پاویون‌ها؛ سازه‌هایی برای تعامل اجتماعی شهروندان+ عکس

افزایش جمعیت شهرنشینی، عرصه را برای وجود فضاهای سبز و مکان‌های عمومی که در آن مردم بتوانند تعامل کنند تنگ کرده است؛ پاویون‌ها می‌تواند با اشغال کمترین فضای ممکن، این مشکل را به حداقل برساند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پاویون‌ها سازه‌های اغلب کوچک و زیبایی هستند که با اهداف مختلف در مکان‌های عمومی شهرها نصب می‌شوند. مردم در اغلب نقاط دنیا برای استراحت، تماشای چشم‌اندازهای اطراف، برقراری ارتباط اجتماعی با سایرین و حتی مطالعه و انجام تحقیقات دانشگاهی خود به این مکان‌های عمومی کوچک مراجعه می‌کنند. گاهی نیز این سازه‌های کوچک به عنوان مکان‌هایی برای برگزاری نمایشگاه‌ها و سایر موارد مشابه نصب می‌شوند و از این طریق به افزایش تعاملات بین ساکنان یک شهر کمک می‌کنند. امروزه وجود پاویون‌ها در اغلب نقاط دنیا به جزئی جدایی ناپذیر از طراحی شهرها تبدیل شده و در میان مردم از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار شده‌اند. در ادامه به معرفی چند نمونه از پاویون‌هایی پرداخته می‌شود که با طراحی خاص خود، جمعیت زیادی از مردم را به سمت خود جذب می‌کند.

پاویون‌ها؛ سازه‌هایی برای تعامل اجتماعی شهروندان+ عکس

پاویون نمایش Rounds، ایالات متحده آمریکا

گروهی از خلاقان شرکت معماری آمریکایی Sports به ایجاد پاویونی بسیار زیبا در شهر لیک‌فارست در آمریکا پرداخته‌اند که با هدف گرد هم آوردن مردم برای تماشای هنرهای نمایشی و تئاتر ساخته شده است. این سازه‌های اعجاب‌انگیز ساختاری دایره‌ای دارد و برآمدگی‌هایی را در سراسر خود در بر گرفته است.

پاویون‌ها؛ سازه‌هایی برای تعامل اجتماعی شهروندان+ عکس

طراحان در ایجاد این برآمدگی‌ها بسیار هدفمندانه عمل کرده‌اند به طوری که مرتفع‌ترین بخش آن برای اجرای نقش هنرمندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، سایر بخش‌های مرتفع پاویون به عنوان دروازه‌های آن عمل کرده و بازدید کنندگان را به داخل هدایت می‌کند و دیگر قسمت‌های برآمده سازه، امکان تماشای نمایش را برای افراد در هنگام شلوغی زیاد محیط فراهم می‌آورد ضمن این که سایر مردم در فضای باز مرکز پاویون به تماشای نمایش‌ها می‌پردازند.

پاویون‌ها؛ سازه‌هایی برای تعامل اجتماعی شهروندان+ عکس

بخش‌هایی از پاویون که در نزدیکی سطح زمین قرار دارد، گسترده‌تر از بخش‌های برآمده است و به کاربران اجازه می‌دهد با راحتی بیشتری به سایر امور خود نظیر استراحت، گرد هم آمدن و حتی انجام کارهای گروهی بپردازند. هنرمندان نیز پیش از آغاز نمایش‌های خود در مرکز پاویون تمریناتشان را انجام می‌دهند و خود را برای اجرای نهایی آماده می‌کنند.

سازندگان پاویون Rounds این سازه زیبا و کاربردی را با رنگ سبز روشن طراحی کرده‌اند تا علاوه بر افزایش جذابیت آن، بیشترین هماهنگی را بین آن و محیط اطراف که پارکی سرسبز است به وجود آورند.

پاویون‌ها؛ سازه‌هایی برای تعامل اجتماعی شهروندان+ عکس

ساختمان چوبی، بلاروس

مینسک، پایتخت کشور اروپایی بلاروس، میزبان پاویونی بسیار متفاوت با سازه‌های همنوع خود بوده و نمایی شبیه به یک ساختمان کوچک دارد. این سازه که در سال ۲۰۱۹ احداث شد اسکلتی تمام چوبی را در بر گرفته و فضایی به مساحت ۱۲ متر مربع را به خود اختصاص داده است. طراحی مدرن و بسیار منحصر به فرد پاویون چوبی مینسک در مدت زمانی بسیار کوتاه به شهرتی جهانی دست یافت چرا که از نظر منتقدان بسیاری، ذهن انسان را به لحظه متمرکز و از اندیشیدن به گذشته یا آینده دور می‌کند.

پاویون‌ها؛ سازه‌هایی برای تعامل اجتماعی شهروندان+ عکس

فضای داخل پاویون چوبی مینسک از طریق راهروهایی پلکانی، بازدید کنندگان را به چهار مسیر مختلف راهنمایی می‌کند تا هر یک در جایگاهی اختصاصی قرار گیرند. افراد در این ساختمان کوچک که در قلب یک پارک زیبا نصب شده است می‌توانند به صورت انفرادی دنیای اطراف خود را با دقت نظاره کنند و از زیبایی‌های آن در زمان حال، نهایت لذت را ببرند. در این سازه اعجاب‌انگیز، مردم به جای تعامل با یکدیگر به ارتباط با محیط اطراف خود می‌پردازند که این امر می‌تواند آن‌ها را به تأمل در مورد واقعیات دنیای پیرامون سوق دهد.

پاویون‌ها؛ سازه‌هایی برای تعامل اجتماعی شهروندان+ عکس

پاویون کوتاکرات، اندونزی

شاید به جرأت می‌توان گفت که کمتر سازه‌ای در جهان با هدف تبادل مهربانی ساخته شده است چرا که این رفتار اغلب به عنوان یک ویژگی اختصاصی در افراد مورد توجه قرار می‌گیرد.

پاویون‌ها؛ سازه‌هایی برای تعامل اجتماعی شهروندان+ عکس

با این حال، گروهی از طراحان اهل کلانشهر تانگرانگ در اندونزی با استفاده از جعبه‌های پلاستیکی پاویونی به نام کوتاکرات و با مفهوم "فضای مهربانی" ایجاد کرده‌اند تا مردم را در این مکان زیبا به انتقال انرژی مثبت خود به سایرین دعوت کنند. در واقع اشتراک مهربانی و انتقال حس خوب بین افراد مهم‌ترین هدف طراحان اندونزیایی از ایجاد این سازه زیبا بوده است.

فضای مهربانی تانگرانگ متناسب با نیازهای مختلف مردم، رفتارها و عادات آن‌ها طراحی شده است و با محیط اطراف نیز بیشترین سازگاری را دارد به طوری که حتی برای عبادت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود پوشش‌های سبز گیاهی در بخش‌های مختلف پاویون، محبوبیت آن را در میان مردم دو چندان کرده و هر روز بر تعداد افرادی که برای اشتراک حس خوب خود در این مکان گرد هم می‌آیند افزوده است.

پاویون‌ها؛ سازه‌هایی برای تعامل اجتماعی شهروندان+ عکس

کد خبر 506414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.