پردرآمدترین رشته‌های شاخه ریاضی‌ و فیزیک در ایران

یک مشاور تحصیلی درباره پرطرفدارترین رشته‌های گروه آموزشی ریاضی توضیحاتی ارائه داد.

مائده کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از سال‌های گذشته دانش‌آموزان با توجه به توان علمی خود، شاخه ریاضی را برای تحصیل انتخاب می‌کردند. در بین رشته‌های دانشگاهی آن هم چهار رشته برق، مکانیک، عمران و کامپیوتر طرفداران بیشتری داشت اما متأسفانه امروزه دانش‌آموزان بیشتر به اجبار خانواده و با این تصور که رشته‌های شاخه ریاضی نمی‌تواند پول‌ساز باشد رشته تجربی را انتخاب می‌کنند.

وی در رابطه با تعداد شرکت کنندگان کنکور ریاضی، تصریح کرد: در سال‌های اخیر تعداد شرکت کنندگان گروه‌های آزمایشی ریاضی، هنر، زبان و انسانی تقریباً برابر شده است حتی گاهی اوقات تعداد شرکت کنندگان گروه‌های آزمایشی هنر و زبان بیشتر از ریاضی است. به دلیل استقبال اندک از رشته‌های گروه آزمایشی ریاضی، ظرفیت دانشگاه‌ها در این گروه خالی مانده است.

این مشاور تحصیلی ادامه داد: طی سال‌های گذشته متقاضیان با رتبه یکهزار و۲۰۰ می‌توانستند در رشته عمران دانشگاه صنعتی اصفهان قبول شوند اما شرایط در سال‌های اخیر به گونه‌ای پیش رفته است که فرد با رتبه چهار هزار نیز می‌تواند در رشته‌های تیپ یک دانشگاه صنعتی پذیرش شود.

وی در رابطه با دانشگاه‌های مورد علاقه دانش‌آموزان، خاطرنشان کرد: عمده شرکت کنندگان گروه آزمایشی ریاضی تلاش کمتری برای قبولی در دانشگاه می‌کنند و دانش‌آموزان خاص نیز برای قبولی در دانشگاه‌های خاصی چون شریف و تهران تلاش می‌کنند.

کمالی گفت: شرکت کنندگان در گروه آزمایشی ریاضی به طور میانگین با درصدهای ۳۵ تا ۴۰ می‌توانند در رشته‌های تیپ یک دانشگاه‌های صنعتی و اصفهان ادامه تحصیل دهند.

این مشاور تحصیلی در رابطه با پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی در گروه آزمایشی ریاضی، گفت: رشته‌های برق، مکانیک، عمران، کامپیوتر و صنایع جزو پردرآمدترین‌های ریاضی است. شرکت کنندگان با کسب درصدهای بالا در کنکور می‌توانند رشته‌های دکترای پیوسته فیزیک یا بیوتکنولوژی را انتخاب کنند البته در ادامه متقاضیان این دو رشته باید آماده مصاحبه باشند زیرا ظرفیت پذیرش کمی دارد.

کمالی در رابطه با شرط موفقیت شرکت کنندگان کنکور سراسری، گفت: با شرایط موجود شرکت کنندگان علاوه بر علاقه باید ایده و خلاقیت داشته باشند تا در ادامه درآمد خوبی کسب کنند.

وی ادامه داد: رشته حسابداری یکی از پراستخدام‌ترین رشته‌ها در این گروه است، این رشته می‌تواند درآمد خوبی ایجاد کند،اما متقاضیان این رشته که فقط برای رسیدن به شغل‌های دولتی تلاش می‌کنند، نمی‌توانند به درآمد بالایی فکر کنند. رشته حسابداری تنها رشته‌ای است که فرد می‌تواند در دوران دانشجویی نیز از آن کسب درآمد کند.

این مشاور تحصیلی خاطرنشان کرد: رشته‌های عمران و کامپیوتر طرفدار بیشتری نسبت به سایرین دارد. رشته برق و مکانیک نیز طرفدار دارد اما این رشته‌ها اشباع شده است.

کمالی در رابطه با دانش‌آموزانی که هدف‌شان تنها استخدام شدن است، گفت: دانش‌آموزانی که هدف‌شان استخدام شدن است می‌توانند وارد رشته‌های شناور مانند مدیریت شوند.

وی گفت: مهندسی ایمنی از رشته‌های جدید شاخه ریاضی است که بازار کار خوبی هم دارد.

کد خبر 506304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • مهدی IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    2 1
    مهندسی عمران ک خیلی اوضاعش نابسامانه.. هیچ احدی برا ساخت و ساز مهندس مشاور یا عمران یا ... استخدام نمیکنه و با یه اوستا بنای ماهر کارو پیش میبره.. تو پروژه های عظیم هم مهندس مشاور، کنترل کیفیت و .. صرفا تشریفاتین با حقوقای کم.. البته اصن کو ساخت و ساز؟؟ کامپیوتر و برق خیلی بهتره، حداقلش اینه با چند تا مهارت تخصصی میتونی برا خودت کار کنی..هرچند اونم حقت نیست..
  • ریحاته IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    2 3
    مکانیک پردرآمده؟؟ هه جالبه من برادرم فارغ التحصیل رشته مکانیکه و الان متاسفانه بیکار هست.. هییییچ کاری هم نیست برای این رشته اون برادرم هم داره مکانیک میخونه و میدونم که بعد از فارغ التحصیلیش بیکار خواهد ماند... هیچ وقت اشتباه نکنید و مکانیک نخونید.. کاش واقعا یه فکری به حال بیکاری جوونامون میشد..
  • ایرانی IN ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    5 1
    خیلی هم عالی. قشنگ سمت و سو دادی و تبلیغ کردی
  • MD ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    5 1
    لطفا شرایط شغلی مناسبی رو برای محصلان رشته ریاضی فیزیک در دانشگاه ها قرار بدهید باتشکر
  • دهواری IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    4 5
    من خودم فارغ‌التحصیل مهندسی از دانش اصفهان ولی با قطعیت میگم کاش میرفتم تجربی.تجربی بسیار انتخاب درست ترکیه.و خواهشاً دیگه کسی رو گمراه نکنیدتا اشتباه مارو تکرار کنه و عمرش تباه شه‌
  • اسکندر رضایی IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    0 3
    بسیار عالی و پسندیده است
  • ناشناس IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    4 1
    همش دروغه، همه بیکارن، به لطف کارخانه های تولید مدرک مثل دانشگاه مازاد غیر انتفاعی ها ناعلمی کاربردی و .....
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    6 2
    من خودم مهندس عمران هستم.تحصیل در رشته های مهندسی اشتباه است.همگی اشباع شده و حقوق های بسیار پایین دارند.فقط پزشکی و زیر مجموعه هاش
  • حسین رضا زاده بیرامی IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    7 2
    به نظر میرسد با برنامه ریزی و پیش بینی نیروی مورد نیاز جهت فعالیت در مشاغل مختلف در طول پنج سال آینده، میشود از اتلاف عمر نیروی انسانی موجود در جامعه که در اغلب مناطق بعد از چهار سال تحصیل و صرف هزینه، عملا بدرد خود فرد و نیاز شغلی کشور هم نمی خورد، جلوگیری کرد. به عبارتی باید پذیرش دانشجو متناسب با نیاز شغلی اجتماع انجام شود. دبیر آموزش و پرورش
  • مهرداد IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    5 1
    سلام. واقعیت این است که به علت خوابیدن کارخانه ها و چرخه تولید، وضعیت بازار کار در حال حاضر مناسب نیست تعداد زیادی از فارغ التحصیلان همین رشته هایی که نام برده شد بیکارند لذا گرایش به سمت رشته های گروه پزشکی بیشتر شده است
  • کارشناس ارشد عمران IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    8 1
    به مردم دروغ نگوید و در دانشکده های فنی رو ببندید و به علوم پزشکی بدید هیچ درامدی در این رشته ها نیست برای کار در کارگاه عمران از 8صبح تا غروب آفتاب فقط 3/5 حقوق داده میشه که تماما زیر افتاب، با تحرک بالا و سرو کله زدن با کارگر و شهرداری و کارفرما و .... به هیچ وجه ارزش نداره پس سمت ریاضی رفتن فقط برای مهاجرت خوب هست وگرنه اشتباه بزرگی است. ایران نیازی به مهندس نداره و فقط بیمار و پزشک/پرستار میخواد!
  • ربیتا IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    3 4
    عالی بود بسیار مفید و پر فایده خدا خیرتان بدهد
  • امیر GB ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 2
    منظور همان مهندسی ایمونولوژی است؟؟؟؟
  • استاد‌ریاضی IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    7 0
    در‌ایران‌صنعت‌مرده‌استبه‌همینخاطر‌دانش‌آموزان‌سراغ‌رشته‌ریاضی‌نمی‌روند
  • قلی IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    8 0
    باسلام رشته ریاضی فیزیک باید کلا از دانشگاهها حذف شود من فرزندم با هزاران خون دل خوردن در رشته فیزیک هسته ای موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد شد الان حدود 6 سال است بیکار و استخدامی برای این رشته اصلا وجود ندارد دولت هم سکوت کرده و هیچ اقدامی نمیکند چون زمان بیکاری طولانی شده دچار افسردگی شده...پارتی هم نداریم .
  • Vali IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 0
    ملت شرایط واقعی رو بهتر میدونن، چند نسل باید نابود بشن که گول سیاستهای بی خود رو بخورن؟
  • صبحان IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    6 3
    من رشته ریاضی در دبیرستان بودم با معدل عالی و فارغ التحصیل برق از دانشگاه اما شغل مرتبط با رشته ام ناچیز است و من و تقریبآ همه فارغ التحصیلان هم رشته من به شغل های دیگه رو آوردند اصلآ استخدام رسمی از بین چند صدهزار فارغ‌التحصیل برق فقط دو سه تا می خواد اونهم با پارتی و سهمیه ردیفش می کنند ، رشته پولساز توایران فقط دلال هست
  • روحانی IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    6 6
    اصلا بازار کاری در ایران وجود ندارد دلخوش به این مقدار نباشید
  • نیما IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    4 3
    من الان نظرات رو خوندم و نمیدونم چرا تمام مردم دنبال استخدام شدن هستند... عزیز من برو دانشگاه یه چیزی یاد بگیر خودت کارآفرینی کن ای بابا.... مگه چند نفر قراره استخدام شن خب؟؟ خودتون یک کاری کنید وسلام
    • محمد IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      8 2
      دقیقا رشته رياضي فیزیک بر خلاف نظراتی که بقیه دادن خیلی خوبه من الان یکی میشناسم مهندس آی تیه عضو تیم پشتیبانی دیجی کالاست ماهی 50 ملیون داره حقوق میگیره غیر از اون برای کار آفرینی هم رشته ریاضی فیزیک عالیه اما واسه دوستانی که ترجیح می‌دهند کارمند باشن و هر ماه از دولت پول تو جیبی بگیرن بهترین رشته تجربی البته این شرایط خوب رشته ریاضی فیزیک فقط برای مرداس و زنا اگه برن رياضی فیزیک فقط عمرشونو هدر دادن