کشت برنج در اصفهان منع قانونی ندارد

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: قانونی برای این که بتوان کشاورز را مجبور کرد کشتی را انجام دهد یا خیر در کشور وجود ندارد و فقط فعالیت‌های ترویجی انجام شده یا آب بهای کشت برنج با تعرفه بیشتری محاسبه می‌شود، در این راستا کشاورزان شناسایی شده و به سازمان آب معرفی می‌شوند.

پیمان فیروز نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: استان اصفهان دارای اقلیم خشک است و با توجه به محدودیت آبی که در دوره جاری وجود دارد، کشت برنج به عنوان کشت اولویت دار نبوده و به کشاورزان توصیه می‌شود اقدام به کشت محصولاتی همچون علوفه‌های کم آب‌بر کنند که نیاز آبی کمتری داشته باشد.

وی افزود: درآمد کشت برنج برای کشاورزان بسیار بالا است بنابراین استقبال زیادی از کشت برنج دارند، البته جهاد کشاورزی با روش‌های گوناگون سعی کرده کشاورزان را به کشت‌های جایگزین ترغیب کند، جهاد کشاورزی فقط می‌تواند اقدامات ترویجی و اقناعی انجام دهد، به طوری که به کشاورز توصیه شود برنج کشت نکرده و کشت دیگری را جایگزین آن کند.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: علاوه بر این سازمان آب می‌تواند محدودیت‌هایی برای کشاورزانی که برنج کشت می‌کنند ایجاد کند از جمله آن که حقابه‌ای که در اختیار آنان قرار می‌دهد را با قیمت بیشتری محاسبه کند.

جهاد کشاورزی هیچ خدمتی به برنج‌کاران ارائه نمی‌کند

فیروز نیا افزود: جهاد کشاورزی نیز کودهای شیمایی و بذر رایگانی که در اختیار سایر کشاورزان قرار می‌دهد، در اختیار برنج‌کاران قرار نمی‌دهد، با این وجود و به رغم این که استان در تنش آبی قرار گرفته است،  باز هم با توجه به درآمد بالای کاشت برنج، کشاورزان اقدام به کشت برنج می‌کنند.

وی تصریح کرد: البته در گذشته نه چندان دور حدود ۲۰ هزار هکتار کشت برنج در استان داشته‌ایم اما با توجه به اعمال چنین محدودیت‌ها و فعالیت‌هایی، سطح زیر کشت برنج استان اکنون به حدود هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: قانونی برای این که بتوان کشاورز را مجبور کرد کشتی را انجام دهد یا خیر در کشور وجود ندارد و فقط فعالیت‌های ترویجی انجام شده و یا آب بهای کشت برنج با تعرفه بیشتری محاسبه می‌شود، در این راستا کشاورزان شناسایی شده و به سازمان آب معرفی می‌شوند تا درباره نحوه برخورد با آنان تصمیم‌گیری کند.

کشت هزار و ۵۰۰ هکتار برنج در استان

فیروز نیا افزود: در مجموع امسال حدود هزار و ۵۰۰ هکتار برنج در اصفهان کشت شده است، قیمت برنج در بازار آزاد بالا است بنابراین کشاورزان برای معیشت خودشان در سطح محدودی اقدام به کشت برنج کرده‌اند که بیشتر در حاشیه زاینده رود، بخش لنجانات، فلاورجان و مبارکه انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: هر هکتار زمین که در آن برنج کشت شود، چهار تن برنج برداشت خواهد شد که ۱۲۰ میلیون تومان درآمد خواهد داشت، نمی‌توان یکباره کشاورزان را مجبور به کشت نکردن برنج تشویق کرد، البته کاهش سطح کشت نشان‌دهنده موفقیت فعالیت‌های ترویجی است.

کد خبر 506408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.