دریافت نشان دست طلایی را دارند معرفی شوند.

وی گفت: نشان همای زرین نیز در ۲۰ رشته مختلف صنایع دستی به هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره اهدا خواهد شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: پنج مسابقه ویژه در جریان این جشنواره برگزار می‌شود که نهادها و دستگاه‌های ملی با نگاه تخصصی در اجرای آن همکاری خواهند کرد.

وی گفت: تاکنون ۹ کارگاه تخصصی در حوزه صنایع دستی برگزار شده است. محور این کارگاه‌ها نیز همراه با شناخت نیازهای روز صنایع دستی و با حضور اساتید این رشته‌ها انتخاب شده است.

ملت اضافه کرد: اجلاس بین‌المللی شهرهای خلاق صنایع دستی و اجلاس کشورهای اکو با موضوع صنایع دستی حسن ختام این جشنواره خواهد بود. تاکنون استقبال بی‌نظیر شهرهای خارجی را از جشنواره شاهد بوده‌ایم و امیدواریم در مدت باقی مانده نیز خیل علاقه‌مندان به صنایع دستی همچنان در بخش‌های مختلف جشنواره حضور یابند.

وی شناسایی سفیران صنایع دستی برای ارتقای ظرفیت‌ها در داخل و خارج از کشور، حضور کودکان و معلولان در رویدادها، برگزاری نشست‌ها و وبینارهای علمی با حضور اساتید خارجی و نمایشگاه ارائه آثار را از دیگر مواردی دانست که در اجرای جشنواره مدنظر بوده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: از پوستر جشنواره ششم بهمن‌ماه با حضور مدیران ملی رونمایی شد و از آن زمان برنامه‌ریزی‌ها برای چهار مرحله برگزاری یعنی، افتتاحیه، تجلیل، اختتامیه و اجلاس گ‌های بین‌المللی انجام شد.

حضور ۹۰ داور داخلی و خارجی در جشنواره

وی تصریح کرد: نزدیک به ۹۰ داور داخلی و خارجی در این جشنواره حضور خواهند داشت و هیئت علمی جشنواره با حضور اساتید برتر ملی و جهانی تشکیل شده است.

ملت افزود: اتفاقی که در قالب جشنواره در حال برنامه‌ریزی است اگر درست هدایت و اجرا شود، اقتصاد هنر و در نهایت اقتصاد کلان هر و کشورمان را بهبود خواهد بخشید زیرا ساختار برای تحقق این امر ایجاد شده است.

وی با بیان این که تاکنون حدود دو هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است، گفت: از بخش‌های مختلف جشنواره استقبال گسترده‌ای شده و فضا برای همه کنشگران صنایع دستی ایجاد شده است لذا علاقه‌مندان می‌توانند از بستری که فراهم شده، تا ۲۵ تیرماه استفاده کرده و آثار خود را ارسال کنند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران از ۱۰ تا ۱۳ مردادماه برگزار می‌شود که یک رویداد فاخر در شأن اصفهان و ایران خواهد بود.

کد خبر 506445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.