نوشتن پاورقی در ورد + آموزش حذف و ویرایش در word

نوشتن و درج پاورقی یا پانویس (footnote) در ورد یکی از مهارت‌های موردنیاز هر نویسنده و تایپیست است که نرم‌افزار word این امکان را به‌راحتی برای کاربران فراهم کرده است. در این مطلب نحوه نوشتن، حذف و ویرایش پاورقی را به‌صورت تصویری و مرحله‌به‌مرحله آموزش خواهیم داد.

به گزارش ایمنا، پاورقی توضیح بیشتر و یا ارجاعی در مورد یک کلمه یا اصطلاح است که به‌صورت شماره‌گذاری شده در پایین همان صفحه‌ای که کلمه موردنظر نوشته‌شده است قرار می‌گیرد. هنگامی‌که متنی نوشته می‌شود ممکن است برخی توضیحات در متن گنجانده نشود به همین علت نویسنده باید برای بهتر شدن درک مطلب و یا افزایش اطلاعات خواننده، توضیحاتی را در پاورقی ذکر کند. پاورقی ممکن است به‌صورت عدد یا با نشانه‌هایی خاص مانند ستاره (*) نشان داده شود. پانویس بهتر است کوتاه باشد مانند مخفف اصطلاحات، نام لاتین شخص و...

نحوه نوشتن پاورقی در ورد – word footnote

ایجاد پاورقی در ورد ( footnote word)

برای ایجاد پاورقی در نرم‌افزار ورد، در اولین مرحله باید بعد از کلمه‌ای که قصد دارید پاورقی را به آن اضافه کنید، کلیک کنید تا اشاره‌گر ماوس در آنجا قرار گیرد. سپس به سربرگ یا همان تب Reference که در بالای صفحه قرار دارد رفته و گزینه Insert Footnote را انتخاب کنید. می‌توانید به‌جای این مراحل از کلیدهای میانبر Ctrl+Alt+F استفاده کنید.

درج پاورقی

پس از انجام این کار اشاره‌گر ماوس به پایین صفحه منتقل می‌شود و در اینجا می‌توانید توضیحات مربوط به کلمه موردنظر را در پاورقی بنویسید. توجه کنید که شماره پاورقی به‌طور خودکار به متن اضافه می‌شود.

درج پاورقی در ورد

راست‌چین کردن پاورقی

footnote به‌صورت پیش‌فرض در حالت چپ‌چین قرار دارد. برای تغییر حالت آن از چپ‌چین به راست‌چین کافی است در کنار عدد پاورقی کلیک کنید و کلیدهای میانبر Ctrl+Right Shift (کلید کنترل+کلید شیفت سمت راست) را فشار دهید و یا می‌توانید مطابق تصویر زیر از تب home گزینه مشخص‌شده را انتخاب کنید. مشاهده می‌کنید که متن پی‌نوشت راست‌چین می‌شود.

نوشتن پاورقی

راست‌چین کردن خط جداکننده پاورقی

دیدید که باراست چین کردن متن پانویس، خط جداکننده راست‌چین نمی‌شود برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید:

۱. به تب View بروید.

۲. در قسمت Document view حالت نمایش را Draft انتخاب کنید.

نوشتن پاورقی در ورد

۳. سپس در حالت Draft به تب References بروید و از قسمت Footnotes گزینه Show Notes را انتخاب کنید.

۴. در قسمت ایجادشده در پایین صفحه، منوی باز شونده را روی گزینه Footnote Separator قرار دهید.

۵. کنار خط پاورقی کلیک کنید، در اینجا می‌توانید با استفاده از حالات زیر مکان خط را تعیین کنید یا در تب home گزینه‌های راست‌چین، چپ‌چین یا وسط‌چین را انتخاب کنید:

  • استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl+R برای راست‌چین کردن خط جداکننده
  • استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl+Q برای چپ‌چین کردن خط جداکننده
  • استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl+E برای وسط‌چین کردن خط جداکننده

افزودن پاورقی در ورد

برای مشاهده تغییرات اعمال‌شده دوباره به تب View رفته و در قسمت Document view حالت نمایش را از Draft به Print L ayot تغییر دهید.

اضافه کردن پاورقی در ورد

حذف پاورقی در word
حذف یک پاورقی در ورد به‌راحتی انجام می‌شود. برای این کار باید عدد پاورقی را انتخاب کرده و گزینه Delete کیبورد را بزنید. باید دقت کنید که با این کار عدد متن حذف نمی‌شود و باید آن را جداگانه و با همین روش حذف کرد.

اگر بخواهید همه پاورقی‌ها را یکجا حذف کنید باید این کار را طبق مراحل زیر انجام دهید:

۱. در هر قسمتی از متن که می‌خواهید کلیک کنید.

۲. از تب Home در قسمت Editing گزینه Replace را بزنید.

۳. در پنجره بازشده بر روی گزینه More کلیک کنید تا موارد بیشتر برای شما نمایش داده شود.

آموزش نوشتن پاورقی در ورد

۴. مطابق تصویر در قسمت Special، گزینه Footnote mark را انتخاب کنید تا کد f^” در کادر مقابل Find what نوشته شود، همچنین کادر مربوط به Replace width را خالی بگذارید.

پاورقی ورد

۵. سپس بر روی دکمه Replace all کلیک کنید.

۶. بعدازاین کار گزینه ok را انتخاب کنید. به این صورت همه پاورقی‌ها حذف می‌شوند.

آموزش پاورقی ورد

چند ستونی کردن پاورقی

برای دو یا چند ستونی کردن پاورقی باید مانند شکل زیر بر روی علامت فلش کوچک در پایین قسمت Footnotes کلیک کنید تا پنجره تنظیمات پاورقی با عنوان Footnote and Endnote نمایش داده شود. در این پنجره در قسمت footnote layout در کادر مقابل گزینه Columns می‌توان تعداد ستون پاورقی را از ۱ تا ۴ تنظیم کرد. نکته‌ی مهم این است که قبل از انجام هرگونه تغییرات باید حتماً چند پاورقی به متن اضافه کرده باشید تا بتوانید تأثیر تغییرات اعمال‌شده را به‌خوبی مشاهده کنید.

نحوه نوشتن پاورقی در ورد

ویرایش و تنظیمات بیشتر پاورقی

پنجره Footnote and Endnote شامل چند قسمت دیگر به شرح زیراست:

۱. بخش Location: که برای تغییر محل قرارگیری پاورقی‌ها در صفحه استفاده می‌شود. با انتخاب گزینه Footnotes می‌توان دو مقدار زیر را انتخاب کرد:

  • Bottom of page: با انتخاب این گزینه، پاورقی‌های هر صفحه در انتهای همان صفحه‌نمایش داده می‌شود.
  • Below text: در صورت انتخاب این گزینه، همه پاورقی‌ها در آخر همه متن نمایش داده می‌شود و در هر صفحه به‌صورت مجزا نمایش داده نمی‌شود. این گزینه بیشتر برای ایجاد منابع در یک مقاله مناسب است.

نوشتن پاورقی در ورد + آموزش حذف و ویرایش در word

۲. بخش format: که شامل موارد زیر است:

  • Number Format: با استفاده از این گزینه می‌توانید فرمت یا نوع شماره‌گذاری پاورقی‌ها را انتخاب کنید. برای مثال می‌توانید از حروف انگلیسی، حروف فارسی و … برای مشخص کردن پانویس‌ها استفاده کنید. دقت کنید که تعداد حروف محدود است و برای مقالات که ممکن است پاورقی‌های بیشتری داشته باشد شماره‌گذاری عددی مناسب است.
  • :Start At این گزینه مشخص می‌کند که پاورقی‌ها با توجه به فرمت انتخابی از چه عدد یا حرفی شروع شود. درواقع می‌توانید به کمک این گزینه شمارنده اول را تعیین کنید.
  • Numbering: این مورد نحوه شماره‌گذاری را مشخص می‌کند که شامل سه گزینه زیر است:
  • Continuous: با انتخاب این گزینه شماره‌گذاری پاورقی‌ها در کل فایل دنباله‌دار خواهد بود یعنی هیچ جایی از فایل، شماره‌گذاری مجدداً از عدد یا حرف اول شروع نمی‌شود و به ترتیب جلو خواهد رفت.
  • Restart each section: این گزینه برای شروع مجدد شماره‌گذاری در بخش (سکشن) های مختلف فایل کاربرد دارد که در صورت فهرست بندی بسیار کاربردی خواهد بود.
  • Restart each page: این گزینه شماره‌گذاری پاورقی‌ها را از یک صفحه به صفحه دیگر Restart می‌کند و شماره‌گذاری مجدد از گزینه Start at شروع خواهد شد.

آموزش پاورقی برای ورد

نکته‌ی مهم برای نوشتن پاورقی

برای نوشتن پاورقی در ورد به‌هیچ‌عنوان از ابزار header &footer استفاده نکنید زیرا اولاً این کار اصولی نیست، کاربرد این ابزار متفاوت است و همان‌طور که توضیح داده شد ابزار Insert Footnote مخصوص این کار فراهم‌شده است، دوم این‌که برای حذف یا ویرایش پاورقی‌ها دچار مشکل می‌شوید و باید وقت زیادی برای این کار صرف کنید

کد خبر 506238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 21
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    1 0
    توضیحاتتون خیلی عالی بود. ممنون